2009-12-17, 19:25
Medlem
GalFisks avatar
Wikipedia vet: http://en.wikipedia.org/wiki/Copolymer
2009-12-18, 11:15
Medlem
Sorceresss avatar
Ja den uppgiften löste sig tillslut men jag skulle gärna få lite tips om hur E-modul för en blockkopolymer av styren och butadien varierar mha temperatur, alltså var Glastemperaturen Tg respektive flyttemperaturen Tf hamnar... Hur påverkas det av att bensenringarna i styren hamnar i intervall/"block"??

Nån hävdade att det blev två olika grafer men jag fattar inte hur..

Sen är jag i desperat behov av hjälp med en fråga om syntesmetoder av oorganiska material. Jag ska välja en syntesmetod för att framställa Fe2CuS4 och beskriva val av startmaterial.

Är verkligen helt lost, funderar på att chansa på att man tar oxider av varje ämne typ SO2, Fe2O4 samt Cu2O som först pulvriseras sen körs i en smältugn på hög temperatur lång tid och hoppas på att jonerna vandrar över i kontaktytorna mellan materialen och bildar någon form av Fe2CuS4Ox varpå man sedan avlägsnar syret på någon fiffig metod.... låter det som jag är helt ute och cyklar??
2009-12-19, 12:33
Medlem
onlajns avatar
Salpetersyra, ph 14, wtf?

Jag har ett par flaskor med salpetersyra, eller åtminstone står det salpeter syra på flaskorna. Men när jag testar de s.k syrorna med universakindikations papper så visar pappret lila vilket eg. inte finns med på färgskalan till pappret men lär tyda på ett ph på runt 14? Det är ju inte ens en syra, pH borde ligga på runt 2.

Vad kan detta bero på? Pappret verkar det inte vara fel på, jag har testat det på andra saker som verkar stämma. Kan salpetersyran reagerat med något? Kan vatten i syran åstadkomma detta?? Kan luft?

edit:
Testade salpetern med fenolftalein och lackmus och båda visar att det är en stark syra.

Varför universalpappret visar helt fel färg vet jag inte och ännu konstigare är att den visar rätt färg på tre andra saker jag testat.
Senast redigerad av onlajn 2009-12-19 kl. 12:49.
2009-12-19, 13:45
Bannlyst
Ditt papper kanske är gammalt och/eller skadat på något sätt, så att indikatorerna inte funkar som de ska.
2009-12-19, 21:03
Bannlyst
Kemi A - energi

Hejsan,

Jag lyckas inte få rätt på uppgiften och förstår inte riktigt vad jag gör för fel. Jag har kontrollerat mitt svar och fortfarande får jag inte ett rimligt svar.

1. För upplösning av ammoniumnitrat i vatten gäller:
h20
Nh_4NO_3(s) ------> NH_4NO_3 DeltaH= 26,5kJ

Vilken blir lösningens temperatur om man löser 100g ammoniumnitrat i 1,00kg vatten som har tempraturen 20 C ( ingen värmeutbyte med omgivningen)? Lösningen specifika värmekapicitet är 4,1 J * g^-1 * K^-1

Jag gjorde såhär:

1. Ta reda på substansmängden för NH4NO3

n= m/M => 100/80 = 1,25mol

2. Beräknar värmemängden

DeltaH= q/n

DeltaH= 26 * 10^3 J
n= 1,25mol

q= DeltaH * n

q= 26 * 10^3 * 1,25

q= 32500J

Nu kan vi beräkna lösningens tempratur efter att nitratet har löst sig:

q= c * m * DeltaT

DeltaT= c*m/q

DeltaT= 4,1*(100 + 100)/32500

Delta T= 820/32500

DeltaT= 0,03

T1= Tempraturen före reaktionen
T2= Tempraturen efter reaktionen

T1 - T2= 0,03

T2= 20 - 0,03= 19,97 C

Det låter rätt orimligt att tempraturen sjunker så lite. Svaret ska bli: 13 C

Vad gör jag för fel`?`

Tack
2009-12-21, 16:00
Medlem
Ciprianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91

q= c * m * DeltaT

DeltaT= c*m/q

Där har du felet, du har kastat om lite snett i ekvationen.

q= c * m * DeltaT
=> DeltaT = q/c*m

dessutom har du fel värde på "m" i följande: DeltaT= 4,1*(100 + 100)/32500

det borde stå 1000 + 100 inom parantesen.

En till grej:

Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Nh_4NO_3(s) ------> NH_4NO_3 DeltaH= 26,5kJ

=> DeltaH= 26 * 10^3 J

Avrunda inte i beräkningarna, gör det istället i svaret.
Senast redigerad av Cipriani 2009-12-21 kl. 16:08.
2009-12-22, 15:26
Medlem
Separation av proteiner (biokemi)

Jag tänkte höra om någon här har bra koll på olika separationstekniker?

Finns det någon ännu bättre metod än SDS-PAGE för att separera proteiner efter dess storlek i denaturerad form?
Om jag har förstått det hela rätt så kan proteiner i dess nativa (ursprunliga) form ha samma mobilitet men olika molekylvikt om de t ex har flera olika subenheter?

Tack på förhand!
//missen
2010-01-06, 00:28
Medlem
Sänker laktat blodets pH-värde?

Vid Anaerob metabolism kommer kreatinfosfat användas men även glykolysen fram till citronsyracykeln där pyruvatjonerna reduceras till laktatjoner.

Dessa laktatjoner kommer att transporteras genomblodet till levern, men under tiden de finns i blodet kommer de att sänka blodets pH-värde?
2010-01-06, 16:10
Medlem
andreews avatar
Jämviktsfråga

Varför blir det såhär när man skriver upp kemisk jämvikt för:

CO2 + H20 -> H2CO3

Kh = [H2CO3]/Pco2

Varför försvinner vatten och varför blir det Pco2?

Tack.
2010-01-06, 16:23
Medlem
Tehoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
Varför blir det såhär när man skriver upp kemisk jämvikt för:

CO2 + H20 -> H2CO3

Kh = [H2CO3]/Pco2

Varför försvinner vatten och varför blir det Pco2?

Tack.

Vattnet får aktivitet 1
PCO2 = P (Tryck) för CO2... Eftersom CO2 är en gas mäter man aktivitet i tryck.

Alltså blir nämnaren 1 * Tryck för CO2.
2010-01-09, 18:50
Bannlyst
Enkel fråga - Kemi Laboration =)

Hej!

Har en uppgift att lämna in i Kemi A. Kommer inte ihåg vad som var syftet riktigt... Vad vi skulle komma fram till, hittar inte papperet.

Vet bara titeln... ' Magnesium i vatten '

Så, kan någon hjälpa mig lite..? Händer det något särskilt vid reaktionen eller så?

TACK!
2010-01-10, 02:23
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinceDaMoFo
Hej!

Har en uppgift att lämna in i Kemi A. Kommer inte ihåg vad som var syftet riktigt... Vad vi skulle komma fram till, hittar inte papperet.

Vet bara titeln... ' Magnesium i vatten '

Så, kan någon hjälpa mig lite..? Händer det något särskilt vid reaktionen eller så?

TACK!

Citat:
Magnesium är en relativt mjuk metall som hör till jordalkalimetallerna, och bildar såsom de övriga metallerna i den gruppen, vätgas i kontakt med sur vattenlösning.

- Wikipedia

Det är nog det man kan säga utan mer kunskap på hand =/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in