Nu lägger jag mig i konversationen mellan
Entr0pi och
liffen genom att kanske rycka ut delar av inläggen med en annan infallsvinkel. Ni får båda ursäkta mig om det blir konstigt:
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
... att bevara ljushastigheten är ju precis det viktigaste kravet vi har på en transformation.
Jaha, men vad betyder det när både rummets storlek och tiden är relativ?
Svar: Egentligen ingenting!
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vi har två grundläggande principer:
1) Fysiken bör inte bero på vilket referenssystem vi befinner oss i, alla icke-accelererade system ser samma fysiklagar.
2) Ljushastigheten är den samma i alla referenssystem.
Du borde hålla med om båda dessa naturliga antaganden, hoppas jag; speciellt ljushastighetens konstans är väldigt väl testat experimentellt. Och för att dessa ska hålla måste naturligtvis alla transformationer mellan olika referenssystem bevara ljushastigheten. Så från dessa två principer följer att Lorentztransformerna är de enda tillåtna. Man kan till och med visa hyfsat enkelt att icke-linjära transformer inte kan fungera.
Jag håller med punkt 1 och 2 att c är konstant. Att c har en exakt mätbar hastighet i meter per sekund är praktiskt när vi som observatörer ska exakt mäta och räkna på den.
Att både rummet och tiden har relativa egenskaper måste man dock ta hänsyn till om man vill försöka förstå och filosofera över hur allt hänger ihop och vad tid egentligen är och betyder i ett större sammanhang.
Det enda som är konstant är c vilket kan ses som både noll hastighet och oändligt hög hastighet. Det är jag helt övertygad om oavsett att det inte alltid stämmer överens med de etablerade och fungerande matematiska formler och experiment som ändå inte kan mäta hastigheten c och tiden på det sätt jag syftar på.
Jag påstår inte att de etablerade matematiska formlerna är fel, bara att de inte omfattar hela verkligheten på ett fullständigt sätt på samma sätt som att både Einsteins och Newtons formler gäller för vad de beskriver, men de beskriver inte allt som behöver beskrivas för att täcka hela området kring tid, rum, energi (massa) och hastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
... Det är naturligtvis befängt att påstå att avståndet till en händelse minskar med tiden.....
Längdkontraktionens effekt av hög hastighet innebär att avståndet minskar. Det är också ett sätt att undvika det faktum (enligt vad jag anser) att c har en oändligt hög hastighet i rummet. Om man färdas riktigt nära c, så att du enligt tidsdillationen på 10 egna år lyckas färdas en sträcka på 100 miljoner ljusår (enligt oss observatörer på jorden), så har du inte färdats 10 miljoner gånger fortare än ljuset utan rummet för dig har krympt så att det blivit 10 miljoner gånger mindre.
Visst verkar det vara befängt att rummet krymper, men hur ska man annars bortförklara att inget kan färdas fortare än 299 792 458 m/s samtidigt som det är sant att hastigheten på c är konstant?
Tidsdillationen är verklig och effekten kvarstår efter något bromsats från en hastighet nära c ned till samma hastighet och referenssystem som omgivningen.
Längdkontraktionens effekter kvarstår inte utan är ett fenomen som bara gäller just när du färdas riktigt snabbt i förhållande till en långsammare omgivning.
Vad kan vi dra för slutsats om dessa effekter och tidens hastighet då? Vad kan vi dra för slutsats om vilken hastighet c har i sin egen tid då tidsdillationens effekt kvarstår men inte längdkontraktionens effekt?
Svaret för mig är självklart: Ljusets hastighet är
oändligt hög i sin egen tid eller
helt stilla i sitt eget rum. Båda synsätten är korrekta.
För det som har tid (kan inte heller ens färdas i c) så mäts c alltid till 299 792 458 m/s i ett relativt rum och i en relativ tid. Det är också rätt och det enda som anses vara etablerat och rätt att påstå.
Mina infallsvinklar är enkla och självklara enligt mitt sätt att se på saken och borde inte strida mot några egentliga naturlagar eller korrekta och heltäckande matematiska formler.
"Nuet" har ett tillstånd som ständigt existerar och förmedlas i c. Om dimensionen för tidshändelser ens ska kunna uppstå måste energi kunna bryta detta "eviga" tillstånd av noll tid i ”nuet” så att rum, energi (massa) och tid såsom vi uppfattar den ska kunna uppstå.