Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 11:44
  #1789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Vi lever ju hela tiden i "nutiden"? Men min fråga är att vart försvinner det förflutna. Alltså det vi precis upplevt. Vart försvinner den? Det är som vi lever på plattor av energi som flyttar sig framåt, och den gamla plattan vaporerar bort när den är klar med den "nuvarande". Som en lasagne. Är universum en 100% kedjereaktion som inte går att ändra på?
Som en lasagne? Wtf?

Framtiden är en dröm. Var kommer den från? Från våra minnen, var annars? Solen går upp imorn är samma sak som att solen gick upp senaste tusen gångerna. Prova själv, vad hade du kunnat säga om morgondagen ifall dina minnen försvann?

Dåtiden lever i minnena också. Enda skälet till att jag åt frukost i morse är att jag minns det. Samma kunskap är däremot tillgänglig här och nu, till exempel genom det faktum att jag inte håller på hungra ihjäl just nu, det är precis samma sak som att jag åt frukost i morse förutom att det är mer verkligt och mer lokalt (här och nu).

Så "solen går upp imorn" är en feltolkning av "jag minns att solen gått upp tusentals gånger" och "frukost i morse" är en feltolkning av "tillfreds här och nu." Med "fel" menar jag bara i bemärkelsen att imorn och i morse inte existerar, till skillnad från här och nu.
Citera
2020-11-21, 15:35
  #1790
Medlem
Upplystkrigares avatar
Vårt tidbegrepp är starkt mänskligt färgat, jag kan mycket väl tänka mig att olika sorters organismer upplever tid på olika sätt, växtriket, trollsländor, m.m. Hela universums evolution kanske är ett ögonblick även om triljarder av år låter som mycket för oss? Tid känns otroligt subjektivt, tänk bara på när man sover och är vaken.
https://www.bbc.com/reel/video/p08yx...to-time-travel
Citera
2020-11-23, 10:28
  #1791
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplystkrigare
Vårt tidbegrepp är starkt mänskligt färgat, jag kan mycket väl tänka mig att olika sorters organismer upplever tid på olika sätt, växtriket, trollsländor, m.m. Hela universums evolution kanske är ett ögonblick även om triljarder av år låter som mycket för oss? Tid känns otroligt subjektivt, tänk bara på när man sover och är vaken.
https://www.bbc.com/reel/video/p08yx...to-time-travel
Så må det ha varit från början. Men numera är ju tid även en storhet inom fysik, som mäts med klocka. Spelar liksom ingen roll om någon t ex har tråkigt och upplever det som att tiden kryper fram. En sekund är en sekund är en sekund -- ändå. Otroligt objektivt:
The second, symbol s, is the SI unit of time. It is defined by taking the fixed numerical value of the
caesium frequency ∆νCs, the unperturbed ground-state hyperfine transition frequency of the caesium 133 atom, to be 9 192 631 770 when expressed in the unit Hz, which is equal to s⁻¹.
https://www.bipm.org/utils/common/pd...concise-EN.pdf
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2020-11-23 kl. 10:30.
Citera
2022-08-29, 16:34
  #1792
Medlem
nerdnerds avatar
Jag tycker att kyrkofadern St Augustinus (354-430 eKr) fångar något om tiden, men även om mycket annat i livet, med detta:
What then is time? If no one asks me, I know what it is. If I wish to explain it to him who asks, I do not know.
Citera
2022-08-29, 16:53
  #1793
Medlem
Nu har jag inte tagit mig tid (pun intended!) att läsa hela denna tråd men vill ändå inflika med hypotesen att upplevelsen av tid också beror på hur gammal man är. Är man 40 år upplever man en sekund som dubbelt så snabbt jämfört hur man upplevde en sekund när man var 20 år, och samma sak med en minut eller timma. Hur kan det komma sig? Förklaringen är ganska enkel, en timma är en 175000:e del av hela ens liv när man är 20 år medan när man är 40 år så är en timma bara en 350.000:e del av livet. Ju äldre man blir desto mindre del av livets alla minnen utgör samma tidsenhet.

Djur och människor upplever säkert tid helt olika, även människor upplever det nog subjektivt men jag tror dessutom att man som enskild upplever tid som att det går snabbare och snabbare i takt med att man blir äldre och äldre.
Citera
2022-08-29, 17:10
  #1794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tycker att kyrkofadern St Augustinus (354-430 eKr) fångar något om tiden, men även om mycket annat i livet, med detta:
What then is time? If no one asks me, I know what it is. If I wish to explain it to him who asks, I do not know.
Man hade kunnat byta tid mot rum och föra samma diskussion. Vad är avstånd? Hur förklarar man det för den som inte redan vet?

Begreppet "nu" som ifråggasätts till och från kan bytas ut mot begreppet "här". Är "här" en speciell position och skulle jag kunna göra mig fri från "här" och bege mig någonstans som inte är "här"?

Rent språkligt är "nu" och "här" referenser till den tidpunkt jag ser om jag tittar på en klocka resp. de koordinater jag finner om jag läser av en gps-mottagare. Vill jag frigöra mig från "här" och "nu" så behöver jag bege mig till en plats där inga klockor och inga gps-mottagare kan finnas, exempelvis genom att hoppa ned i ett svart hål. Så vi behöver inte vara fångar, varken i "nu" eller "här", men vi måste offra något för att göra oss fria.
Citera
tid

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback