2010-09-25, 15:36
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Exakt. En molekyl kräver att de intramolekylära bindningarna är kovalenta bindningar, alltså de bindningar inom molekylen är kovalenta.

Hmm nu snurrar jag nog till det för mig igen. Varför är O₂ en molekyl, men inte någon kemisk förening? Är det för att "molekylen" endast består av ett och samma grundämne och alltså inte definieras som en förening?
2010-09-25, 17:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Hmm nu snurrar jag nog till det för mig igen. Varför är O₂ en molekyl, men inte någon kemisk förening? Är det för att "molekylen" endast består av ett och samma grundämne och alltså inte definieras som en förening?
Exakt!

En kemisk förening är ett ämne bestående av fler än ett enda sorts grundämnen som bundit kemiskt (kovalent bindning, jonbindning etc.) som alltså inte bara är en blandning av ämnen. En molekyl kan bestå av ett enda sorts ämnen, hela grejen är hur det har bundit inom molekylen
2010-09-25, 21:19
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Exakt!

En kemisk förening är ett ämne bestående av fler än ett enda sorts grundämnen som bundit kemiskt (kovalent bindning, jonbindning etc.) som alltså inte bara är en blandning av ämnen. En molekyl kan bestå av ett enda sorts ämnen, hela grejen är hur det har bundit inom molekylen

Följdfråga: Hur vet man vilka atomer som binds två och två i form av molekyler? T.e O₂ och alla halogener osv?
2010-09-26, 13:39
Medlem
jocke1100s avatar
Vad händer om jag, i en PET-flaska blandar aluminiumfoliebitar och natriumhydroxid (kaustiksoda/propplösare)?

Tacksam för svar...
2010-09-26, 14:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Följdfråga: Hur vet man vilka atomer som binds två och två i form av molekyler? T.e O₂ och alla halogener osv?
Jag skulle tro att man undersöker det experimentellt vilka molekyler som består av ett enda ämne som sitter två och två. Det visar sig att det inte är alltför många att komma ihåg.
2010-09-26, 14:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke1100
Vad händer om jag, i en PET-flaska blandar aluminiumfoliebitar och natriumhydroxid (kaustiksoda/propplösare)?

Tacksam för svar...

2Al(s) + 6NaOH(aq) → 3H2(g) + 2Na3AlO3(aq)

Alltså: Det bildas vätgas och trinatriumaluminumtrioxid.
2010-09-26, 15:57
Medlem
ChemistryAddicts avatar
vad är det för skillnad mellan en jonföreing och en molekylförening? varför är det så att jonföreningar leder ström bättre än molekylföreningar (som inte leder ström alls?)?
2010-09-26, 16:12
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
vad är det för skillnad mellan en jonföreing och en molekylförening? varför är det så att jonföreningar leder ström bättre än molekylföreningar (som inte leder ström alls?)?
Den första frågan borde en tur till wikipedia eller kemiboken reda ut på tre sekunder. Alternativt https://www.flashback.org/t471642

Elektrisk ström består av minusladdade elektroner som rör sig genom mediet. För att denna rörelse ska ske utan problem behöver elektronerna i ämnet vara obundna till ämnet, vilket aldrig sker att vi har obundna elektroner. Jonföreningar, salter, leder inte ström om de inte löses i t.ex. vatten där jonerna inte sitter fast i varandra på samma sätt. Tänk dig att du sätter två magneters minuspoler mot varandra, de repellerar varandra. På liknande sätt kan du skapa en kedjereaktion där elektronerna stöter ifrån sig varandra och därmed förflyttar en elektron från ett ställe till ett annat= elektrisk ström. (Grovt förenklat) Kör du ner en elektron bland molekyler är dom inte alltför sugna på att skicka impulsen vidare eftersom allt är oladdat.

Som sagt, grovt förenklat.
2010-09-26, 17:14
Medlem
c^2s avatar
Sitter och pluggar lite, det går bra i övrigt men har problem med en sak vad gäller lösningar/fällningar.

"Skriv först en fullständig och sedan en förenklad formel för den reaktion som sker när man blandar en silvernitratlösning med en natriumkloridlösning".

Silvernitrat ser ut som följer: AgNO₃
Natrium ser ut såhär: NaCl

Ag⁺ + No₃⁻ + Na⁺ + Cl⁻

Hur vet jag nu vilka som reagerar med vilka?

I facit står det AgCl (s). Men hur sjutton ska man veta att det är just dom? Varför blir det inte AgNO₃ precis som i från början?

Eller varför ska inte svare vara NoNa t.ex?

Edit: Har även problem med den här:

Skriv en formel för reaktionerna mellan järn och utspädd svavelsyra. Fe övergår till Fe²⁺.
Senast redigerad av c^2 2010-09-26 kl. 17:25.
2010-09-26, 18:37
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Sitter och pluggar lite, det går bra i övrigt men har problem med en sak vad gäller lösningar/fällningar.

"Skriv först en fullständig och sedan en förenklad formel för den reaktion som sker när man blandar en silvernitratlösning med en natriumkloridlösning".

Ag⁺ + No₃⁻ + Na⁺ + Cl⁻

I facit står det AgCl (s). Men hur sjutton ska man veta att det är just dom? Varför blir det inte AgNO₃ precis som i från början?

Skriv en formel för reaktionerna mellan järn och utspädd svavelsyra. Fe övergår till Fe²⁺.

Det finns olika regler för detta, tabeller etc.

Du har fyra möjliga saker som kan hända i teorin:
Ag+ NO3- + Na+ Cl-

AgNO3 kan ju inte bildas igen, eftersom att du har det från början, samma sak med NaCl så
-> AgNO3 och NaCl kan du inte få produkterna till.

Sen ska ju minus gå till plus, det kan ju inte vara +/+.

Alltså kan du inte få AgNa, inte heller NO3Cl

Vad finns det för tänkbara reaktioner kvar då?
Jo, bara:
-> AgCl + NaNO3

Men du kan inte få NaNO3 genom denna reaktion, dessa reagerar inte med varandra i denna reaktion:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chilesalpeter
(Andledning: [...]som kan framställas genom att blanda natriumhydroxid med salpetersyra.)

Och som du säkert vet så ska inte åskådarjoner vara med i formlen. Alltså:
NaCl + AgNO3 -> AgCl

Du tar alltså bort Na och NO3 i produkterna eftersom dessa är fria joner.

Tror det är såhär, nån får rätta mig annars.
2010-09-26, 19:27
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:

Ag⁺ + No₃⁻ + Na⁺ + Cl⁻

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det finns olika regler för detta, tabeller etc.

Du har fyra möjliga saker som kan hända i teorin:
Ag+ NO3- + Na+ Cl-

AgNO3 kan ju inte bildas igen, eftersom att du har det från början, samma sak med NaCl så
-> AgNO3 och NaCl kan du inte få produkterna till.

Sen ska ju minus gå till plus, det kan ju inte vara +/+.

Alltså kan du inte få AgNa, inte heller NO3Cl

Vad finns det för tänkbara reaktioner kvar då?
Jo, bara:
-> AgCl + NaNO3

Men du kan inte få NaNO3 genom denna reaktion, dessa reagerar inte med varandra i denna reaktion:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chilesalpeter
(Andledning: [...]som kan framställas genom att blanda natriumhydroxid med salpetersyra.)

Och som du säkert vet så ska inte åskådarjoner vara med i formlen. Alltså:
NaCl + AgNO3 -> AgCl

Du tar alltså bort Na och NO3 i produkterna eftersom dessa är fria joner.

Tror det är såhär, nån får rätta mig annars.

Precis som Pyro skriver så finns det egentligen bara en enda reaktionsmöjlighet. Eftersom du ser att det händer någonting måste (minst) ett nytt ämne som inte varit där tidigare nu finnas.

Det finns några olika sätt att skriva sådana reaktioner där pyro tar upp tre av tre:
Saltform: Hela salterna skrivs ut. Bra när man vill veta exakt vilka ämnen man hade från början.
Fullständig jonform: alla joner som finns skrivs ut bland reaktanterna, och i saltform bland produkterna.
Ofullständig jonform: endast de joner som reagerar skrivs ut, de s.k. åskådarjonerna (de som inte är med i reaktionen) tas bort. Dock har pyro bara tagit bort åskådarjonerna ur produkterna, vilket innebär att reaktionen inte är balanserad. Detta är svårt att poängtera när man skriver på FB, men på ett prov skulle jag nog ta bort åskådarjonerna från båda led.
2010-09-26, 19:38
Medlem
Estrar av sekundära alkoholer

Hejsan!

Har kemiprov imorn och har en akut fråga jag inte hittar svaret på någonstans. Jag har sökt verkligen överallt.
Kan sekundära alkoholer medverka vid bildning av en ester, eller är det endast primära alkoholer som kan göra det?

Överallt står det bara exempel med primära alkoholer, men jag hittar inga motbevis varför inte sekundära alkoholer skulle fungera likväl.

Snälla hjälp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in