2008-08-25, 22:40
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Här är något konstigt, för du har på tok för liten gasvolym. Vid STP är en mol av vilken som helst gas ~22.7 liter om jag minns rätt. Fråga: ska volymen för avgaserna beräknas vid 800 grader?
Dessutom står det redan att heptan har en densitet på 0.68 g/cm3, vart fick du siffran 0.786 g/cm3 ifrån?
Matematiken ser iövrigt bra ut helt till du försöker räkna ut gasvolymerna.

Oj, något var knasigt där. Antar att jag skrev fel på någon av de densitetsifforna. Men efter att ha jämfört mina svar med mina klasskamrater insåg jag att det enda felet jag hade gjort (som va märkbart) var att slutvolymen ska vara i m3 och inte dm3. Svaret vart ungefär 33.9-34.0 m3, vilket summan av mina resultat blir.

Jag har lämnat in papprena, så jag kan inte se vilken av densiteterna som stämmer, tyvärr, men som svar på din fråga så ska man räkna ut den totala volymen för avgaserna när de förbränns vid 800 grader.

Fast om man följer uträkningarna så antar jag att den densitet som var 0.786 g/cm3 är felaktig, då jag inte hittar nåt ställe där den hör hemma My bad isf!

Tack för hjälpen i allafall! (Lyckades spika inlämningsuppgifterna :> )
2008-08-27, 22:56
Medlem
onits avatar
Blir inte klok på det här...

Till 250 ml 0,400 M natriumdivätefosfatlösning sattes 70 ml 0,150 M natriumhydroxid. Beräkna pH i denna lösning.

pKa (H3PO4) = 2,15 , pKa (H2PO4-) = 7,21 och pKa(HPO42-) = 12,36.

Svarsalternativ:

1. 11,43
2. 6,28
3. 8,14

Säkert lätt, men man ska börja någonstans, fastnar på koncentrationer osv, hur de förhåller sig till varandra. Var några år sen Kemi A tyvärr.

pKa= -log K

K= [H+]*[A-]
-------[HA]

PH= -log[H+]

c= n
----V
2008-08-28, 16:06
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Till 250 ml 0,400 M natriumdivätefosfatlösning sattes 70 ml 0,150 M natriumhydroxid. Beräkna pH i denna lösning.

Svarsalternativ:

1. 11,43
2. 6,28
3. 8,14

...

Bump!
2008-08-28, 16:17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Bump!

Mummel...stor idé att bumpa sista inlägget i en klistrad tråd...mummel...

/Mod
2008-08-28, 16:26
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Mummel...stor idé att bumpa sista inlägget i en klistrad tråd...mummel...

/Mod
Ok, men jag kan ju inte korsposta frågan heller. Letar verkligen efter svar.
2008-09-09, 18:23
Medlem
Osmos och diffusion?

Kan någon vara snäll att förklara vad dessa två begrepp innebär?
2008-09-09, 18:27
Medlem
Naturvetarens avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffusion
2008-09-09, 18:32
Medlem
Jo, jag vet. Men där svamlas det om massa andra och irrelevanta saker. Skulle vilja ha det i en till tre meningar så man slipper jobba sig igenom saker som är utanför ämnet...
2008-09-09, 19:32
Medlem
hetfields avatar
Citat:

Svarsalternativ:

1. 11,43
2. 6,28
3. 8,14

Säkert lätt, men man ska börja någonstans, fastnar på koncentrationer osv, hur de förhåller sig till varandra. Var några år sen Kemi A tyvärr.

pKa= -log K

K= [H+]*[A-]
-------[HA]

PH= -log[H+]

c= n
----V
Tja, tyvärr kan jg inte hjälp dig men är det här Kemi A? Känner inte igen det här och mitt prov börjar närma sig :/

Har en egen fråga också, skriv formeln för reaktionen mellan dikromatjoner, Cr2O7^2- och jodidjoner i sur lösning, då krom (III)
-joner och fri jod bildas.

Så här tänker jag:
Antar att det första är en oxidationen då Cr är långt till vänster på spänningsserien, men eftersom Cr blir ^3+ borde det vara en reduktion?
RED - Cr2O7^2- + 5 e- + 14H+ -> Cr2^3+ + 7H20
OX - Ix^- + 5 e- -> I

Känns som jag är rätt ute och snurrar. Skulle någon vilja rätta till samt ge lite guide på hur vilken ordning jag bör ta de olika stegen vore jag mycket tacksam!
2008-09-09, 19:33
Medlem
Uppgiften har gått ut på att lära sig vad diffusion och osmos är, något som ska försökas beskrivas nedan.

Vad händer om du öppnar en surströmmingsburk? Lukten sprider sig snabbt till din näsa och sedan vidare runt i hela rummet. Tillslut kommer hela rummet lukta surströmming. Varför sker detta? Jo, det beror på att molekyler alltid är i rörelse och tar sig, förr eller senare, till hela området de befinner sig i. De fortsätter att spridas tills koncentrationen är jämn. Det är det som kallas diffusion(spridning). Temperaturen spelar roll vid en diffusion då koncentrationsutjämningen går snabbare ju högre temperaturen är.

Inuti cellerna finns en oerhört hög koncentration av massor med olika ämnen. Men ett cellmembran släpper inte igenom alla ämnen lika lätt. Det brukar sägas att cellmembranet är halvgenomsläppligt(semipermeabelt). Med detta menas att cellmembranet bara släpper igenom ämnen med speciella egenskaper. En diffusion(läs ovan)genom ett halvgenomsläppligt membran kallas osmos. Osmos pågår tills det att koncentrationen av de ämnen som diffunderar genom membranet är jämnt fördelade på båda sidor. Molekyler som passerar cellmembranet genom osmos är vatten, syre och koldioxid.

Fick det där av en kompis. Varför kan det inte stå sådär på wikipedia? Så förbannat irriterande att de måste blanda in med massa historik och gubbar som uppfinnit saker. Bättre fakta åt folket!
2008-09-10, 16:52
Medlem
oxidation av alkoholer???

tjena skulle behöva ett snabbt svar på följande.
vad bildas när man oxiderar kaliumpermanganat i etanol och vatten och vilken organisk ämnesklass tillhör produkten som bildas. och om möjligt hur ser strukturformeln för detta ämne ut.

tack för eventuellt svar
2008-09-10, 17:12
Medlem
Slaskmons avatar
Jobbigt med hemläxorna eller

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här