Citat:
Ursprungligen postat av nummer16
Har några till som jag inte riktigt kunde lösa.
" Ange så noggrant som möjligt vad följande betecknigar betyder, föreningarnas och de ingående grundämmnenas namn, om det är atomer, joner jonföreningar eller molekyler och va de olika siffrorna innebär.
3Fe, (trean är varken upphöjd eller sänkt) så jag förmodar att det är 3 järnatomer i en molekyl.
NaOh, Natrium hydrooxid, en molekyl förmodar jag?
PO(sänkt 4 upphöjd -3)
O3(sänkt 3)
Om du kokar sylt ska du blanda i några korn citronsyra, som är en svag syra, förklara vad som händer när en svag syra löses i vatten.
Vår kropp tar lätt upp vissa radioaktiva ämnen bl.a strontium det beror på ämnenas kemiska likheter att kroppen tar fel o bygger in strontium i skelettet istället för kalcium, på vilket sätt är det lika?
Gjorde också en uppgift om neutralisation, där de frågade om hur en blandning av natriumhydrooxid och saltsyra (50/50) skulle smaka.
jag har förstått att det är så man skapar bords salt på kemiskt vis, dvs NaCl, men hur på frågan hur lösningen skulle smaka skrev jag att den skulle smaka som saltvatten, jag har fan ingen aning om detta stämmer, kanske blir det rakt av salt? Eller vattnet kanske dunstar och saltet blir kvar?
3 Fe betyder tre ekvivalenter (molekyler eller mol för dig än så länge) av järn.
NaOH är natriumhydroxid, en bas som i början nästan enbart används för att neutralisera sura lösningar. Den "bryts" i vatten till Na+ och OH-.
PO4 3- är fosfatjonen. Den fullständigt dissocierade anjonen av fosforsyra (H3PO4)
O3 är ozon.
När en svag syra löses upp i vatten så kommer den tvinga på ett väte på vatten molekylen. Hsyra + H20 --> Syra- + H3O+. H3O+ och H+ används lite hur som helst på grundnivå, vilken du vill använda är whatever.
De har lika många valenselektroner, dvs står under varandra i periodiska systemet. De kommer reagera snarlikt då valenselektronerna styr kemin.
NaOH + HCL är en klassiker och reagerar enligt:
NaOH + HCL --> NaCl + H20.
Om vattnet kokas bort kommer NaCl slå ihop sig och du ser ditt salt. Finns det mycket vatten så kommer de vara lösta som Na+ och Cl-.