Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte detta resonemang. Klockor mäter inte 'sig själva' - det mäter den tid som går. Jag vet sedan inte vad du blandar in för korrelationer eller varför du pratar om kausalitet.
På eftermiddagen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 1, på kvällen tittar jag på klockan och ser att lilla handen pekar mot siffran 8. Den slutsats man kan dra ifrån detta är att klockan förändrats, lilla handen har flyttat på sig. Man kan korrelera denna händelse med andra händelser, som det att det blivit mörkt ute. Men det finns inget kausalt förhållande mellan dessa händelser, klockan förändras inte för att det blir mörkt och det blir inte mörkt för att klockan förändras. Det enda klockan mäter är sig själv, sin egen förändring. Andra saker kan ske, som att fjärde dimensionens vektor förändras kanske, men detta är inte vad klockans funktion är avsedd att mäta. Korrelation kan finnas där mellan dessa händelser, men ingen kausalitet. Det finns ingen 'transdimensional capacitor' i en klocka...
Tiden "går" inte, det är ett talesätt, en metafor. Det hör till tid som konstruktion.
Edit:
Man kan också se det såhär, ett halv-roligt exempel (tycker jag) som jag precis kom att tänka på; När man inbjuden på fest och undrar mer exakt vad dom hade tänkt sig, visst frågar man (egentligen) vilket
klockslag man ska vara där. Man frågar inte något om "hur mycket tid..." eller "hur lång tid...". Tiden som fenomen får vara flera ton/mil/timmar som helst, och det kommer inte påverka vilket klockslag det är meningen att man ska mötas upp för fest.
Själv använder jag aldrig klocka, så jag kanske inte är tillräckligt neutral i frågan