Citat:
Ursprungligen postat av VikingF
Hvis man ser det ut ifra et eternalistisk ståsted, så eksisterer ikke for- og framtid nå, på samme måte som Japan og USA ikke eksisterer her. Men de eksisterer likevel der/da. Ordene "her" og "nå" må brukes med varsomhet, så man ikke går i en semantisk felle.
Egentlig kan jeg bruke samme kommentar som over. Man kan jo se årsak/virkning også i de tre romdimensjonene. Hvorfor er lyset på stålampen 2 meter over golvet? Jo, fordi den bæres av stangen den henger på fra 0-2 meter over golvet. På samme måte kan man si at en hendelse i år 2011 hender på grunn av en annen hendelse i 2010. Dette betyr ikke at hendelsen i 2010 eksisterer i 2011, på samme måte som selve lyset på stålampen 2 meter over golvet ikke eksisterer 1 meter over golvet. Jeg vet ikke om jeg misforstod hva du mente, men det er iallefall slik jeg tenker på årsak/virkning og ordet "eksistere" i et 4D-perspektiv (eternalistisk ståsted).
Det du beskriver kalles The Moving Spotlight View, og er egentlig en undergren av Presentismen, siden den beskriver et dynamisk sett å betrakte tiden, som et spotlys som beveger seg bortover en allerede eksisterende og deterministisk tidslinje. Men problemet med dette bildet er at hvis hele tiden eksisterer tidløst, så vil også den delen av deg som finnes før spotlyset og etter spotlyset (dvs i for- og framtiden) også eksistere på denne linjen, og hvordan kan vi gi plasseringen der spotlyset er *nå* en spesiell ontologisk status? Er det ikke isåfall enklere å gå for en ren deterministisk filosofi, hvor for- og framtid ikke eksisterer, men hvor det som hendte måtte hende og det som skal hende må hende pga naturlovene (inkludert våre valg)?
Men hvis framtiden forandres, kan man da egentlig si at den finnes? På hvilken måte eksisterer den hvis det ikke er det som skal hende? Jeg synes dette skaper mange unødvendige filosofiske problemer.
Du har rätt i att "här" och "nu" inte alltid är entydigt definierade. Jag håller också med om att man bör vara försiktig med sådant som maninte kan få veta något om. "Finns" betyder "som man kan finna" det vill säga sådant som vi på något sätt kan uppleva med våra sinnen.
Vi är på väg mot en värld där skillnaden mellan tidsavstånd och rumsavstånd allt oftare blir otydlig. När vi lär oss hantera allt kortare tider och allt längre rumsavstånd börjar rumsavstånd ge tidsavstånd och tvärtom.
När jag ser mig i spegeln ser jag inte hur jag ser ut, jag ser hur jag såg ut för tre nanosekunder sedan. I min vardag är tre nanosekunder försumbara men för en dator som arbetar med nanosekundpulser hamnar en fördröjning på tre nanosekunder utanför "nu".
När jag talar i telefon tar signalen allt oftare så lång väg att talet blir fördröjt. Det jag sa lämnar mitt nu och går in i min dåtid. Det ligger fortfarande i mottagarens framtid och det har sitt här och nu någon stans uppe i stratosfären.
Vi behöver begrepp för att hantera händelser på avstånd i tid och rum. Det är inte bara en fråga om vad som existerar. Det handlar också om hur vi hanterar det vi kan uppleva. I fallet med telefonsignalen kan det finnas skäl att ibland använda begrepp som Minkowskiavstånd men som jag har försökt påpeka tidigare i den här tråden anser jag inte att Minkowskiavstånd fungerar som enda avståndsbegrepp.
Om man ser världen som en ändlig mängd kvanta med h element, där alltså h är ett ändligt tal, består varje händelse av en ändlig mängd kvanta. Och bilden av en händelse består också av en ändlig mängd kvanta. För en observatör som avlägsnar sig från händelsen kommer bilden (om mottagarytan är konstant) att innehålla allt färre kvanta ju större avståndet blir. Om man vill kan man hävda att händelsen existerar så länge dess bild innehåller minst ett kvanta.