2010-05-22, 15:38
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjarlie
Ursprungligen postat av tjarlie
yo
Har X antal problem ang min Laboration.
Jag gjorde en laboration i skolan (kemi a / natukunskap a) som handlade om kalciumkarbonat o kalciumhydroxid, jag har sökt runt på google men inte hittat några av svaren på de frågor jag

cca: 08 --> 0,347 = 0.453
Ch: 1,3--0,12=12g

Hoppas ni förstår.

* vilken av de ämnerna har högst PH, ( upp till 4 alltså, vilket måste jag lägga till minst av)
* vad används dessa till i naturen
* vilket är det "bästa"

HJÄLp!

glöm de jag nyss skrev!
1) vi måste veta exakt pH på din lösning samt vad de var, är de surt är de inte destvatten (pH 7) iaf om du vill veta jur mycket!
2) kolla basernas konj syra CaCO3 kommer vara Ca2+ och Co3(2-) i vatten, syran du ska kolla är då HCO3-, för KOH får vi K+ och OH-, dess konj syra är. H2O. Vilken konjugerad syra har högst pKa? Den basen är "bäst". En enkel tumregel är att dålig syra, bra konjugerad bas och tvärtom
3)vad carbonater samt hydroxid används till i naturen får du googla

för övrigt vet du vad pH står för? Och använd dig av rätt beteckningar, kolla periodiska systemet
GLHF!
Senast redigerad av arnold2k5 2010-05-22 kl. 15:48.
2010-05-22, 17:05
Medlem
Banta = Svält?

Fick en uppgift att skriva om bantning var svält på kemin, det handlar då om ämnesomsättningen!
Skulle vara snällt om någon sammanfattade så att jag kan leta upp fördjupningar till det. Det skulle väl räcka med några ord för att kort sammanfatta dessa frågor(antar jag)?

tack på förhand!

Citat:
Besvara dessa frågor:
1. Vilka processer från ämnesomsättningen är involverade?
2. Vilka är de viktiga molekylerna?
2010-05-22, 17:08
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quuu
Banta = Svält?

Fick en uppgift att skriva om bantning var svält på kemin, det handlar då om ämnesomsättningen!
Skulle vara snällt om någon sammanfattade så att jag kan leta upp fördjupningar till det. Det skulle väl räcka med några ord för att kort sammanfatta dessa frågor(antar jag)?

tack på förhand!
Google är din vän, prova googla t.ex citronsyracykeln så e du en bit på vägen
2010-05-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Google är din vän, prova googla t.ex citronsyracykeln så e du en bit på vägen
Låter som att det är svar på fråga 1? Hittar jag svar på fråga 2 genom att läsa information om citronsyracykeln med?

Tack så mycket för det snabba svaret!

EDIT: Ah, alltså vätebärarna(NAD, FAD etc) som ger energi?
Senast redigerad av Quuu 2010-05-22 kl. 17:21.
2010-05-22, 17:26
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Låter som att det är svar på fråga 1? Hittar jag svar på fråga 2 genom att läsa information om citronsyracykeln med?

Tack så mycket för det snabba svaret!

EDIT: Ah, alltså vätebärarna(NAD, FAD etc) som ger energi?
Jag är ingen expert på de hela tyvärr, minns bara liknande uppgifter på gymnasiet och har ännu inte läst nån biokemi. Du borde hitta svar vis citronsyracykeln iaf, om inte annat via länkar osv!
2010-05-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Jag är ingen expert på de hela tyvärr, minns bara liknande uppgifter på gymnasiet och har ännu inte läst nån biokemi. Du borde hitta svar vis citronsyracykeln iaf, om inte annat via länkar osv!
Aha, jag förstår. Men det var till en mycket stor hjälp! Tack!
2010-05-23, 12:10
Medlem
calimmacils avatar
Jag ska snart ha prov och har några instuderingsfrågor som jag har lite problem med att lösa, är oerhört tacksam för hjälp då det här provet betyder mycket för mig.

1, Processen då ett protein veckar sig är termodynamiskt spontan. Resultatet av veckningen ger en högre ordning hos proteinet än då proteinet inte är veckat. Förklara med hjälp av termodynamikens lagar hur detta är möjligt.

2, Ibuprofen är den verksamma substansen i värktabletter som Ipren och Ibumetin. Då Ibumetin framställs kommer man i slutskedet av tillverkningen att ha Ibuprofen i den organiska fasen(som i detta fallet är hexan). Du vill på något sätt få över Ibuprofenet till vattenfasen. Beskriv hur du skulle gå till väga och förklara varför detta fungerar.

3, En möjlig väg för att syntetisera Ibuprofen finner du nedan. För substansenA,B och Ibuprofen tar du upp ett IR-spektrum och ett massspektrum. Para ihop spektrumen i), ii) och iii) med substanserna A,B och Ibuprofen. Motivera både IR-spektrumen och masspektrumen.
Kan någon förklara hur jag läser av IR och massspektrum?

Jag skulle kunna fråga min lärare om hjälp men han är bortrest och jag behöver kunna det här. Är som sagt väldigt tacksam för svar=)
2010-05-23, 16:49
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Banta = Svält?

tack på förhand!
Besvara dessa frågor:
1. Vilka processer från ämnesomsättningen är involverade?
2. Vilka är de viktiga molekylerna?
Förstår inte riktigt första frågan, undrar de efter vilka processer som är involverade i svält/bantning? Som jag ser det borde det väl vara de vanliga processerna; glykolysen, betaoxidationen, trans/deaminering, citronsyracykeln och cellandningen främst?

På andra finns det väl ett flertal.

ATP är väl kung bland alla molekyler inom ämnesomsättningen? Är ju den som utnyttjas för att få fram faktisk rörelseenergi i lederna, driva andra processer i kroppen än ämnesomsättningen etc, medan övriga molkeylers slutmål inom ämnesomsättningen är att framställa ATP:n.

NAD och FAD är som du nämnde innan viktiga som vätebärare för att driva cellandningen om jag minns rätt.

Pyruvatjonen är resultatet efter glykolysen och är den som citronsyracykeln utgår ifrån. Viktig och viktig vette tusan, men omtalad iaf?
2010-05-23, 18:54
Medlem
Hej Flashback!
Jag byggde häromveckan ett batteri genom att följa den här enkla guiden:

http://www.schoolinyourhome.com/science/battery.htm

Allting funkade skitbra, men nu har jag fastnat på en del i labbrapporten jag är tvungen att skriva om detta. Så jag tänkte kolla om det är någon snäll själ som kan hjälpa mig med detta.
Det jag behöver hjälp med är:

"I diskussionen ska följande ingå:
1. balanserade reaktionsformler för den reaktion du använder
2. halvcellsreaktioner
3. cellschema
4. elektronernas flöde i cellen
5. övrig teori om oxidation och reduktion (som ligger till grund för att batteriet fungerar)
"
Själv så har jag verkligen ingen kolla alls.
Men ja, jag uppskattar verkligen den hjälp som kan fås.
2010-05-23, 20:40
Medlem
arnold2k5s avatar
Calimmacil: ett ämne är opolärt om de är löst i organfasen kan du isåfall protoners alt deprotonera de på något sätt och göra de polärt?

Vill du fatta varför polära ämnen löser sig i vatten och opolära inte så rita!
Kort kan man säga att i polära lösningsmedel "binder" molekylerna till varandra genom att ställa sina positiva respektive negativa sidor mot varandra, detta stabiliserar (ger ämnet lägre energi) ämnet. I vatten ställs vätena mot syren i andra vattenmolekyler osv. En oladdad/partiellt oladdad molekyl bryter alltså dessa "bindningar" och ökar därför energin = löser sig inte i vatten!

Ang IR så har varje funktionell grupp t.ex C=O ett specifikt IR som du plockar ur en tabell.
Så kolla i graden efter punkter som sticker ur och kolla efter de värdena i tabellen
Senast redigerad av arnold2k5 2010-05-23 kl. 20:46.
2010-05-24, 19:29
Medlem
No6s avatar
Sitter med lite krångliga men väldigt intressanta ämnet kemi igen och är osäker på om jag tänker/gör rätt på en fråga...

Jag håller på att räkna med koncentration; formeln:

c = n/v , där v=volym och n=substansmängd.

Uppgiften är:

"Blanda 80cm^3 lösning A + 150cm^3 lösning B + 70cm^3 vatten." "Beräkna substansmängden i blandningen"

Nu undrar ni såklart vad A och B är, jo det är lösningar från tidigare uppgifter. Där har jag fått fram en koncentration för båda lösningarna, A har koncentrationen 0,001mol/dm^3 och B har 0,0025mol/dm^3.

Är det nu så enkelt att jag först kan ta och räkna ut substansmängden för varje lösning först:

Substansmängd A: 0,001 * 0,08 mol
Substansmängd B: 0,0025 * 0,15 mol
Sedan lägger jag ihop dem?

Jag menar, vattnet kan ju knappast ändra substansmängden, däremot kan den ändra koncentrationen som sedan ska beräknas i c-uppgiften. Lite på kant sådär, om detta stämmer, kan jag då ta substansmängden dividerat på volymen för att få koncentrationen? Ju större volym i förhållande till substansmängden, ju mindre blir ju koncentrationen i vattnet. Tacksam för svar. Räcker med JA om jag har gjort rätt, annars kan ni gärna förklara hur jag ska tänka....
2010-05-24, 20:27
Medlem
Champinjonens avatar
Hjälp med ett ämne, tack!

Hey!

Skulle vara superdupersjysst om någon av er kunde säga mig vad detta är för ämne:

C-C-C-C-C
..,.|......|....
OH CH(3)

Väldigt tacksam för svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in