2010-12-23, 19:12
Medlem
T-Röd, vatten, papper

En sedel doppas i en lösning av T-Röd och vatten som är blandat 62/38.
Sedeln antänds sedan. Efter en kort stund blåses den ut.
Sedeln är inte skadad. När man känner på den så är den kall och lätt fuktig.
Varför blir det så?
2010-12-23, 19:14
Medlem
htebacinoms avatar
därför tröden lägger sig på ytn av vattnet och det är ju inte t-röden som brinner, det är gaserna från t-röden...
2010-12-23, 19:23
Medlem
Det som händer är att värmen som bildas vid reaktionen förångar det vatten som finns i sedeln. Den energi som används, är värmeenergin som bildas vid den kemiska reaktionen då etanolen brinner. Om man blandar i för mycket etanol, kommer det att frigöras så mycket värmeenergi att vattnet förångas, plus att det blir över värme som då antänder sedelpapperet. Om man däremot blandar i för lite etanol, kommer inte den frigjorda värmen att räcka till för att förånga allt vatten.

Anledningen till att papperet fortfarande är fuktigt vid tången är att den värme som ska värma upp och förånga vattnet, också kommer att värma upp tången. Då räcker inte värmen till för att förånga allt vatten just där.
2010-12-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRMLSCRM
Det som händer är att värmen som bildas vid reaktionen förångar det vatten som finns i sedeln. Den energi som används, är värmeenergin som bildas vid den kemiska reaktionen då etanolen brinner. Om man blandar i för mycket etanol, kommer det att frigöras så mycket värmeenergi att vattnet förångas, plus att det blir över värme som då antänder sedelpapperet. Om man däremot blandar i för lite etanol, kommer inte den frigjorda värmen att räcka till för att förånga allt vatten.

Anledningen till att papperet fortfarande är fuktigt vid tången är att den värme som ska värma upp och förånga vattnet, också kommer att värma upp tången. Då räcker inte värmen till för att förånga allt vatten just där.
Var hittar jag någon källa som stärker det här?
2010-12-24, 00:33
Medlem
kanulas avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
2010-12-26, 00:28
Medlem
Serines avatar
Lol n00b fråga
I vilken enhet mäter man värmeenergi?
2010-12-26, 00:57
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serine
Lol n00b fråga
I vilken enhet mäter man värmeenergi?
Energi brukar mätas i Joule, så jag förutsätter att samma gäller även här. Värmeöverföring mäts dock i Watt.
2010-12-26, 01:13
Medlem
Serines avatar
Några till :/ helt n00biga frågor, men jag behöver hjälp :/
1, I en termos vill man hålla kvar värmen i drycken så länge som möjligt. Hur försöker man minska värmeförlusterna.
a) på grund av ledning?
b) på grund av strålning?

2, Vattnets specifika värmekapacitet är 4,2 kJ/ kg *C. Förklara med ord vad detta betyder.

3, Hur mycket värmeenergi åtgår för att höja temperaturen 10 grader celsius hos 4kg vatten?
4, Hur mycket värmeenergi måste man tillföra 300g vatten för att höja temperaturen från 10*C till 80*C?
5, Hur mycket energi måste man tillföra 3kg is för att höja temperaturen 15*C?
6, En isbit som väger 4kg har temperaturen -20*C. Hur mycket energi måste tillföras för att höja temperaturen till 0*C?
7, Du har 100g T-sprit av rumstemperatur (23*C) i en bägare . Hur mycket energi behövs för att höja T-spritens temperatur till kokpunkten?
2010-12-27, 14:26
Medlem
Tekoppars avatar
Eftersom jag studerar på distans tänkte jag höra med FB om jag förstått det hela rätt. Ska skriva formlerna för de jonföreningar som bildas när dem följande jonerna kombineras till salt.

a) Bariumjonen och fosfatjonen
b) Al3+ och Cl–
c) Ca2+ och HCO3–

Mitt svar;

a) Ba + P -> PAH
b) Al3+ + 3 Cl- -> 3 AlCl
c) 1 Ca2+ + HCO3- -> Ca(HCO3)3

Edit; Om allt är fel, skriv helst inte de rätta svaren utan säg vad jag gjort för fel.
2010-12-27, 15:21
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
Eftersom jag studerar på distans tänkte jag höra med FB om jag förstått det hela rätt. Ska skriva formlerna för de jonföreningar som bildas när dem följande jonerna kombineras till salt.

a) Bariumjonen och fosfatjonen
b) Al3+ och Cl–
c) Ca2+ och HCO3–

Mitt svar;

a) Ba + P -> PAH
b) Al3+ + 3 Cl- -> 3 AlCl
c) 1 Ca2+ + HCO3- -> Ca(HCO3)3

Edit; Om allt är fel, skriv helst inte de rätta svaren utan säg vad jag gjort för fel.

1. Vad i helvete?
2. 3:an efter Al är en jonladdning, inte ett antal
3. Samma igen, fast med Ca.
2010-12-27, 15:47
Medlem
Tekoppars avatar
Hade ingen aning om att det var skillnad om siffran stog uppe eller nere och på ettan gissade jag bara något. Men förhoppningsvis skall det vara bättre nu.

a) 4 Ba + PO43- -> 4 BaPO43
b) Al3+ + Cl- -> AlCl
c) 3 Ca2+ + HCO3- -> 3 Ca(HCO3)2
2010-12-27, 16:42
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
Hade ingen aning om att det var skillnad om siffran stog uppe eller nere och på ettan gissade jag bara något. Men förhoppningsvis skall det vara bättre nu.

a) 4 Ba + PO43- -> 4 BaPO43
b) Al3+ + Cl- -> AlCl
c) 3 Ca2+ + HCO3- -> 3 Ca(HCO3)2
a) 3 Ba{2+} + 2 PO4{3-} --> Ba3(PO4)2
b) Al{3+} + 3 Cl{-} --> AlCl3
c) Ca{2+} + 2 HCO3{-} --> Ca(HCO3)2

Ursäkta, men hur fan har du tänkt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem