2009-04-24, 07:52
Medlem
cptbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen!
2) Skriv så många formler som möjligt för C_5H_8

http://en.wikipedia.org/wiki/C5H8 ?
2009-04-24, 12:12
Medlem
muneys avatar
Lab - titrering av svag syra med stark bas

Hej. Jag har problem med en labuppgift som vi ska lösa innan labben i kemi A. Vi ska titrera ättikssyra(HAc) med natriumhydroxid(NaOH).
Jag kan räkna ut pH innan titreringens början men sedan fastnar jag när jag ska beräkna pH efter att jag tillsatt 5, 7.5, 10, 14 och 20 ml NaOH.
Vilken formel ska jag använda?
2009-04-27, 14:59
Medlem
Jag behöver hjälp med dessa frågor:

Vilken bindning är det mellan Na och F i NaF?

Hexan och hexanol skiljer sig från varandra vad det gäller smält och kokpunkter. Vilken tror du har högst kok och smältpunkt och varför?

n00bguide uppskatas(steg för steg)!
Senast redigerad av Red-Eagle 2009-04-27 kl. 15:02.
2009-04-27, 21:49
Medlem
Freons avatar
Sha, skulle vara tacksamma för lite hjälp.

Vad är skillanden på Kovalent, Polär kovalent bindning?
Och vad är en dipol?

Inga wikipedia länkar, de har jag redan läst och begriper inte så mycket mer.
Googla har jag också prövat!

Är kovalent binding ämnen som har elektronegativiteten 0 Ex. H2?
[Elektronegativiteten] 2.1-2.1= 0 = Kovalent ( opolär ) Och allt som är över 0 och mindre än 1.7 är det Polär kovalent?
2009-04-27, 22:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Eagle
Jag behöver hjälp med dessa frågor:

Vilken bindning är det mellan Na och F i NaF?

Hexan och hexanol skiljer sig från varandra vad det gäller smält och kokpunkter. Vilken tror du har högst kok och smältpunkt och varför?

n00bguide uppskatas(steg för steg)!

Då elektronegativiteten skiljer sig så kraftigt mellan dessa två ämnen så är det en s.k. jonbindning.

Hexanol har givetvis högst kokpunkt samt smältpunkt därför att det är en alkohol. Dvs den har en hydroxugrupp vilken skapar vätebindningar mellan de olika molekylerna i ämnet. Hexan hålls däremot samman av enbart van der waals bindningar vilka är mycket svagare. Dessa van der waals bindningar finns också i hexanol med vätebindningar utöver dessa. Van der waals bindningar uppkommer p.g.a. temporära elektriska förskjutningar skulle man kunna säga. Googla det och kolla närmare på wiki, det samma med vätebindningar, jag tror att det står ganska så enkelt där hur det fungerar.
2009-04-27, 22:41
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freon
Sha, skulle vara tacksamma för lite hjälp.

Vad är skillanden på Kovalent, Polär kovalent bindning?
Och vad är en dipol?

Inga wikipedia länkar, de har jag redan läst och begriper inte så mycket mer.
Googla har jag också prövat!

Är kovalent binding ämnen som har elektronegativiteten 0 Ex. H2?
[Elektronegativiteten] 2.1-2.1= 0 = Kovalent ( opolär ) Och allt som är över 0 och mindre än 1.7 är det Polär kovalent?

Skillnaden mellan en kovalent och en polär bindning är att i en rent kovalent bindning är det samma atomslag, vilka då givetvis har samma elektronegativitet. Ta O2(syrgas) som exempel eller N2 (kvävgas). I en polärb kovalent bindning är det två eller flera olika atomslag med olika elektronegativitet, t.ex. CO (kolmonoxid).

En jonbindning är bara definitionen på en polär kovalent bindning där elektronegativiteten skiljer sig tillräckligt mycket mellan ämnena som ingår, hur mycket kommer jag inte ihåg, men 1,7 som du skriver verkar rimligt.
2009-04-27, 23:04
Medlem
Freons avatar
Tack som Fan du borde skriva en bok. Kemins Flashback. Puss
2009-04-28, 13:43
Medlem
nollie3flips avatar
Har lite frågor om ärg.

Vad är formeln för reaktionen som sker då ärg löses i rent vatten?

Varför löses ärg bättre i surt än i basiskt vatten?

Varför orsakar surehaltigt vatten korrosion av kopparrör?

Varför bör inte rör och kopplingar av koppar och andra ädla metaller ligga innan stålrör i nattnets strömriktning?
2009-04-28, 15:04
Medlem
Jomazis avatar
Ärg är basiskt kopparkarbonat, syret krävs för att oxidera kopparn till CuO som sen gradvis omvandlas till CuCO3*Cu(OH)2 (basiskt kopparkarbonat, malakit)

Varför det löses i högre grad under sura förhållanden? Titta på namnet och på formeln så ser du.
2009-04-29, 17:47
Medlem
Kärlek - signalsubstanser - beröring

(kemi/biologi)

Jag gör ett no arbete om trådens rubrik. Enda problemet är att jag försöker hitta lite info om ex varför man svettas eller får fjärilar i magen när man är kär/förälskad! Alla böcker beskriver skiten som något psykiskt, när jag vill beskriva det fysiska och kemiska i den hela processen.
Jag har googlat på alla tänkbara sökord och jag får inget vettigt (iofs suger jag på att googla rätt) så jag hoppas någon kan någon bra om det här, kan en bra hemsida (alt. är bättre på att söka än jag ) eller någon som kan rekommendera en bra bok i ämnet!

All info och alla källor i ämnena överhuvudtaget är jättesnällt!=)

Även om svaret är en google sökning ni gjort, så ber jag att ni inte ska vara spydiga ^-^
2009-04-29, 18:14
Medlem
Kostas39s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Love#Chemical_basis

Här finns lite info. Kan kolla referenserna också så kanske du hittar fler källor osv...
2009-04-29, 22:40
Medlem
Whitebläds avatar
Hej allihopa!
Några frågor som jag inte kan inför mitt kemi A prov imorn... mycket tacksam för hjälp.
1- skriv reaktionsformel för neutralisationreaktion mellan salpetersyra och natriumhydroxid.

2- När man har fixerat fotografisk film eller papper som innehåller fixerlösningen silverjoner. Dessa är miljö farliga och man vill också ta tillvara silvret för återanvändning. Hur skulle man kunnagå tillväga för att tabort silver joner ur lösningen så man kan återvinna silvret?

3-Hur skyddar man järn från korrodera, förklara hur skyddet fungerar!

4-För att bestämma koncentration av Natriumhydroxid lösning tiltterade man 25ml av natruimhydroxidlösningen med 0,100 M saltsyra med BTBsom indikator. Efter tillsatt av 21,3ml saltsyra ändrade indikatorn färg från blå till grön, räkna natruimhydroxidens koncentrasion.

5-Vilken jon (både formel och namn) finns det mycket av i en:
a) sur lösning b) basisk

tacksam för svar
Senast redigerad av Whitebläd 2009-04-29 kl. 22:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in