NB: Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, så mye mulig noen allerede har nevnt dette.
Det er to hovedsyn på hvordan tidens natur/ontologi er, og de kalles
Presentisme og
Eternalisme. Det finnes også noe som kalles Possibilisme, men det er egentlig en undergren av Presentismen.
Presentismen sier at nåtiden "flyter" bortover tidsaksen, hvor det bak oss er fortiden (som ikke lenger eksisterer som noe annet enn en historie), og hvor framtiden ikke eksisterer ennå.
Eternalismen sier at hele tidsaksen (både det vi betrakter som fortid, nåtid og framtid) eksisterer "tidløst", og at vi er firedimensjonale på den måten at vi har en utstrekning både i de tre romdimensjonene, samt i den fjerde tidsdimensjonen, dvs mellom får tilblivelse og død.
Presentismen og Eternalismen kan symboliseres som å henholdsvis
skrive en bok og
lese en bok. Når man skriver en bok så kan man f eks befinne seg på side 50, og sidene 1 til 49 er ferdigskrevne (historie/fortid), mens sidene 51 til siste side er blanke og klare til å fylles ut av forfatteren (framtid), og nåtiden er det ordet forfatteren skriver nå.
Når man derimot leser en bok så finnes allerede hele boken (det er tekst på alle sidene), og når man leser side 50, så har man et minne av innholdet på sidene 1 til 49, mens man er uviten om innholdet på side 51 til f eks side 250.
Presentistene mener som regel at tiden "flyter" fordi det er det intuitive synet da vi opplever vår eksistens som flytende, dvs at det som hendte i går tilhører en nå ikke-eksisterende fortid, mens vi har mulighet til å "skrive morgendagens "side" av historieboken".
Eternalistene mener at tiden er statisk og at vi opplever tiden som "flytende" kun fordi det er slik vår bevissthet fungerer. De mener at dette kun er en illusjon fordi moderne fysikk har sannsynliggjort en statisk tid i et 4D tidrom (spacetime), f eks via Relativitetsteorien, som er en av de to mest vellykkede fysiske teoriene pr dags dato.
(Beklager at jeg skriver på norsk, men jeg har troen på at våre grannar i Sverige forstår hva jeg vil si likevel.

)