Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Mycket intressant artikel även om man måste ha de arbeten de hänvisar till för att kunna följa deras resonemang.
Jo, det är intressant även om artikeln är hyfsat teknisk.
Citat:
Uppdelning i kvanta innebär ju en begränsad upplösning, en kornighet i bilden. För länge sedan gjorde jag ett grovt överslag och kom till att universums upplösning borde räcka för att ligga hundratals tiopotenser från mätbarhet. Jag har sedan dess tagit för givet att vi inte kan se kornigheten. Jag är förvånad över att man diskuterar möjligheten redan vid Planckskala men det är väl inte helt otänkbart. Och det kan ju även finnas resonansfenomen som ger grövre kornighet. Elementarpartiklarna är ju en kornighet på hög nivå.
Om du vill ha kornighet är planckskalan faktiskt den naturliga längdskalan att lägga det på, och de flesta fysiker håller med om att man på så små längdskalor inte längre har samma normala rumtid som vi normalt ser (huruvida vi får något diskret eller något annat konstigt råder det delade meningar om). Anledningen till att det är naturligt är för att det är vid precis denna längdskala som gravitation blir en "stark" kraft (jämfört med de övriga krafterna, eg. elektromagnetism, starka kärnkraften, svaga kraften), och eftersom gravitation enligt Einstein hänger intimt ihop med begreppet om rumtid och vi inte vet hur gravitation fungerar på små längdskalor så är det en naturlig gissning att något konstigt, nytt händer med rumtiden på ungefär den skalan.
Sagt på ett annat sätt, från dimensionsanalys är plancklängden den enda längd man kan bilda från de mest fundamentala konstanterna, dvs. ljushastigheten, plancks konstant (den fundamentala konstanten inom kvantmekanik, som i någon lös mening bestämmer storleken av kvantmekaniska effekter) samt Newtons konstant som bestämmer styrkan på gravitationsväxelverkan. Så om man vill förena kvantmekanik och gravitation är detta den naturliga längdskalan att lägga sin teori på. Det är därför artikeln är intressant, eftersom den visar att effekter på denna extremt korta längdskala kan få mätbara effekter, så länge man inte inför kornighet på "rätt sätt".