Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Min kunskap inom kemin.. Jadu, jag har inte mer än kemin från grundskolan och lite spridda saker som jag läst på fritiden, och det är allt från orbitalhybridisation till termodynamik (vilket ju inkluderar entalpin och entropin). Så jag ligger ju snäppet högre än ädelgaskonfigurationer. Det jag inte riktigt har koll på är dock hur man omsätter det här i praktiken.
Det jag vill kunna skapa och förklara är enklare pyrotekniska satser, vilket om jag förstått det rätt rör sig om organisk kemi.
Du får gärna berätta hur man separerar ämnen också, om du har lust. Tack åter igen för ett ypperligt svar.
Okej ska dra lite snabbt om hur man separerar ämnen.
(organiska föreningar)
Du ska separera ämne A från B. Man kan utnyttja sig av att den ena kan vara löslig i organiska lösningsmedel, t.ex. dietyleter och att den andra kanske är vattenlöslig. Men om nu så inte är fallet, så kan man justera pH värdet i lösningen genom tillsats av t.ex. saltsyra eller natruumhydroxid så att det ämne som har lättast för att ta upp eller avge en elektron gör det. Detta leder till att de olika ämnena har olika laddning det ena är neutralt medans det andra har antingen en positiv eller en negativ laddning beroende på om du sänkte pH värdet. Det laddade ämnet är nu lösligt i vatten (polärt) medans det andra troligen är lösligt i dietyleter (opolärt) eller något annat passande organiskt lösningsmedel. Vatten och dietyleter löser sig inte i varandra så att man får två faser vilka kan separeras. Den extraherade substansen kommer nu att vara i dess salt form.
Gaser:
Man kan använda sig av såkallade semipermeabla membran som bara släpper igenom en viss molekyl beroende på hålens storlek i membranet. Jag har själv aldrig gjort detta och tror inte att det är något som man använder sig av i stor utsträckning.
Vätskor kan ju allmänt också separera genom destillation. Man utnyttjar helt enkelt att dom har olika kokpunkter. Vätskorna kommer en i taget ifrån blandningen där man kyler dom efter att dom har kokat upp därefter droppar dom ner i en behållare. Detta kan göras under reducerat tryck för att kunna utföra proceduren för ämnen med höga kokpunkter som då får en lägre i det reducerade trycket.
Hoppas att detta förklarade lite om hur det kan gå till att separera olika ämnen ifrån varandra.