2010-03-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad är ditt tryck?

OffT

Använder du en gammal kemi b bok som är mindre än ett A4?

Oj, jag knappade nog in lite fel i miniräknaren. K=54,76! Så, nu kanske jag får rätt svar. Tack!
Nej jag hittade den på internet annars har jag en kemibok som heter syntes b.
2010-03-11, 21:16
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Där var spiken i kistan. Sitter här nu med näsan i boken på kapitlet gällande elektronegativitet. Tycker det är väldigt konstigt att du inte nämnt ordet densitet någonstans (vad jag kommer ihåg), och inte heller någon text. Att de inte verkar spela någon direkt roll i det som sker är nu klart, men jag antar att det är densiteten som gör att oljan hamnar på vattnet, och inte tvärt om?

Japp, det är densiteten som gör att oljan hamnar på vattnet precis som du konstaterat, men i denna laboration spelar det ingen större roll om du ser glaset rättvänt, uppochner, från månen eller från en vattenmolekyls synvinkel. Vad som hamnar överst av vatten och olja är tämligen ointressant när vi talar om hur ämnen interagerar, därför har jag inte lagt någon vikt på det. Det viktiga med denna laboration är att du ska få en djupare förståelse för hur olika ämnen binder till varandra. Först av allt borde du repetera kapitlet om intermolekylär bindning. Finns på wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intermolekyl%C3%A4r_bindning

Sedan är den enkla, men ack så bra, minnesregeln "lika löser lika" ovärderlig i detta sammanhang.
2010-03-11, 21:57
Medlem
Tack för hjälpen, du har varit otroligt hjälpsam. Sitter och läser för fullt och ska ge mig på att skriva den inatt/imorgon.
2010-03-11, 22:00
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Tack för hjälpen, du har varit otroligt hjälpsam. Sitter och läser för fullt och ska ge mig på att skriva den inatt/imorgon.

Ingen orsak, kommer du på en ny fråga så är det bara att skicka PM eller skriva i tråden igen!
2010-03-11, 22:20
Medlem
Har problem med en uträrkning som jag hoppas jag kan få hjälp med. Bestäm riktningskoefficenten för den linjära funktionen f(x) om f (x+4) - f(x)=24.
2010-03-11, 22:26
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Har problem med en uträrkning som jag hoppas jag kan få hjälp med. Bestäm riktningskoefficenten för den linjära funktionen f(x) om f (x+4) - f(x)=24.

Oj, den här verkar som om den hör hemma i matematikforumet istället! Nästa gång är det smartare att posta där!

En linjär funktion kan skrivas på formen y=kx+m där k är riktningskoefficienten och m är där linjen skär y-axeln.

f(x)=y=kx+m
f(x+4)=y=k(x+4)+m)=kx+4k+m

f(x+4)-f(x)=24=kx+4k+m-(kx+m)=kx+4k+m-kx-m=4k

4k=24
k=6

Svar: riktningskoefficienten är lika med 6
2010-03-14, 14:11
Medlem
Behöver lite hjälp med kemin så om någon vänlig själ kunde ta sig en titt på mitt problem så har den min eviga tacksamhet

Har gjort en labaration där vi skulle bestämma natriumhydroxidhalten i förorenade NaOH-pastiller genom titrering. Lade en NaOH-pastill i en bägare med 25ml dest. vatten och några droppar BTB. Sedan så droppar man sakta ner Saltsyra 28ml 0,100ml/dm3 tills lösningen i bägaren övergår från färglös till gul.
Dvs
NaOH-pastill 117.2 gram
25ml dest. vatten
Saltsyra (0,100ml/dm3) HCL (~28ml kan ha mätt fel dock)
BTB

Vi hade 4 frågor:

1. Reaktionsformel
2. Beräkna substansmängden saltsyran
3. Beräkna substansmängden Natriumhydroxiden
4. Bestäm masshalten NaOH i de förorenade pastillerna

Har försökt lösa dem själv

1. Reaktionsformel

Tycker självfallet det blir NaOH + HCL --> H2O + NaCL en neutralisation

2. Beräkna substansmängden av saltsyran

Utgår från n=m/M Alltså n(HCL)=28ml/1.008+35.5=0.766955188 Fast saltsyran var ju 0,1000ml/dm3 så vet inte hur jag ska få med det i beräkningarna.

Eller ska man arbete med n=V*c ?

3. Beräkna substansmängden natriumhydroxiden

Här är jag lost, funderar på om man ska använda NaOH-pastillens massa, men den var ju förorenad.
Samtidigt så undrar jag om detta inte har något att göra med lösningens skiftning till gul. Dvs något med PH.

4. Bestäm masshalten NaOH i de förorenade pastillerna.

Fattar inget :S

Ursäktar för att inlägget blev långt och sluddrigt. Men vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig med de 4 frågorna. Har verkligen suttit och klurat på dem hela helgen. Känns som om jag är nära att lösa dem. Men ändå är jag osäker, speciellt när det gäller pH-värdets roll i sammanhanget

Tack på förhand
2010-03-14, 23:01
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northblood
1. Reaktionsformel

Tycker självfallet det blir NaOH + HCL --> H2O + NaCL en neutralisation

2. Beräkna substansmängden av saltsyran

Utgår från n=m/M Alltså n(HCL)=28ml/1.008+35.5=0.766955188 Fast saltsyran var ju 0,1000ml/dm3 så vet inte hur jag ska få med det i beräkningarna.

Eller ska man arbete med n=V*c ?

3. Beräkna substansmängden natriumhydroxiden

Här är jag lost, funderar på om man ska använda NaOH-pastillens massa, men den var ju förorenad.
Samtidigt så undrar jag om detta inte har något att göra med lösningens skiftning till gul. Dvs något med PH.

4. Bestäm masshalten NaOH i de förorenade pastillerna.

Tack på förhand
1: Din formel stämmer, men du bör skriva den med alla joner separerade.

2: Du ska använda n=V*C

3: Använd svaren från de två tidigare frågorna. I reakt. formeln ser du att för varje mol NaOH går det åt lika många mol saltsyra. Alltså så många mol saltsyra du tillsatt, så många mol NaOH fanns i pastillen.

Och förresten, vägde pastillen verkligen 117,2 gram?
2010-03-14, 23:34
Medlem
Kemi B - Organisk Kemi

Sitter med ett arbete jag håller på med, och jag måste säga att våran lärobok bifogar verkligen inte tillräckligt med information för att kunna lösa det som läraren kräver, antar att en hel del av det finns med i Kemi A, men det är inte det som ligger fräschast i minnet, därför vänder jag mig hit, efter en väldig massa googlande och inga konkreta svar.

Jag ska berätta lite om dom olika ämnesgrupperna inom Organisk Kemi, t ex Halogenkolväten, Alkoholer, Etrar osv..

har dock fastnat på Halogenkolväten. Ska skriva allmän formel (avklarat)
Berätta kort om egenskaper och reaktivitet,
Berätta hur man namnger ett Halogenkolväte samt ge exempel på trivialnamn,
Ge exempel på ett ämne inom gruppen och berätta lite om det (avklarat)

Som ni ser är det dom två mittersta uppgifterna jag sitter fast med, någon som skulle kunna klargöra detta för mig?
2010-03-15, 00:08
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktaz
Sitter med ett arbete jag håller på med, och jag måste säga att våran lärobok bifogar verkligen inte tillräckligt med information för att kunna lösa det som läraren kräver, antar att en hel del av det finns med i Kemi A, men det är inte det som ligger fräschast i minnet, därför vänder jag mig hit, efter en väldig massa googlande och inga konkreta svar.

Jag ska berätta lite om dom olika ämnesgrupperna inom Organisk Kemi, t ex Halogenkolväten, Alkoholer, Etrar osv..

har dock fastnat på Halogenkolväten. Ska skriva allmän formel (avklarat)
Berätta kort om egenskaper och reaktivitet,
Berätta hur man namnger ett Halogenkolväte samt ge exempel på trivialnamn,
Ge exempel på ett ämne inom gruppen och berätta lite om det (avklarat)

Som ni ser är det dom två mittersta uppgifterna jag sitter fast med, någon som skulle kunna klargöra detta för mig?

Fysik/NVU -> Kemi -> Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata.

/Mod
2010-03-15, 19:56
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Om man har en järnspik i ett provrör med syrgasfritt vatten och 3% NaCl lösning i, kommer spiken fortfarande rosta då?
2010-03-15, 20:03
Medlem
Ifall jag löser upp aluminium i natriumhydroxid enligt följande.

2 Al(s) + 2 NaOH + 6 H2O → 2 Na+ + 2 [Al(OH)4]- + 3 H2(g)

Sedan tillsätter jag någon form utav syra.

Frågan är: Bildas det aluminiumpulver då? Eller bildas det ett packat aluminiumblock?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in