2009-09-08, 23:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Jag ska beräkna utbytet i reaktionen!

Felet är den att jag får ett större värde efter än för

Zn=0.0014mol
2HCl=0.0023mol

ZnCl2=?
H2=0.00235

Ursprungsvärdena är:
Zn=0.096g
HCl=2.5*10^-5 m^3 / 2molar koncentration

H2 som restprodukt=5.65*10^-5 m^3

Innan har du alltså saltsyra i överskott antar jag och att det är zink som är den begränsande reaktanten. Som jag fattat det har du 50mmol saltsyra vilket är mer än vad som förbrukas.

Innan reaktionen har du 0,0014mol zink vilket måste vara det som begränsar reaktionen.

Du har förbrukat 0,0047mol saltsyra då det krävdes 2protonre/zinkatom så dividerar vi detta med 2. 0,00235mol zink skulle du kunna oxidera men du oxiderade endast 0,0014.

Utbytet borde således bli 0,0014/0,00235 = 60%

Denna reaktion borde ha ett mkt högt utbyte. Gärna 95%+ enligt mig. Men jag antar att det var ganska så svårt att med hög noggrannhet mäta upp den bildade volymen samt att samla upp att vätgas. Konstig reaktion att beräkna utbyte på också måste jag säga, förstår inte riktigt hur man tänker när man ställe den frågan.

Tycker du att detta stämmer nu eller?

/YellowLemon
2009-09-08, 23:57
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Innan har du alltså saltsyra i överskott antar jag och att det är zink som är den begränsande reaktanten. Som jag fattat det har du 50mmol saltsyra vilket är mer än vad som förbrukas.

Innan reaktionen har du 0,0014mol zink vilket måste vara det som begränsar reaktionen.

Du har förbrukat 0,0047mol saltsyra då det krävdes 2protonre/zinkatom så dividerar vi detta med 2. 0,00235mol zink skulle du kunna oxidera men du oxiderade endast 0,0014.

Utbytet borde således bli 0,0014/0,00235 = 60%

Denna reaktion borde ha ett mkt högt utbyte. Gärna 95%+ enligt mig. Men jag antar att det var ganska så svårt att med hög noggrannhet mäta upp den bildade volymen samt att samla upp att vätgas. Konstig reaktion att beräkna utbyte på också måste jag säga, förstår inte riktigt hur man tänker när man ställe den frågan.

Tycker du att detta stämmer nu eller?

/YellowLemon

Borde får ett värde på 95+ enligt min lärare då vätgasen samlades upp mycket exakt 56.5 cm^3
2009-09-09, 00:02
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Jag ska beräkna utbytet i reaktionen!

Ursprungsvärdena är:
Zn=0.096g
HCl=2.5*10^-5 m^3 / 2molar koncentration

H2 som restprodukt=5.65*10^-5 m^3

Det här vet jag att det stämmer iaf.
2009-09-09, 00:13
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Det här vet jag att det stämmer iaf.

Jag fick fram att 2HCl=0.002mol

dvs: (ZnCl2)/(Zn + 2HCl)=0.9668%

Dvs: (0.003345)/(0.0014+0.002)=0.9668%
2009-09-09, 00:32
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Vad är namnet på en sådan där provrör med slang som man leder under vatten upp i ett provrör för att påvisa t ex vätgas. Samt namnet på en sådan där grej man pumpar upp vätska med hjälp av en röd gummigrej?
2009-09-09, 07:22
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Natium + vatten = ?

Det gammla klassiska experimentet man gjorde i nian men som jag fortfarande inte fattar någonting av.
Jag kommer ihåg att man hällde BTB i vattnet och en natrium bit. Sen var det på med glaslocket och natrium biten for som en raket på vatten ytan. Varför gjorde den det?
Sen så började Natriumet brinna när den inte kunde åka runt längre när man la en bit filterpapper på ytan. Varför åkte den inte runt, varför exploder den varför blev vattnet mycket blåare när den hade exploderat.
På glasytan var det en massa vita prickar. Vad är det för någonting och hur bildades dom.
Sista frågan: Vad för slutsatser kan man dra av det här experimentet och vilken lärdom får man av det.
2009-09-09, 10:43
Bannlyst
Natrium sönderdelar vattnet. När man lägger på ett lock ökar trycket, så att reaktionen blir våldsammare. Samtidigt som vattnet sönderdelas, bildar det natriumhydroxid, NaOH, med resten av syret och vätet som frigörs. Detta är de vita klumparna. Denna är stark basisk, vilket BTB visar. Vad man kan lära sig är att natrium är en obeständig metall, som sönderdelar vatten och samtidgt själv reagerar med syre och väte från vattnet till att bli natriumhydroxid.
2009-09-09, 12:35
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Vad är namnet på en sådan där provrör med slang som man leder under vatten upp i ett provrör för att påvisa t ex vätgas. Samt namnet på en sådan där grej man pumpar upp vätska med hjälp av en röd gummigrej?

Vore tacksam om någon visste namnet på dom?
2009-09-09, 12:55
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Bedöm min laborationsrapport!

Ni får gärna ge lite respons om ni hänger medd i resonemanget.

LABORATIONSRAPPORT
Zink i saltsyra – reaktionshastighet
Frank Abagnale

Syfte: Att få kännedom om vilka faktorer som påskyndar en reaktion mellan en syra och en metall, samt beräkna utbytet för reaktionen. I detta fall reaktionen mellan saltsyra(HCI) och zink(zn).

Materiel: 50 ml bägare, brännare, kristallisationsskål, stativ, provrör(50mml),

Kemikalier: 0.1g zink, 25ml/(2-, 4 molar) saltsyra, zinkpulver, kopparnubb.
Hypotes: Vi tror att reaktionen kommer att ske enligt följande:
(H+) +(Cl-) + Zn2+ -----> ZnCl2+ + H2

Zink är en oädel metall och kommer därför att oxidera och bilda vätgas(H2). Genom att beräkna utbytet i reaktionen vet vi hur rent ämnet som bildats är.
Eftersom att zink blir dubbelt plusladdad och vätet är plusladdat så måste det finnas 2 vätejoner i varje reaktion.
(2H+) + (Zn) -----> (Zn2+) + (H2).

Zinkjoner (Zn2+) reagerar nu med klorjoner (som fanns i saltsyran från hela början)
(Cl-). Eftersom att zink är dubbelt plusladdad och klor är minusladdad så måste det finnas 2 klorjoner i varje reaktion.
(Zn2+) + (2Cl-) -----> (ZnCl2)
För att påskynda reaktionshastigheten tillsätts följande: (se tabellen).

Temperatur 373 K
Koncentration 4 mol
kopparnubb
zinkpulver
Tid för reaktionen

Utförande: Vi tillsatte 25 cm^3 saltsyra(HCl) i en 50 ml bägare. Därefter lät vi 0.1g zink reagera i bägaren med saltsyra. För att påskynda reaktionen och studera de förändringar som med avseende på reaktionshastigheten tillsätts följande: (Se tabellen)

Vi utförde olika experiment och mätte hur lång tid reaktionen tog. Sedan tillsattes alla 4, för att få reaktionen att ske så snabbt som möjligt.
Det slutliga resultatet blev 3.8s då alla 4 faktorerna tillsattes.

Den bildade vätgasen fångades upp i ett provrör genom att låta zinken och saltsyran reagera i en sluten förbränningskammare. Den totala mängden vätgas som samlats upp efter reaktion var 56.5cm^3.
Vätgasens substansmängd beräknas genom:
56,5cm^3 = 56,5*10^-6m3 (Den uppmätta vätgasen i provröret)

pv=nRT -->
n=pv/(RT) = 101235*56,5*10^-6/(8,314*295) ~ 0,00235mol vätgas (Genom den allmänna lösningsformeln får vi att 5.65*10^-5m3 är lika med 0.00235mol)

Zn + 2HCl ----> ZnCl2 + H2
M
65.3g/mol
73g/mol
136.4g/mol
2g/mol
m
0.096g
0.146g
0.456g
0.0047g
n
0.0014mol
0.002mol
0.003345mol
0.00235mol

ska vara ett rutschema, dock fungerar det inte här.

Utbytet beräknas genom:

(ZnCl2)/(Zn + 2HCl)=0,9838%

dvs. (0,003345)/(0.0014+0,002)=0,9838%
Utbytet är 0,9838%

De olika faktorernas betydelse vid reaktionen:

En stigande temperatur ökar reaktionshastigheten så att antalet kollisioner mellan atomerna ökar. Dvs. fler zinkatomer krockar alltså snabbare med saltsyremolekylerna och därför går reaktionen fortare. Den tillsatta energin i form av värme ökar alltså partiklarnas rörelseenergi.

En högre koncentration saltsyra ökar reaktionshastigheten därför att de reagerande ämnena ökar. ”Reaktionshastigheten ökar/minskar med de reagerande ämnenas koncentrationer”. Fler saltsyremolekyler angriper alltså

zinken samtidigt och gör att det löses upp snabbare.
Anledningen till att zinkpulvret reagerade snabbare än zinkbiten beror på att zinkpulvret har en totalt större yta/area i kontakt med saltsyran. En större del av zinkatomerna reagerar därför samtidigt och reaktionen går snabbare.

En katalysator (i detta fall koppar) öppnar en alternativ reaktionsväg med lägre aktiveringsenergi, så att fler partiklar har tillräckligt med energi för att kunna reagera. Kopparnubben vi använde är en heterogen katalysator dvs. ett fast ämne.
2009-09-09, 13:00
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Vore tacksam om någon visste namnet på dom?

Jag antar att det andra du menar antingen är en peleusboll eller en byrett.
2009-09-09, 16:56
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Natrium sönderdelar vattnet. När man lägger på ett lock ökar trycket, så att reaktionen blir våldsammare. Samtidigt som vattnet sönderdelas, bildar det natriumhydroxid, NaOH, med resten av syret och vätet som frigörs. Detta är de vita klumparna. Denna är stark basisk, vilket BTB visar. Vad man kan lära sig är att natrium är en obeständig metall, som sönderdelar vatten och samtidgt själv reagerar med syre och väte från vattnet till att bli natriumhydroxid.
Tackar tackar. Har funderat på det länge.

En till fråga: Efter att natrium biten "exploderat" är det rök kvar i glasskålen. Är det vanlig rök som från eld.

En annan fråga: Hur skriver man reaktionen i kemisk formel.
2009-09-09, 17:06
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.ekorre
Tackar tackar. Har funderat på det länge.

En till fråga: Efter att natrium biten "exploderat" är det rök kvar i glasskålen. Är det vanlig rök som från eld.

En annan fråga: Hur skriver man reaktionen i kemisk formel.
Nej, det finns inget kol.

Din rök är vattendimma.

2Na + 2H2O -> NaOH + H2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in