Behöver lite hjälp med kemin så om någon vänlig själ kunde ta sig en titt på mitt problem så har den min eviga tacksamhet
Har gjort en labaration där vi skulle bestämma natriumhydroxidhalten i förorenade NaOH-pastiller genom titrering. Lade en NaOH-pastill i en bägare med 25ml dest. vatten och några droppar BTB. Sedan så droppar man sakta ner Saltsyra 28ml 0,100ml/dm3 tills lösningen i bägaren övergår från färglös till gul.
Dvs
NaOH-pastill 117.2 gram
25ml dest. vatten
Saltsyra (0,100ml/dm3) HCL (~28ml kan ha mätt fel dock)
BTB
Vi hade 4 frågor:
1. Reaktionsformel
2. Beräkna substansmängden saltsyran
3. Beräkna substansmängden Natriumhydroxiden
4. Bestäm masshalten NaOH i de förorenade pastillerna
Har försökt lösa dem själv
1. Reaktionsformel
Tycker självfallet det blir NaOH + HCL --> H2O + NaCL en neutralisation
2. Beräkna substansmängden av saltsyran
Utgår från n=m/M Alltså n(HCL)=28ml/1.008+35.5=0.766955188 Fast saltsyran var ju 0,1000ml/dm3 så vet inte hur jag ska få med det i beräkningarna.
Eller ska man arbete med n=V*c ?
3. Beräkna substansmängden natriumhydroxiden
Här är jag lost, funderar på om man ska använda NaOH-pastillens massa, men den var ju förorenad.
Samtidigt så undrar jag om detta inte har något att göra med lösningens skiftning till gul. Dvs något med PH.
4. Bestäm masshalten NaOH i de förorenade pastillerna.
Fattar inget :S
Ursäktar för att inlägget blev långt och sluddrigt. Men vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig med de 4 frågorna. Har verkligen suttit och klurat på dem hela helgen. Känns som om jag är nära att lösa dem. Men ändå är jag osäker, speciellt när det gäller pH-värdets roll i sammanhanget
Tack på förhand