Citat:
Ursprungligen postat av loveinabottle
hallåj, newfag här.
Har ett kemiprov men förstår verkligen inte fråga:
"Använd din kunskap om atomer och grundämnen för att förklara hur olika ämnen förenas till salter elelr molekylföreningar".
Om jag kan få informations länk eller om ni tar er tid att förklara vore jag tacksam
ska försöka så pedagogiskt jag kan (du kan säkert redan fått svar)
Alla grundämnen består som du nog vet av en kärna som består av protoner (positivt laddade partiklar) och neutroner (oladdade partiklar) kring dessa har vi elektroner(negativt laddade partiklar) som "svävar" omkring.
I sitt grundtillstånd är en atom neutral dvs. lika många elektroner som protoner.
Elektronerna är uppdelade i olika skal k,l,m osv
och i varje skal finns det olika orbitaler.Vi bryr oss just nu bara om S och P
i k-skalet har vi bara ett s-orbital, i L och M-skalet ett s och ett p-orbital
S-orbitalen rymmer två elektroner och p-orbitalen 6 st
K skalet har lägst energi och S orbitalt lägre än p-orbitalet.
enkelt kan man säga att alla ämnen strävar efter så låg energi som möjligt vilket gör att vi först fyller s-orbitalen i K-skalel sen S-orbitalet i L-skalet sen P-orbitalet osv.
t.ex. kan vi ta kol som har fyllt k-skal och sen fyra elektroner i L-skalet
vilket kan skrivas som 1s^2 2s^2 p^2 (1= Kskalet, 2=L-skalet)
Men det finns något som heter oktetregeln (även kallad ädelgasstruktur) som säger att alla ämnen strävar efter ett fyllt yttre skal pga. det ger lägre energi (t.ex. så är ju ädelgaserna inte alls reaktiva under normala betingelser just pga. deras yttre skal är fyllt = dom är nöjda som det är)
Det är just denna strävan efter att fylla sitt yttre skal som gör att olika ämnen bildar bindningar.
För att ta ett exempel.
I vatten har vi två H och ett O.
H har en elektron i 1S medan O har 1s^2, 2s^2 2p^4
S rymmer maximalt två elektroner så vätet vill alltså ha en till elektron för att bli riktigt nöjd
P-skalet däremot rymmer ju 6 elektroner så syret vill ha 2 elektroner.
Det som händer är att syret tar en av sina valenselektroner (valenselektron= elektron i yttre skalet) och vätet tar sin elektron och tillsammans bildar dom en bindning(två elektroner). Syret och vätet delar alltså på två elektroner som båda kan dra nytta av när dom försöker uppnå oktetregeln.
hänger du med?
den andra typen är jonbindning (aka. salt).
Principen är sådan att för ett ämne som har t.ex k skalet fyllt och sen bara en elektron i 2S har ju lättare att släppa en elektron än att ta upp 7 stycken
och tvärt om, för ett ämne som har 5 elektroner i t.ex. 2p är det ju lättare att ta upp en elektron än att ge bort 7 st.
Enkelt beskrivet kan man säga att ämnet med en elektron för mycket gärna vill ge bort sin elektron = får låg elektronegativitet (hur hårt den drar i sina elektroner) och tvärt om.
Är det stor skildnad i elektronegativitet kommer elektronen att hoppa över till det mer elektronegativa ämnet och vi får två joner(laddade atomer) en positiv och en negativ och som alltid attraherar plus minus = vi får en jonbindning.
Det borde vara svar nog för din fråga skulle jag tro, undrar du nå mer är de bara PMa mig så ska jag försöka besvara så gott jag kan