2009-05-11, 23:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki

Klockan mäter sig själv. Skillnader (som till exempel att ena siffran eller visaren har förändrats) och händelser (som det att klockan förändras). Det är ett internalistiskt synsätt, där man ser korrelation som kausalitet (vilket det inte nödvändigtvis behöver vara). Korrelationen mellan händelser och tid kan vara av kausal karaktär, men det finns det inga bekräftelser för. Inga objektiva sådana iaf.
Jag förstår inte detta resonemang. Klockor mäter inte 'sig själva' - det mäter den tid som går. Jag vet sedan inte vad du blandar in för korrelationer eller varför du pratar om kausalitet.
Citera
2009-05-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte detta resonemang. Klockor mäter inte 'sig själva' - det mäter den tid som går. Jag vet sedan inte vad du blandar in för korrelationer eller varför du pratar om kausalitet.
På eftermiddagen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 1, på kvällen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 8. Den slutsats man kan dra ifrån detta är att klockan förändrats, lilla handen har flyttat på sig. Man kan korrelera denna händelse med andra händelser, som det att det blivit mörkt ute. Men det finns inget kausalt förhållande mellan dessa händelser, klockan förändras inte för att det blir mörkt och det blir inte mörkt för att klockan förändras. Det enda klockan mäter är sig själv, sin egen förändring. Andra saker kan ske, som att fjärde dimensionens vektor förändras kanske, men detta är inte vad klockans funktion är avsedd att mäta. Korrelation kan finnas där mellan dessa händelser, men ingen kausalitet. Det finns ingen 'transdimensional capacitor' i en klocka...

Tiden "går" inte, det är ett talesätt, en metafor. Det hör till tid som konstruktion.

Edit:
Man kan också se det såhär, ett halv-roligt exempel (tycker jag) som jag precis kom att tänka på; När man inbjuden på fest och undrar mer exakt vad dom hade tänkt sig, visst frågar man (egentligen) vilket klockslag man ska vara där. Man frågar inte något om "hur mycket tid..." eller "hur lång tid...". Tiden som fenomen får vara flera ton/mil/timmar som helst, och det kommer inte påverka vilket klockslag det är meningen att man ska mötas upp för fest.

Själv använder jag aldrig klocka, så jag kanske inte är tillräckligt neutral i frågan
Senast redigerad av yidaki 2009-05-12 kl. 00:53.
Citera
2009-05-12, 00:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
På eftermiddagen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 1, på kvällen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 8. Den slutsats man kan dra ifrån detta är att klockan förändrats, lilla handen har flyttat på sig. Man kan korrelera denna händelse med andra händelser, som det att det blivit mörkt ute. Men det finns inget kausalt förhållande mellan dessa händelser, klockan förändras inte för att det blir mörkt och det blir inte mörkt för att klockan förändras. Det enda klockan mäter är sig själv, sin egen förändring. Andra saker kan ske, som att fjärde dimensionens vektor förändras kanske, men detta är inte vad klockans funktion är avsedd att mäta. Korrelation kan finnas där mellan dessa händelser, men ingen kausalitet. Det finns ingen 'transdimensional capacitor' i en klocka...

Tiden "går" inte, det är ett talesätt, en metafor. Det hör till tid som konstruktion.
Ok, jag förstår hur du menar i så fall.

Kopplingen mellan tid och kausalitet är skum. Jag ser eg. inget skäl till att absurditeter inte skulle kunna ske, och kausaliteten brytas. Tid ser jag som inte direkt bunden till kausalitet.

För övrigt tycker jag att tiden är ett olöst problem. Är det någon som för övrigt läst The end of time av Julian Barbour? Den står och väntar i bokhyllan...
Citera
2009-05-12, 11:06
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Jag blandade ihop cold death med heat death, men men, tanken var rätt. Värme är materia i rörelse. Desto närmare absoluta nollpunkten materia närmar sig, desto mindre rörelseenergi/värme. Vid heat death är hela universum vid absoluta nollpunkten, ingenting rör sig, ingenting kan röra sig. Finns tid i ett sånt scenario?

Jag kan tänka mig att tid finns, även om ingenting rör sig. Den sociala konstruktionen av tid är egentligen mest rörelse, händelser, skeenden. Men det vi inte verkar kunna bevisa existensen utav i den här tråden, tänker jag mig som oberoende av sådant.
Förlåt. Jag är inte något enormt intelligent sjäv. Men du är dum, och du har fortfarande fel.
Tid = "materia i rörelse". Exakt så heter det.
Värme = strålningsform, som mycket riktigt kan uppstå av friktionen hos en kropp i rörelse. Men värme är i sig inte likställt med materia i rörelse.
Citera
2009-05-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Förlåt. Jag är inte något enormt intelligent sjäv. Men du är dum, och du har fortfarande fel.
Tid = "materia i rörelse". Exakt så heter det.
Värme = strålningsform, som mycket riktigt kan uppstå av friktionen hos en kropp i rörelse. Men värme är i sig inte likställt med materia i rörelse.
Personattacker uppkommer när argumenten tagit slut, så det känns som att jag inte är helt ute och cyklar. Men vad exakt har jag fel om? Jag har ju bara ställt en fråga.

Jag ställer väl frågan igen;
Finns det ingen tid när ingen materia rör sig? (Var kommer den definitionen ifrån?)

Och, värme är en form av överföring av energi, varav strålning endast är en (liten) aspekt utav flera. Det är ett klassiskt misstag att blanda ihop temperatur och värme, men det spelar egentligen ingen roll här, eftersom det i ett heat death scenario inte existerar någon värme/materia i rörelse. Så frågan kvarstår, och ingen har "fel".
Citera
2009-05-13, 20:04
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Jag ställer väl frågan igen;
Finns det ingen tid när ingen materia rör sig? (Var kommer den definitionen ifrån?)
Så vitt jag har förstått det så kommer kvantfluktuationer fortfarande inträffa vilket kommer fortsätta ge förändringar i rummet. Förändringar i rummet kräver tid. Alltså finns tid även vid det scenariot.
Citera
2009-05-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Så vitt jag har förstått det så kommer kvantfluktuationer fortfarande inträffa vilket kommer fortsätta ge förändringar i rummet. Förändringar i rummet kräver tid. Alltså finns tid även vid det scenariot.
Det är ganska häftigt egentligen
Det är lite för abstrakt för mig. Jag skulle vilja tänka mig en klocka som står still fastän tiden går vidare, men ingen kan titta på klockan för det finns inget ljus (om ens en klocka överhuvudtaget). Det är som att klockan använder den energi som krävs för att klockan ska kunna mäta det vi tror är tid.
Citera
2009-05-14, 23:36
Medlem
tid = händer nått? ja! varför skulle tid vara en illusion? vi märker ju att något händer.

har däremot svårt att se det som en dimension...liksom 3-dimensioner är något som är inpräntat i våra skallar. fysiska storheter som jupiter och globen existerar ju inte...längd x höjd x bredd är vår största dagliga illusion, allt vi vet är att något händer resten är propaganda och new age...
Citera
2009-05-16, 22:59
Medlem
MrTurtles avatar
Saker och ting har alltid förändrats och på så sätt har tid har alltid funnits.
Men det är människan som har tagit upp och diskuterat tidens värde och existens.
Citera
2009-05-16, 23:11
Medlem
Ja tid är en illusion, om tiden är evig.
Citera
2009-05-17, 01:26
Medlem
Tiden och dess existens är fruktansvärd .

Det är den som resulterar i insikten att man kommer att försvinna en dag.
Citera
2009-05-17, 04:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Tiden och dess existens är fruktansvärd .

Det är den som resulterar i insikten att man kommer att försvinna en dag.
Om du skulle tro på Gud så skulle du kunna leva för evigt som jag. Skyll dig själv om du tror på nonsens som evolutionsteorin och ateism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in