2010-03-11, 16:52
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekkon6
Hallå, skulle behöva hjälp med ett par formler.
Vi gjorde en labb där vi tog 5 prov rör och stoppade ner 5 järnspikar.
4 av dessa hade vi fäst var sin metall bit på

Fe Järn
Fe+Zn, Järn och Zink
Fe+Cu, Järn och Koppar
Fe+Al, Järn och Aluminium
Fe+Sn, Järn och Tenn

Efter vi lagt ner bitarna fyllde vi varje rör med vatten och agarpulver och lät det stå i ca 1.5 vecka så det skulle rosta. (agarpulvret skulle endast göra så att vattnet stelna så att vi skulle kunna se vad som hände bättre.)
Det jag behöver hjälp är oxidation och reduktionen mellan metallerna.
Det jag vet är att de rostar olika mycket

/Rostar Mest\
1. Koppar
2. Tenn
3. Järn
4. Aluminium
5. Zink (rostade inget)
\Rostar Minst/

Jag är inte riktigt med på vad du vill ha för svar. Är du intresserad av att veta vilken metall som oxiderar, och vilken som reducerar? Elektokemiska spänningsserien känns som om den platsar här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien
2010-03-11, 17:55
Medlem
Huvudreaktion:

1.
Ac- + H2O = HAc + OH-

Beteckna dess jämviktskontant K1.
OBS! "=" betyder här jämviktspilar!
Givet: syrakonstanter för 2 andra reaktioner

2.
HAc = (H+) + Ac-................Ka(HAc) = 1,75*10^-5 M

3.
H2O = (H+) + OH-................Ka = Kw = 1*10^-14

Reaktion 1 kan skrivas som -1*(2) + 1*(3):

-1*(2): (H+) + Ac- = HAc
+1*(3): H2O = (H+) + OH-
------------------------------------
Summa: (H+) + Ac- + H2O = HAc + (H+) + OH-

”Städa upp” ekvationen genom att ta bort de
som förkommer på båda sidor jämviktspilarna:

Summa: Ac- + H2O = HAc + OH-

Och detta är ju huvudreaktionen.
Dess jämviktskonstant kan beräknas ur de kända:

K1 = Kw/Ka(HAc)

Sambandet med de multiplikativa koefficienterna ses genom att använda pKa-värden:

pK1 = +1*pKw + (-1)*pKa(HAc)

Sätt in:
K1 = Kw/Ka(HAc) =
= (1,00*10^-14 M²)/(1,75*10^-5 M) =
= 5,714…*10^-10 M ≈
≈ 5,71*10^-10 M

Nu ska [OH-] beräknas. Beteckna
begynnelsekoncentrationen NaAc = 1,0*10^-3 = C.

Reaktion: Ac- + H2O = HAc + OH-
Start:......C..................0........0
Jämvikt:.C-x.................x........x

Jämviktsekvationen:
x/(C-x) = K1 =>
=> x + K1*x - K1*C = 0 =>
=> [OH-] = x = -½* K1 +√(K1^2/4+K1*C). Negativ lösning ofysikalisk, ickenegativ konc > 0.

Sätt in värdena, vilket ger:
x = -½*5,71*10^-10 + √((5,71*10^-10)^2/4+(5,71*10^-10)*(1,0*10^-3)) =

(approximerar)

≈ 7,556*10^-7 =>

pOH = -log x = (logaritmlagarna)
= 7-log(7,556) =
= 6,12168.. ≈ 6,12

Därmed har [OH-] bestämts.

[H+] beräknas ur vattnets autoprotolys enligt:

pH = pKw – pOH =
= 14 - 6,12168 = 7,87832

Avrunda:
pH = 7,88
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-03-11 kl. 17:58.
2010-03-11, 17:58
Bannlyst
tack så mkt!
2010-03-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Ta en titt på lite olika ämnen som du vet är polära/opolära och se om du ser något gemensamt! Ta dessutom en titt på definitionerna på t.ex. wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pol%C3%A4r
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opol%C3%A4r

Därefter kan du använda din kunskap på grafit (blyerts) och papper (cellulosa) och se om du ser någon skillnad i hur de borde lösas:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafit
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cellulosa

Blir du inte klokare, eller vill veta mer kan du fråga här eller fråga din kemilärare; h*n lär ha stenkoll och det är mycket lättare att visa i verkligheten!

Den andra frågan tänker jag inte besvara nu, då du kommer att kunna besvara den själv. Lyckas du inte så kolla upp bindningar mellan molekyler och se om du blir klokare!

Tack!

Jag tror mig förstå, men det är samtidigt svårbegripligt. Jag testar att förklara:

När jag har olja + vatten "blandat", och lagt ner dessa pappersbitar med blyerts, och sedan skakar om burken, så gör polariteten i vattnet och oljan att dessa vägrar blandas, och eftersom att olja har en lägre densitet så lägger den sig på vattnet.

Blyertsen som är polär, precis som oljan, drar sig mot oljan, samtidigt som oljan drar sig uppåt. Därför lägger sig pappret mot oljan (i detta fall ungefär under oljan över vattnet).

Däremot funderar jag på om pappret har någon speciell roll i detta, eller om den delen kan försummas?
2010-03-11, 19:24
Medlem
Hejhej sitter fast med en uppgift om kemisk jämvikt och skulle behöva lite hjälp med lösningen.

Ett slutet kärl innehåller vid 425 grader en gasblandning som befinner sig i jämvikt och då består av 0,100mol väte, 0,100 mol jod och 0,740 mol vätejodid. Man stör jämvikten genom att föra in ytterligare 0,400 mol vätejodid. Temperaturen hålls konstant vid 425 grader. Beräkna substansmängden vätejodid i kärlet när jämvikten på nytt ställt in sig.

tack på förhand.
2010-03-11, 19:32
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Tack!

Jag tror mig förstå, men det är samtidigt svårbegripligt. Jag testar att förklara:

När jag har olja + vatten "blandat", och lagt ner dessa pappersbitar med blyerts, och sedan skakar om burken, så gör polariteten i vattnet och oljan att dessa vägrar blandas, och eftersom att olja har en lägre densitet så lägger den sig på vattnet.

Blyertsen som är polär, precis som oljan, drar sig mot oljan, samtidigt som oljan drar sig uppåt. Därför lägger sig pappret mot oljan (i detta fall ungefär under oljan över vattnet).

Däremot funderar jag på om pappret har någon speciell roll i detta, eller om den delen kan försummas?

Det känns som att du förstår! Dock blandar du begrepp lite för mycket, ta en titt i din fina kemibok! I regel kan man aldrig försumma något. Kolla ännu en gång på länken till cellulosa på wikipedia. Papper är i princip cellulosa. Alltså är papper rätt sugen på att sitta ihop med vatten. Du kan ju prova själv att hälla ut lite vatten och lite olja på diskbänken och därefter suga upp vardera med lite hushållspapper. Vattnet kommer att sugas upp rejält, medan oljan sugs upp men inte med alls samma kraft.

Sen är blyertsen och oljan opolär. Möjligt att jag förvirrade dig lite i mitt första inlägg, där jag skrev fel. Tekniskt sätt lägger sig pappret inte mot oljan utan mot vattnet, det är grafiten som repelleras av vattnet medan pappret attraheras av vattnet. Ta också en extra titt på definitionerna av opolära/polära ämnen.
2010-03-11, 19:33
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpa
Hejhej sitter fast med en uppgift om kemisk jämvikt och skulle behöva lite hjälp med lösningen.

Ett slutet kärl innehåller vid 425 grader en gasblandning som befinner sig i jämvikt och då består av 0,100mol väte, 0,100 mol jod och 0,740 mol vätejodid. Man stör jämvikten genom att föra in ytterligare 0,400 mol vätejodid. Temperaturen hålls konstant vid 425 grader. Beräkna substansmängden vätejodid i kärlet när jämvikten på nytt ställt in sig.

tack på förhand.

Du får räkna ut jämviktskonstanten K genom att ta koncentrationer av produkterna genom koncentrationen av reaktanterna:

K=C(produkt)/C(reaktant) => K=C(HI)/(C(H2)*C(I2))

Sen får du lösa ut C(HI) ur ekv ovan.
2010-03-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Du får räkna ut jämviktskonstanten K genom att ta koncentrationer av produkterna genom koncentrationen av reaktanterna:

K=C(produkt)/C(reaktant) => K=C(HI)/(C(H2)*C(I2))

Sen får du lösa ut C(HI) ur ekv ovan.

Jo jag räknade ut K (fick 0,5476) men vart ska jag använda 0,400 mol HI?
2010-03-11, 19:47
Medlem
Citat:
Det känns som att du förstår! Dock blandar du begrepp lite för mycket, ta en titt i din fina kemibok! I regel kan man aldrig försumma något. Kolla ännu en gång på länken till cellulosa på wikipedia. Papper är i princip cellulosa. Alltså är papper rätt sugen på att sitta ihop med vatten. Du kan ju prova själv att hälla ut lite vatten och lite olja på diskbänken och därefter suga upp vardera med lite hushållspapper. Vattnet kommer att sugas upp rejält, medan oljan sugs upp men inte med alls samma kraft.

Sen är blyertsen och oljan opolär. Möjligt att jag förvirrade dig lite i mitt första inlägg, där jag skrev fel. Tekniskt sätt lägger sig pappret inte mot oljan utan mot vattnet, det är grafiten som repelleras av vattnet medan pappret attraheras av vattnet. Ta också en extra titt på definitionerna av opolära/polära ämnen.

Ska jag vara ärlig så får jag inte ut speciellt mycket av wikipedia-sidan för papper. Möjligtvis att cellulosamolekyler sitter ihop med hjälp av starka vätebindningar, men den säger ingenting om dess polaritet eller att, som du säger, "papper rätt sugen på att sitta ihop med vatten". Räcker just vätebindning för att applicera "lika löser lika"?

Här hittade jag något intressant som kanske förklarar repelleringen du nämnde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofob

Men om jag förstår det rätt, så borde det endast förklara vad som skiljer oljan från vattnet, d.v.s. vattnet pressar ut de opolära ämnena. Nu får jag dock svårt att förstå varför inte blyertsen kan ligga mot vattenytan, när den ändå inte längre är innuti vattnet.
2010-03-11, 20:03
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpa
Jo jag räknade ut K (fick 0,5476) men vart ska jag använda 0,400 mol HI?

Vad är ditt tryck?

OffT

Använder du en gammal kemi b bok som är mindre än ett A4?
2010-03-11, 20:06
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Ska jag vara ärlig så får jag inte ut speciellt mycket av wikipedia-sidan för papper. Möjligtvis att cellulosamolekyler sitter ihop med hjälp av starka vätebindningar, men den säger ingenting om dess polaritet eller att, som du säger, "papper rätt sugen på att sitta ihop med vatten". Räcker just vätebindning för att applicera "lika löser lika"?

Här hittade jag något intressant som kanske förklarar repelleringen du nämnde: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofob

Men om jag förstår det rätt, så borde det endast förklara vad som skiljer oljan från vattnet, d.v.s. vattnet pressar ut de opolära ämnena. Nu får jag dock svårt att förstå varför inte blyertsen kan ligga mot vattenytan, när den ändå inte längre är innuti vattnet.

Ta en titt på cellulosamolekylen så ser du att det finns en hel del hydroxidgrupper. O drar till sig elektroner från H då syre har högre elektronegativitet. Detta gör att det finns ett underskott av elektroner vid vätet och ett överskott vid syret. Vatten fungerar på liknande sätt. Positiva delar attraheras av negativa. Detta gör att vattnet och cellulosan attraherar varandra samtidigt som vattnet repellerar grafiten samtidigt som oljan attraherar grafiten och repellerar vattnet. Se papperbitarna som en skiva som består av två lager: ett polärt (pappret) och ett opolärt (blyertsen) lager.
2010-03-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ta en titt på cellulosamolekylen så ser du att det finns en hel del hydroxidgrupper. O drar till sig elektroner från H då syre har högre elektronegativitet. Detta gör att det finns ett underskott av elektroner vid vätet och ett överskott vid syret. Vatten fungerar på liknande sätt. Positiva delar attraheras av negativa. Detta gör att vattnet och cellulosan attraherar varandra samtidigt som vattnet repellerar grafiten samtidigt som oljan attraherar grafiten och repellerar vattnet. Se papperbitarna som en skiva som består av två lager: ett polärt (pappret) och ett opolärt (blyertsen) lager.

Där var spiken i kistan. Sitter här nu med näsan i boken på kapitlet gällande elektronegativitet. Tycker det är väldigt konstigt att du inte nämnt ordet densitet någonstans (vad jag kommer ihåg), och inte heller någon text. Att de inte verkar spela någon direkt roll i det som sker är nu klart, men jag antar att det är densiteten som gör att oljan hamnar på vattnet, och inte tvärt om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in