2010-09-21, 14:55
Medlem
Silverstakes avatar
Sätta ihop en formel

Hej, jag sitter här och skall skriva en labbrapport efter brännandet av 1g stålull.

Hur många mol järn innehöll er stålulltuss? 1/55.85 = 0.018 mol järn
Hur många gram fanns av det andra ämnet? 0.04g
Hur många mol fanns av det andra ämnet? 0.04/16= 0.0025 mol syre

Beräkna förhållandet mellan antalet mol av de två ämnena och med hjälp av det försöker ni sätta ihop en formel på den produkt som bildades.

Det är här jag stöter på patrull
Försök 1: 0.018/0.0025 förlänger med 400 så 7.2/1 förlänger med 5 så 36/5 är "förhållandet" 36 järn 5 syre, hur gör jag en formel av detta? Jag vet att det slutgiltiga ämnet är FeO. Men jag fattar inte riktigt frågan, någon som kan hjälpa mig lite?
2010-09-21, 17:37
Medlem
pyro860s avatar
Hum..

Kan det vara så enkelt som 2Fe + O2 -> 2FeO?
2010-09-21, 20:55
Medlem
One mole of H2O(g) at 1.00 atm and 100.C occupies a volume of 30,6L. When one mole of H2O(g) is condensed to one mole of H2O(l) at 1.00 atm and 100C, 40,66 kJ of heat is released. If the density of H2O(l) at this temperature and presure is 0,996 g/cm^3, calculate delta E for the condensation of one mole of water at 1.00 atm and 100 C.

Totalt hjärnsläpp hur man räknar ut denna.
2010-09-22, 19:24
Medlem
Hur vet jag om en alkohol är svåroxiderad eller ej?
2010-09-23, 10:20
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenhalf
Hur vet jag om en alkohol är svåroxiderad eller ej?

Beroende på om den är primär, sekundär eller tertiär. Tertiära alkoholer är svåroxiderade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_oxidation#cite_note-0
2010-09-23, 15:39
Medlem
Vi har två kolvar A och B varav båda innehåller jäst, neutralrött samt natriumvätekarbonatlösning.

Vi iaktar lösningen och ser att den har en orange färg (Neutralrött är en pH indikator med ett omslagsintervall på pH 6,8 – 8,0).

Vi tillsätter sedan 10 droppar 1M ammoniaklösning till kolv B och 10 droppar 1M natriumhydroxid till kolv C. Notera eventuella färgförändringar?

Vilken färg kommer lösningarna att få och hur ser processen/reaktionen ut? Har inte genomfört experimentet så har ej kunnat notera eventuella färgförändringar.
2010-09-24, 19:28
Medlem
Behöver hjälp med denna kluriga frågan:

7. Salter ser ju ofta väldigt lika ut. Ett av salterna här var ju också väldigt giftigt. Hur skulle du nu göra för att ta reda på att det inte var detta salt du hade om någon försökte förgifta dig?

Salterna som vi använde var:
Natriumklorid
Litiumklorid
Strontiumklorid
Bariumklorid
Senast redigerad av vizzio 2010-09-24 kl. 19:32.
2010-09-24, 19:45
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzio
Behöver hjälp med denna kluriga frågan:

7. Salter ser ju ofta väldigt lika ut. Ett av salterna här var ju också väldigt giftigt. Hur skulle du nu göra för att ta reda på att det inte var detta salt du hade om någon försökte förgifta dig?

Salterna som vi använde var:
Natriumklorid
Litiumklorid
Strontiumklorid
Bariumklorid

Jag har svårt att förstå frågan men enligt wiki så är bariumklorid giftigt och ifall man kan sina löslighetsdata väl så vet man att bariumsulfat är svårlösligt (bildar fällning) i vatten.
Det man kan göra då är att blanda natriumsulfat med bariumklorid för att få bariumsulfat påvisa bariumjoner. För att skilja på barium och strontium kan man göra ett flamtest så man doppar en platina tråd i lösningen för att sedan hålla den över en låga och observera färgen.
2010-09-25, 11:59
Medlem
c^2s avatar
Skillnad mellan kemisk förening och molekyl?
2010-09-25, 12:27
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Skillnad mellan kemisk förening och molekyl?
Kemiska föreningar är föreningar som består av två eller flera grundämnen som bundit. Molekyler består av två eller flera atomer som bundit med hjälp av kovalent bindning.

Exempel på kemisk förening, som också är en molekyl: vatten
Exempel på kemisk förening som inte är en molekyl: Natriumklorid
Exempel på molekyl som inte är en kemisk förening: syrgas.
2010-09-25, 12:29
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Kemiska föreningar är föreningar som består av två eller flera grundämnen som bundit. Molekyler består av två eller flera atomer som bundit med hjälp av kovalent bindning.

Exempel på kemisk förening, som också är en molekyl: vatten
Exempel på kemisk förening som inte är en molekyl: Natriumklorid
Exempel på molekyl som inte är en kemisk förening: syrgas.

Dvs kan jag alltså dra slutsatsen att NaCl som är en jonförening, inte är någon molekyl?
2010-09-25, 13:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Dvs kan jag alltså dra slutsatsen att NaCl som är en jonförening, inte är någon molekyl?
Exakt. En molekyl kräver att de intramolekylära bindningarna är kovalenta bindningar, alltså de bindningar inom molekylen är kovalenta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in