2010-01-13, 16:21
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Falukorv
Började precis läsa Naturkunskap B på komvux och läraren sa att det skulle vara mycket kemi och labbning. Jag hade hoppats att det skulle vara mest biologi, men men. Finns det någon "Kemi for dummies" sida jag kan kolla på för att vara förberedd? Har kollat lite på Wikipedia men står inte mycket där som förklarar allting ifrån grunden..

Naturkunskap B är mycket basic. Det kommer inte att komma nån avancerad kemi överhuvudtaget, det är tänkt att man ska kunna läsa kursen med kunskaper från naturkunskap A vilken jag antar att du har läst. Men om du fortfarande är orolig så kan du ju alltid fråga om du får låna nån kemi A bok av läraren, jag har för mig att det inte blev mer avancerat än så...

GL HF /YellowLemon
2010-01-13, 16:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Falukorv
Började precis läsa Naturkunskap B på komvux och läraren sa att det skulle vara mycket kemi och labbning. Jag hade hoppats att det skulle vara mest biologi, men men. Finns det någon "Kemi for dummies" sida jag kan kolla på för att vara förberedd? Har kollat lite på Wikipedia men står inte mycket där som förklarar allting ifrån grunden..

Plugga på så du kan räkna med massa, substansmängd och atommassa, sen kan du kolla lite på syror och basor så borde det vara chill.
Samt reaktionsformler.
2010-01-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemiss
Jag tänkte höra om någon här har bra koll på olika separationstekniker?

Finns det någon ännu bättre metod än SDS-PAGE för att separera proteiner efter dess storlek i denaturerad form?
Om jag har förstått det hela rätt så kan proteiner i dess nativa (ursprunliga) form ha samma mobilitet men olika molekylvikt om de t ex har flera olika subenheter?

Tack på förhand!
//missen

Nej, SDS-PAGE borde funka bäst men det beror lite på vad du menar med "denaturerad". Om proteinet består av flera subenheter som sitter ihop med disulfidbryggor kan du köra SDS-PAGE utan att reducera proverna. Koka proverna som vanligt med SDS-buffert men utan reduceringsmedel (mercaptoetanol, DTT, DTE el motsv). Då kommer proteinets 3D-struktur att lösa upp sig och ytladdningen bli homogen, men subenheterna fortfarande sitta ihop. Då kan du bestämma en ungefärlig molekylvikt för proteinet. Om du laddar både reducerat och icke-reducerat prov på samma gel kan du ju se om proteinet består av flera subenheter.
2010-01-14, 02:26
Medlem
inevahs avatar
Kom på att det var en väldigt dålig fråga som var lätt att räkna ut, edit. Sorry för post
Senast redigerad av inevah 2010-01-14 kl. 02:33.
2010-01-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Hmmpf... Så det är inte så enkelt som ett leta efter ett kiralt kol och utgå ifrån att kirala kol ger en kiral molekyl (såvida spegelplan inte föreligger)!?

Det är ju skapligt svårt att 3Dvisualisera molekyler och skapa dess spegelbild i huvudet för att se hur isomererna är besläktade.

Använd molekyl-byggsatser om du tycker det är svårt att se hur en molekyl ser ut i rymden. De flesta kurser inom organsik-kemi på universitetet så godkänner föreläsaren att man får använda dessa byggsatser på tentamen. Det är först på högre nivåer som man inte får ha det eftersom man då ska ha lärt sig att se det själv.
2010-01-15, 20:22
Medlem
Peanutslinuss avatar
styyr Stereokemi

Enantiomerer har motsatt konfiguration vid samtliga stereocentra.
Diastereomerer har motsatt konfiguration vid >1 stereocentra med samma konfiguration vid åtminstone >1 stereocentra.

Glyceraldehyd har ett kiralt centra.

L- , D-Glyceraldehyd är således enantiomerer.
2010-01-15, 20:23
Medlem
Peanutslinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakkaman
Använd molekyl-byggsatser om du tycker det är svårt att se hur en molekyl ser ut i rymden. De flesta kurser inom organsik-kemi på universitetet så godkänner föreläsaren att man får använda dessa byggsatser på tentamen. Det är först på högre nivåer som man inte får ha det eftersom man då ska ha lärt sig att se det själv.

Vad menar du?

Det finns enbart ett kiralt centra, tänker du på att det blir annorlunda rotation?
Senast redigerad av Peanutslinus 2010-01-15 kl. 20:25. Anledning: rotation
2010-01-17, 02:54
Medlem
Kemi A projekt

Ni har fått tre fasta substanser, som är en eller flera av kopparsulfat, kopparklorid, kopparnitrat, kopparkarbonat och kopparhydroxid. Identifiera substanserna!

Hur löser jag detta ?
2010-01-17, 11:47
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allawi00
Ni har fått tre fasta substanser, som är en eller flera av kopparsulfat, kopparklorid, kopparnitrat, kopparkarbonat och kopparhydroxid. Identifiera substanserna!

Hur löser jag detta ?

Efter lite bläddrande på Wikipedia skulle jag föreslå följande:

Värm upp ämnet: kopparsulfat blir vitt, kopparklorid rödbrunt (båda dessa ändrar färg för att de förlorar kristallvatten), de tre andra blir svarta (konverteras till CuO). Kopparhydroxid blir svart redan vid 70°C, de två andra behöver runt 200°C.
De två ämnena man inte lätt kan skilja med den här metoden är alltså kopparkarbonat och kopparnitrat. För att skilja dessa från varann droppar du saltsyra på ämnet, karbonatet kommer att fräsa eftersom det avger CO2 och bildar kopparklorid.
2010-01-17, 14:15
Medlem
Kemi A projekt

Man får tre fasta blågröna substanser, som är en eller flera av kopparsulfat, kopparklorid, kopparnitrat, kopparkarbonat och kopparhydroxid. Man ska identifiera substanserna!

Hjälp!!!!
2010-01-17, 14:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allawi00
Man får tre fasta blågröna substanser, som är en eller flera av kopparsulfat, kopparklorid, kopparnitrat, kopparkarbonat och kopparhydroxid. Man ska identifiera substanserna!

Hjälp!!!!
Du har ju fått hjälp, läs mitt inlägg ovan!
2010-01-17, 14:24
Medlem
tack!!!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in