2010-03-10, 21:03
Medlem
En mycket snabb fråga, om man ska lösa så mycket av gas som möjligt, hur ska man göra då? Värma gasen?
2010-03-10, 21:26
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braxton
Hej har problem med att förstå hur man ska tänka i den här uppgiften

Vilken eller vilka vattenlösningar av föreningarna ger en sur lösning
NH4Cl (s), Na2CO3 (s), Natriumacetat, SO2
NH4Cl i vattenlösning blir -> NH4+ och Cl- joner. Eftersom NH4-jonen är positiv lär den inte ta upp väte, utan snarare avge, vilket det också kommer göra: NH4(+) + H2O <-> NH3 + H3O(+)

Na2CO3 kommer i vattenlösning dela sig i 2Na(+) och CO3(2-) . CO3(2-), eller karbonatjonen, fungerar som en bas i den månen att den tar upp väte från vattenlösningen.

NaAc är jag inte säker på, men då det är en acetatjon antar jag att den jonen specifikt kommer reagera basiskt medan natriumet som vanligt inte reagerar.

SO2 är jag också osäker på. Jag vet att den kan oxidera vidare till H2SO4 med vatten om den först reagerar till svaveltrioxid, SO3 med syrgas. Möjligt att den kan göra det med syret i vattnet. Skulle gissa på att den reagerar surt.
2010-03-10, 21:44
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Behöver snabb hjälp, tack!

Jag fattar inte vad man ska göra/hur man ska tänka på den här uppgiften

Uppgift:

Man blandar 50.0 cm3 natriumhydroxidlösning som har koncentrationen 0.15mol/dm3 och 20.0 cm3 natriumkloridlösning med koncentrationen 0.35 mol/dm3.

Vilken blir:

[Na+]
[OH-]
[CL-]

Tack!

Natriumhydroxid: NaOH = Na+ + OH-
Natriumklorid: NaCl = Na+ +Cl-

c=n/V ⇔ n=cV

n(Na+)=c(Na+)*V=c1(Na+)*V1+c2(Na+)*V2=0,15*50,0*10 ^-3+0,35*20,0*10^-3=0,0145mol

De andra uppgifterna löses på liknande sätt med hjälp av n=cV

Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
En mycket snabb fråga, om man ska lösa så mycket av gas som möjligt, hur ska man göra då? Värma gasen?

Kyl vattnet! I vatten med låg temperatur bildas små "fickor" som gasen kan lägga sig i, värms vattnet förstörs/nybildas fickor hela tiden vilket gör att gasen inte hinner in i fickan innan den stängs lika bra. Ökat tryck hos gasen ökar också andelen löst gas, t.ex. uppvärmning av gasen ger denna effekt.
2010-03-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi

Kyl vattnet! I vatten med låg temperatur bildas små "fickor" som gasen kan lägga sig i, värms vattnet förstörs/nybildas fickor hela tiden vilket gör att gasen inte hinner in i fickan innan den stängs lika bra. Ökat tryck hos gasen ökar också andelen löst gas, t.ex. uppvärmning av gasen ger denna effekt.

Thx
2010-03-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag skulle tro att det viktiga att inse med denna laboration är varför konfettin inte hamnade hälften med blyerts upp, hälften utan utan att alla låg med blyerts upp.

Ett nyckelord i denna rapport kommer att vara "löslighet", så sök i ditt register! Vatten är polärt och olja opolärt, vidare så har vi "lika löser lika". Troligtvis ska du komma fram till att blyerts är polärt och papper opolärt vilket gör att pappersbitarna hamnar så som de gör.

Jag har försökt studera detta väldigt mycket, och jag tycker mig förstå varför polära och opolära ämnen inte vill lösa sig med varandra. Däremot har jag inte haft någon tur alls med att ta reda på om blyerts/grafit/kol är polärt eller om papper är det. Det går ju att dra en slutsats, men jag vill förstå.

För följande fråga får jag anta att blyerts är opolärt och papper polärt. Om vi tvingar blyertsen att vara vänd mot vattnet och sedan tar bort den kraften, vad är det som gör att blyertsen kommer vända på sig mot oljan? Vad är det för kraft?

Är det densiteten som gör att pappret hamnar i mitten, eller är det enbart polariteten som spelar in?
Senast redigerad av Ettglasintetre 2010-03-10 kl. 23:13.
2010-03-11, 08:44
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Jag har försökt studera detta väldigt mycket, och jag tycker mig förstå varför polära och opolära ämnen inte vill lösa sig med varandra. Däremot har jag inte haft någon tur alls med att ta reda på om blyerts/grafit/kol är polärt eller om papper är det. Det går ju att dra en slutsats, men jag vill förstå.

För följande fråga får jag anta att blyerts är opolärt och papper polärt. Om vi tvingar blyertsen att vara vänd mot vattnet och sedan tar bort den kraften, vad är det som gör att blyertsen kommer vända på sig mot oljan? Vad är det för kraft?

Är det densiteten som gör att pappret hamnar i mitten, eller är det enbart polariteten som spelar in?

Ta en titt på lite olika ämnen som du vet är polära/opolära och se om du ser något gemensamt! Ta dessutom en titt på definitionerna på t.ex. wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pol%C3%A4r
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opol%C3%A4r

Därefter kan du använda din kunskap på grafit (blyerts) och papper (cellulosa) och se om du ser någon skillnad i hur de borde lösas:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafit
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cellulosa

Blir du inte klokare, eller vill veta mer kan du fråga här eller fråga din kemilärare; h*n lär ha stenkoll och det är mycket lättare att visa i verkligheten!

Den andra frågan tänker jag inte besvara nu, då du kommer att kunna besvara den själv. Lyckas du inte så kolla upp bindningar mellan molekyler och se om du blir klokare!
2010-03-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff
NH4Cl i vattenlösning blir -> NH4+ och Cl- joner. Eftersom NH4-jonen är positiv lär den inte ta upp väte, utan snarare avge, vilket det också kommer göra: NH4(+) + H2O <-> NH3 + H3O(+)

Na2CO3 kommer i vattenlösning dela sig i 2Na(+) och CO3(2-) . CO3(2-), eller karbonatjonen, fungerar som en bas i den månen att den tar upp väte från vattenlösningen.

NaAc är jag inte säker på, men då det är en acetatjon antar jag att den jonen specifikt kommer reagera basiskt medan natriumet som vanligt inte reagerar.

SO2 är jag också osäker på. Jag vet att den kan oxidera vidare till H2SO4 med vatten om den först reagerar till svaveltrioxid, SO3 med syrgas. Möjligt att den kan göra det med syret i vattnet. Skulle gissa på att den reagerar surt.

Tack för svaret
2010-03-11, 15:05
Bannlyst
lätt kemiuppgift?

Beräkna pH i en 1,0 mM lösning av natriumacetat, NaOOCCH3. Ka för ättiksyra är 1,75*10^-5 M. Kw=1,00*10^-14 M²

Ser lätt ut men jag har fastnat med den i 2 timmar nu =( nån som kan hjälpa mig?
2010-03-11, 15:07
Bannlyst
Tänkte lösa den såhär:
då Kw=Ka*Kb borde Kb=Kw/Ka --> 1*10^-14/1,75*10^-5 = 5.714*10^-10
och -lg(5.714*10^-10)=9,24 men borde bli 7,88 enligt facit

men iaf sen tänkte jag i andra banor..

Ha -><- H+ + A¯
0,001 - -
0,001-x x x

Borde då bli 1,75* 10^-5 = x²/0,001-x och vi förutsäger att x<<0,001 kan vi räkna ut genom:
rotenur(0,001*1,75*10^-5)= 1,322* 10^-4 och -lg genom det blir 3,87, sedan 14-3,87 blir 10,12 fortfarande fel.

vad gör jag för fel?!
Senast redigerad av ohboythatsgood 2010-03-11 kl. 15:10.
2010-03-11, 15:34
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohboythatsgood
Tänkte lösa den såhär:
då Kw=Ka*Kb borde Kb=Kw/Ka --> 1*10^-14/1,75*10^-5 = 5.714*10^-10
och -lg(5.714*10^-10)=9,24 men borde bli 7,88 enligt facit

men iaf sen tänkte jag i andra banor..

Ha -><- H+ + A¯
0,001 - -
0,001-x x x

Borde då bli 1,75* 10^-5 = x²/0,001-x och vi förutsäger att x<<0,001 kan vi räkna ut genom:
rotenur(0,001*1,75*10^-5)= 1,322* 10^-4 och -lg genom det blir 3,87, sedan 14-3,87 blir 10,12 fortfarande fel.

vad gör jag för fel?!

Du läser kemi
2010-03-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Du läser kemi

HAHA

Nej men jag läser också kemi, och vi håller också på med pH just nu. Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur man gör. Kanske kommer med EDIT.
2010-03-11, 16:28
Medlem
Hallå, skulle behöva hjälp med ett par formler.
Vi gjorde en labb där vi tog 5 prov rör och stoppade ner 5 järnspikar.
4 av dessa hade vi fäst var sin metall bit på

Fe Järn
Fe+Zn, Järn och Zink
Fe+Cu, Järn och Koppar
Fe+Al, Järn och Aluminium
Fe+Sn, Järn och Tenn

Efter vi lagt ner bitarna fyllde vi varje rör med vatten och agarpulver och lät det stå i ca 1.5 vecka så det skulle rosta. (agarpulvret skulle endast göra så att vattnet stelna så att vi skulle kunna se vad som hände bättre.)
Det jag behöver hjälp är oxidation och reduktionen mellan metallerna.
Det jag vet är att de rostar olika mycket

/Rostar Mest\
1. Koppar
2. Tenn
3. Järn
4. Aluminium
5. Zink (rostade inget)
\Rostar Minst/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto