2010-11-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Fasta fasen är lättare än den flytande och stor förmåga att lösa salter.

Låter som vatten!
2010-11-10, 17:16
Medlem
nummer16s avatar
Oj oj oj denna tråden kan rädda livet för mig, har hemtenta i kemi som ska in i veckan o jag e hopplöst dålig på det och otroligt tacksam för ev. hjälpsamma kemikännare där ute!!

Hur många atomer och neutroner finns det i atm 53 Fe?
Vilken laddning har en barium jon? och en nitridjon?

Vilken av följande oxider är jon föreningar? Motivera? CO NO2 Al2O3 NaCl

Är sjukt tacksam för svar gubbar!!
2010-11-10, 17:35
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer16
Oj oj oj denna tråden kan rädda livet för mig, har hemtenta i kemi som ska in i veckan o jag e hopplöst dålig på det och otroligt tacksam för ev. hjälpsamma kemikännare där ute!!

Hur många atomer och neutroner finns det i atm 53 Fe?
Vilken laddning har en barium jon? och en nitridjon?

Vilken av följande oxider är jon föreningar? Motivera? CO NO2 Al2O3 NaCl

Är sjukt tacksam för svar gubbar!!
1. Antar att du menar protoner och neutroner i 53Fe. Fe har atomnummer 26, d.v.s den har 26 protoner i kärnan. Masstalet, 53 i detta fall, är summan av antalet neutroner & protoner i kärnan, d.v.s. 53. Antal neutroner är 53-26=27 st.

2. Bariumjonen är Ba{2+} och nitridjonen är N{3-}.

3. Al2O3 och NaCl är jonföreningar. Dessa två består av en metall och en ickemetall, medan de andra består av två ickemetaller. En bra tumregel är att om skillnaden i elektronegativitestvärde är mer än 1,4 (tror jag, minns inte riktigt), så är den en jonförening. En annan bra regel är att metaller alltid bildar jonföreningar med ickemetaller. Läs mer om elektronegativitet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet
2010-11-10, 18:05
Medlem
nummer16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
Kärlek i textform
Tack som fan du är en ängel
2010-11-10, 19:17
Medlem
nummer16s avatar
Har några till som jag inte riktigt kunde lösa.
" Ange så noggrant som möjligt vad följande betecknigar betyder, föreningarnas och de ingående grundämmnenas namn, om det är atomer, joner jonföreningar eller molekyler och va de olika siffrorna innebär.

3Fe, (trean är varken upphöjd eller sänkt) så jag förmodar att det är 3 järnatomer i en molekyl.
NaOh, Natrium hydrooxid, en molekyl förmodar jag?
PO(sänkt 4 upphöjd -3)
O3(sänkt 3)

Om du kokar sylt ska du blanda i några korn citronsyra, som är en svag syra, förklara vad som händer när en svag syra löses i vatten.

Vår kropp tar lätt upp vissa radioaktiva ämnen bl.a strontium det beror på ämnenas kemiska likheter att kroppen tar fel o bygger in strontium i skelettet istället för kalcium, på vilket sätt är det lika?

Gjorde också en uppgift om neutralisation, där de frågade om hur en blandning av natriumhydrooxid och saltsyra (50/50) skulle smaka.
jag har förstått att det är så man skapar bords salt på kemiskt vis, dvs NaCl, men hur på frågan hur lösningen skulle smaka skrev jag att den skulle smaka som saltvatten, jag har fan ingen aning om detta stämmer, kanske blir det rakt av salt? Eller vattnet kanske dunstar och saltet blir kvar?
Senast redigerad av nummer16 2010-11-10 kl. 19:20.
2010-11-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer16
Har några till som jag inte riktigt kunde lösa.
" Ange så noggrant som möjligt vad följande betecknigar betyder, föreningarnas och de ingående grundämmnenas namn, om det är atomer, joner jonföreningar eller molekyler och va de olika siffrorna innebär.

3Fe, (trean är varken upphöjd eller sänkt) så jag förmodar att det är 3 järnatomer i en molekyl.
NaOh, Natrium hydrooxid, en molekyl förmodar jag?
PO(sänkt 4 upphöjd -3)
O3(sänkt 3)

Om du kokar sylt ska du blanda i några korn citronsyra, som är en svag syra, förklara vad som händer när en svag syra löses i vatten.

Vår kropp tar lätt upp vissa radioaktiva ämnen bl.a strontium det beror på ämnenas kemiska likheter att kroppen tar fel o bygger in strontium i skelettet istället för kalcium, på vilket sätt är det lika?

Gjorde också en uppgift om neutralisation, där de frågade om hur en blandning av natriumhydrooxid och saltsyra (50/50) skulle smaka.
jag har förstått att det är så man skapar bords salt på kemiskt vis, dvs NaCl, men hur på frågan hur lösningen skulle smaka skrev jag att den skulle smaka som saltvatten, jag har fan ingen aning om detta stämmer, kanske blir det rakt av salt? Eller vattnet kanske dunstar och saltet blir kvar?

3 Fe betyder tre ekvivalenter (molekyler eller mol för dig än så länge) av järn.

NaOH är natriumhydroxid, en bas som i början nästan enbart används för att neutralisera sura lösningar. Den "bryts" i vatten till Na+ och OH-.

PO4 3- är fosfatjonen. Den fullständigt dissocierade anjonen av fosforsyra (H3PO4)

O3 är ozon.

När en svag syra löses upp i vatten så kommer den tvinga på ett väte på vatten molekylen. Hsyra + H20 --> Syra- + H3O+. H3O+ och H+ används lite hur som helst på grundnivå, vilken du vill använda är whatever.

De har lika många valenselektroner, dvs står under varandra i periodiska systemet. De kommer reagera snarlikt då valenselektronerna styr kemin.

NaOH + HCL är en klassiker och reagerar enligt:
NaOH + HCL --> NaCl + H20.

Om vattnet kokas bort kommer NaCl slå ihop sig och du ser ditt salt. Finns det mycket vatten så kommer de vara lösta som Na+ och Cl-.
2010-11-10, 20:27
Medlem
Vad händer då metallen koppar placeras i en klorlösning med vatten? Behöver även reaktionsformler.
2010-11-10, 21:29
Medlem
frallan1234s avatar
Behöver hjälp med 2 uppgifter, de lyder så här

1 ) Du behöver en lösning där koncentrationen av NO(nedsänkt)3 är 0,2 mol/dm(upphöjd)3. Vilken av följande lösningar kan du använda då? (Motivering krävs för full poäng)

a) 0,2M HNO3(nedsänkt)
b) 0,1M Ca(NO3(nedsänkt))2(nedsänkt)
c) 0,1M Fe(NO3(nedsänkt))3(nedsänkt)
d) 0,2M Ca(NO3(nedsänkt))2(nedsänkt)
e) 0,1M Ce(NO3(nedsänkt))4(nedsänkt)

2 ) Beräkna molmassan för LiCl * 2 H2(nedsänkt)O
2010-11-10, 21:44
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallan1234
Behöver hjälp med 2 uppgifter, de lyder så här

1 ) Du behöver en lösning där koncentrationen av NO(nedsänkt)3 är 0,2 mol/dm(upphöjd)3. Vilken av följande lösningar kan du använda då? (Motivering krävs för full poäng)

a) 0,2M HNO3(nedsänkt)
b) 0,1M Ca(NO3(nedsänkt))2(nedsänkt)
c) 0,1M Fe(NO3(nedsänkt))3(nedsänkt)
d) 0,2M Ca(NO3(nedsänkt))2(nedsänkt)
e) 0,1M Ce(NO3(nedsänkt))4(nedsänkt)

2 ) Beräkna molmassan för LiCl * 2 H2(nedsänkt)O
1. a & b fungerar. I (a) har du 0,2 M HNO3, d.v.s. 0,2 M H{+} och 0,2 M NO3{-}. I (b) har du 0,1 M Ca(NO3)2, d.v.s. 0,1 M Ca{2+} och 2*0,1 NO3{-} = 0,2 M NO3{-}. Anledningen till detta är att du har 0,1 M Ca(NO3)2, varje jonförening innehåller i detta fall 1 Ca-jon och 2 NO3-joner, därför multiplicerar man koncentrationen med 2.

2. Li = 6,9 g/mol. Cl = 35,5 g/mol. H2O = 18 g/mol. 6,9+35,5+18+18 = 78,4 g/mol.

(M = mol/dm(upphöjd)3)
2010-11-10, 22:33
Medlem
frallan1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
1. a & b fungerar. I (a) har du 0,2 M HNO3, d.v.s. 0,2 M H{+} och 0,2 M NO3{-}. I (b) har du 0,1 M Ca(NO3)2, d.v.s. 0,1 M Ca{2+} och 2*0,1 NO3{-} = 0,2 M NO3{-}. Anledningen till detta är att du har 0,1 M Ca(NO3)2, varje jonförening innehåller i detta fall 1 Ca-jon och 2 NO3-joner, därför multiplicerar man koncentrationen med 2.

2. Li = 6,9 g/mol. Cl = 35,5 g/mol. H2O = 18 g/mol. 6,9+35,5+18+18 = 78,4 g/mol.

(M = mol/dm(upphöjd)3)

tack för hjälpen men förstår inte riktigt hur och varför man gör som man gör på 1an? går det att läsa om någonstans?
2010-11-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frallan1234
tack för hjälpen men förstår inte riktigt hur och varför man gör som man gör på 1an? går det att läsa om någonstans?

I din kemibok? Du behöver lösa mer uppgifter som handlar om mol och koncentrationer, efter ett tag blir det som en promenad i parken.

Tycker att föregående talare beskrev det väldigt bra.
2010-11-11, 15:19
Medlem
Kemiproblem

C3H7-O-C2H5 (alla siffror är nedsänkta)

Ämnet står i summaformel och jag skulle gärna vilja ha ut namn eller ämnesgrupp och tänkte att ni ville hjälpa mig.

Jag tror att det är en typ utav Ester och att det skulle kunna vara propyletanoat. Men för att det ska vara en Ester så måste det finnas 2st O, en med dubbelbindning och en med enkelbindning. Då funkar inte det jag har tänkt riktigt men jag kanske är helt ute och cyklar

tack på förhand.

EDIT.
detta var vad jag trodde det var, men ni ser ju skillnaden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Propylacetat
Senast redigerad av fantazt 2010-11-11 kl. 15:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in