Citat:
Ursprungligen postat av Quuu
Banta = Svält?
Fick en uppgift att skriva om bantning var svält på kemin, det handlar då om ämnesomsättningen!
Skulle vara snällt om någon sammanfattade så att jag kan leta upp fördjupningar till det. Det skulle väl räcka med några ord för att kort sammanfatta dessa frågor(antar jag)?
tack på förhand!

Besvara dessa frågor:
1. Vilka processer från ämnesomsättningen är involverade?
2. Vilka är de viktiga molekylerna?
Förstår inte riktigt första frågan, undrar de efter vilka processer som är involverade i svält/bantning? Som jag ser det borde det väl vara de vanliga processerna; glykolysen, betaoxidationen, trans/deaminering, citronsyracykeln och cellandningen främst?
På andra finns det väl ett flertal.
ATP är väl kung bland alla molekyler inom ämnesomsättningen? Är ju den som utnyttjas för att få fram faktisk rörelseenergi i lederna, driva andra processer i kroppen än ämnesomsättningen etc, medan övriga molkeylers slutmål inom ämnesomsättningen är att framställa ATP:n.
NAD och FAD är som du nämnde innan viktiga som vätebärare för att driva cellandningen om jag minns rätt.
Pyruvatjonen är resultatet efter glykolysen och är den som citronsyracykeln utgår ifrån. Viktig och viktig vette tusan, men omtalad iaf?