2008-12-16, 11:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singales
Hur ser reaktionsformeln ut mellan

Pb och CuSO4?

Varför reagerar de med varandra?

Tacksam för hjälp

Det är denna delen av reaktionsformeln som du är ute efter antar jag:

Pb2+(aq) + SO4 2-(aq) → PbSO4(s)

Blysulfat är ett svårlösligt salt och återfinns därför i fast form. Varför de reagerar skulle jag tro är att bly binder bättre till kopparsulfat som i vattenlösning består av kopparjoner och solfatjoner. Om det nu är en jämviktsreaktion vilket är ganska så troligt så försvinner ju högerledet ifrån lösningen och reaktionen drivs därför däråt.
2008-12-16, 12:03
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Baron
Ska räkna ut V av n(CH4) = 72000 vid T=298

Får fram 2074.246dm3, stämmer detta?

Jag antar att du använder dig av approximationen att det är en ideal gas och därmed använder allmänna gaslagen: Samt att trycket = 1atm = 101325 Pa

PV = nRT -->

V = nRT/P = 72000*8,31447*298/(101325) =1760,62441m^3 ~ 1760 m^3

Tänk på att 1mol gas upptar ungefär 22,5dm^3 så 2074 dm^3 är ett mycket litet värde med tanke på att du har 72000 mol gas.
2008-12-16, 12:13
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag antar att du använder dig av approximationen att det är en ideal gas och därmed använder allmänna gaslagen: Samt att trycket = 1atm = 101325 Pa

PV = nRT -->

V = nRT/P = 72000*8,31447*298/(101325) =1760,62441m^3 ~ 1760 m^3

Tänk på att 1mol gas upptar ungefär 22,5dm^3 så 2074 dm^3 är ett mycket litet värde med tanke på att du har 72000 mol gas.

Mitt P-värde är felaktigt, därav min konstiga uträkning.

Tack!
Senast redigerad av Bengt Baron 2008-12-16 kl. 12:20.
2008-12-16, 20:54
Medlem
Har en kort fråga - varför används just kopparstavar vid elektrolys? Har läst försök där de istället använt en kopparstav vid minuspolen. Vad är skillnaden? Och vad är kolstavarnas del i det hela?
2008-12-16, 21:05
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag vet inte vilken nivå du ligger på inom kemi samt om det är organisk eller oorganisk kemi dom du syftar på, skulle vara lättare om du preciserade dig lite mer. Men det är inte fel att skaffa sig en känsla av vilka föreningar som är stabila, dom tenderar att bildas i hög utsträckning i olika reaktioner. Ta koldioxid och vatten t.ex. som båda är stabila molekyler och bildas vid förbränning av kolväten. Man bör också läsa lite om entropi och entalpi. Men har man inte koll på vad det är som bildas kan man ju fråga sig lite frågor för att komma en bit på vägen.

Vad har jag i reaktionsbehållaren.
Vad kan det tänkas bildas utifrån reagensen.
Iaktagelser från reaktionen t.ex. om det bubblar indikerar det på en gas.
Kanske en analys av det som har bildats. NMR samt IR spektra är användbara metoder för att analysera det bildade.
Högre temperatur brukar vanligtvis leda till fler reaktioner än vad som sker vid låga temperaturer.
Om du går på gymnasiet så brukar man prata om ädelgaskonfiguration, men det bilr lite mer avancerat än så när man kommer upp till högskolan... men det ska vi inte gå in på.
Jag kan mycket väl ha glömt någon punkt här.

Sedan när man har svarat på dom här frågorna så kan man ställa en kvalificerad gissning om vad som har bildats. Sedan är det egentligen bara att testa analytiskt för att veta vad som har bildats.

Vill du veta hur man separerar olika ämnen också? Eller tycker du att det räcker så här.

Hoppas att du förstår hur jag menar i alla fall.
Min kunskap inom kemin.. Jadu, jag har inte mer än kemin från grundskolan och lite spridda saker som jag läst på fritiden, och det är allt från orbitalhybridisation till termodynamik (vilket ju inkluderar entalpin och entropin). Så jag ligger ju snäppet högre än ädelgaskonfigurationer. Det jag inte riktigt har koll på är dock hur man omsätter det här i praktiken.

Det jag vill kunna skapa och förklara är enklare pyrotekniska satser, vilket om jag förstått det rätt rör sig om organisk kemi.

Du får gärna berätta hur man separerar ämnen också, om du har lust. Tack åter igen för ett ypperligt svar.
2008-12-17, 16:24
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Min kunskap inom kemin.. Jadu, jag har inte mer än kemin från grundskolan och lite spridda saker som jag läst på fritiden, och det är allt från orbitalhybridisation till termodynamik (vilket ju inkluderar entalpin och entropin). Så jag ligger ju snäppet högre än ädelgaskonfigurationer. Det jag inte riktigt har koll på är dock hur man omsätter det här i praktiken.

Det jag vill kunna skapa och förklara är enklare pyrotekniska satser, vilket om jag förstått det rätt rör sig om organisk kemi.

Du får gärna berätta hur man separerar ämnen också, om du har lust. Tack åter igen för ett ypperligt svar.

Okej ska dra lite snabbt om hur man separerar ämnen.

(organiska föreningar)
Du ska separera ämne A från B. Man kan utnyttja sig av att den ena kan vara löslig i organiska lösningsmedel, t.ex. dietyleter och att den andra kanske är vattenlöslig. Men om nu så inte är fallet, så kan man justera pH värdet i lösningen genom tillsats av t.ex. saltsyra eller natruumhydroxid så att det ämne som har lättast för att ta upp eller avge en elektron gör det. Detta leder till att de olika ämnena har olika laddning det ena är neutralt medans det andra har antingen en positiv eller en negativ laddning beroende på om du sänkte pH värdet. Det laddade ämnet är nu lösligt i vatten (polärt) medans det andra troligen är lösligt i dietyleter (opolärt) eller något annat passande organiskt lösningsmedel. Vatten och dietyleter löser sig inte i varandra så att man får två faser vilka kan separeras. Den extraherade substansen kommer nu att vara i dess salt form.

Gaser:
Man kan använda sig av såkallade semipermeabla membran som bara släpper igenom en viss molekyl beroende på hålens storlek i membranet. Jag har själv aldrig gjort detta och tror inte att det är något som man använder sig av i stor utsträckning.

Vätskor kan ju allmänt också separera genom destillation. Man utnyttjar helt enkelt att dom har olika kokpunkter. Vätskorna kommer en i taget ifrån blandningen där man kyler dom efter att dom har kokat upp därefter droppar dom ner i en behållare. Detta kan göras under reducerat tryck för att kunna utföra proceduren för ämnen med höga kokpunkter som då får en lägre i det reducerade trycket.

Hoppas att detta förklarade lite om hur det kan gå till att separera olika ämnen ifrån varandra.
2008-12-17, 16:41
Medlem
.Sensejs avatar
Enzymaktivitet(amylas)

Hej

Varför blir ett provrör som innehåller salivlösning(saliv+vatten) och stärkelselösning för att sedan tillsätta några droppar jodlösning efter 25 minuter gult?
2008-12-17, 20:58
Medlem
Reaktionsformel

Hej skulle behöva hjälp med en reaktionsformel.

En förening ger vid addition av brom 2,3–dibrompentan. Skriv reaktionsformler för utgångsmaterial och produkt.

Är detta rätt?:

C5H12 + Br2 --> C5H10Br2 + H2
2008-12-17, 21:14
Medlem
Narviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singales
Hej skulle behöva hjälp med en reaktionsformel.

En förening ger vid addition av brom 2,3–dibrompentan. Skriv reaktionsformler för utgångsmaterial och produkt.

Är detta rätt?:

C5H12 + Br2 --> C5H10Br2 + H2
Det du beskrivit är substituering av pentan till dibrompentan, tror jag. Jag är rätt så dålig på organisk kemi.
Men hur som helst så om det är addering du ska ha så måste det vara C5H10 + Br2 --> C5H10Br2. Skillnaden är att i min reaktion så byter du inte ut två väte mot 2 brom utan du tar två brom och sätter dem på varsin efter varandra följande kolatomer som har en dubbelbinding mellan sig.
Man utgår från cis-2-penten eller trans-2-penten antar jag.
2008-12-17, 23:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hej

Varför blir ett provrör som innehåller salivlösning(saliv+vatten) och stärkelselösning för att sedan tillsätta några droppar jodlösning efter 25 minuter gult?
Så vitt jag vet brukar man använda jod för att påvisa just stärkelse, men det salivet gör är att det bryter ner stärkelse till enklare kolhydrater (maltos). Det är enzymet amylas i salivet som gör just detta (spjälkar). Men när du låter lösningen stå så minskar ju koncentrationen av just stärkelse. Jag antar att lösningen var blåaktig i börjarn, vilket jag antar beror på att jod komplexbinder till just stärkelsen. Så när lösningen blivit gulare är det just därför att stärkelsen brytits ner.

Läs vidare om det om du vill. Det finns ett experiment med samma princip på den här sidan: http://school.chem.umu.se/Experiment/P101
2008-12-27, 22:08
Bannlyst
Jämvikt. Var snäll i jul och hjälp en efterbliven!

Jag behöver hjälp med följande lösning som jag inte kan förstå.

För reaktionen N2(g)+O2(g) ⇌ 2NO(g) gäller:

T/K K
293 4*10^-31
700 5*10^-13
1100 4*10^-8
1500 1*10^-5

Beräkna koncentrationen av NO i vanlig luft (uttryckt som partialtryck) vid jämvikt och rumstemperatur (293 K).

Svar: 3*10^-11 Pa

Hur kommer de fram till svaret?
Senast redigerad av TimothyPrice 2008-12-27 kl. 22:20.
2008-12-27, 23:22
Medlem
Forzos avatar
Nu har jag inte kontrollräknat alls utan tar det här direkt ur minne så jag reserverar mig för eventuella minnesluckor/slarvfel men borde det inte bara vara att ställa upp en koncentrationsformel och lösa ut [NO].

K = [NO]^2/([N2][O2])

[NO] = sqrt(K[N2][O2])

Självklart med K-värdet vid rätt temperatur.

EDIT: Oj läste uppgiften lite noggrannare och upptäckte att du visst inte får några värden på [N2] och [O2] vilket krånglar till det lite smått. Dock inget större problem eftersom du vet molförhållandet mellan gaserna och kan på så sätt ställa upp ett uttryck för [NO]. Tänk på hur partialtryck och totaltrycket hänger ihop.
Senast redigerad av Forzo 2008-12-27 kl. 23:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in