2011-07-08, 23:28
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Du får gärna lov att fylla på med vad detta synsätt skulle kunna innebära. Att det finns ett klart förhållande mellan C och h (och rummet då givetvis) kom ju Einstein på redan 1905 (eller tidigare, men han publicerade sina idéer 1905), det är ju kärnan i speciella relativitetsteorin. Eftersom ljuset enligt speciella relativitetsteorin alltid rör sig med ca 300 000 km/h i förhållande till den som betraktar det så är tiden så illa tvungen att gå olika fort för två observatörer som rör sig i olika hastigheter men som betraktar samma fysiska fenomen. Och detta faktum är vi ju överens om, det är ju även grunden i din idé.

Jag kan gå med på att c = maxhastighet (och de flesta skulle hålla med), men inte att den är oändlig, och att kalla den maxhastighet fungerar också bättre med det du själv skriver. Att något inte går att nå är inte detsamma som att det är oändligt. Att c sen är ouppnåelig för att 300 000 km/h är den magiska hastigheten eller p.g.a av det logistiska problemet att färdas så snabbt.. Tja? Vem vet? Det skulle vara logiskt att ljuset rör sig med den hastighet det gör bara för att det är max hastighet. Hade det inte funnits någon max hastighet kanske ljuset skulle rört sig oändligt fort.
Ljusets hastighet är 299 792 km för alla som kan mäta den och rummet är platt och noll vid c. Detta är vetenskap. Läs vad jag skrivit och bemöt det istället....

Citat:
Att man sen inte får ifrågasätta hastigheten på c beror väl just på att det är hastigheten på ljuset som avgör rummet och tiden för oss, det är c som är den fasta hållpunkten för att fastslå h och rummet. Jag tycker inte det är märkligt eller ologiskt, om tiden exempelvis skulle gå hälften så fort så skulle ju ljuset kunna sägas röra sig med en annan "hastighet" men det är ju fortfarande samma hastighet då du förändrat värdet på en av nämnarna att mäta hastigheten med. Ekvationen blir alltid C. Och av någon anledning är det alltså C som alltid är konstant för oss, inte h. Det skulle förvisso också vara intressant att diskutera varför det förhåller sig så, men så är det i alla fall.

Om vi då ändrar C, utan att komplicera detta genom att försöka beskriva dimensionella skillnader i tid och rum med ett språk som saknar tillräckligt med ord för det, så borde vi ändå kunna se någon slags ekvation, alltså någon slags motsvarighet till Einsteins relativitetsteori förutom om C är oändligt hög. För då måste de andra nämnarna också vara oändliga, h måste gå oändligt fort, och då även för saker som inte rör sig i ljusets hastighet, och det vore ju märkligt. Så tolkar i alla fall jag relativitetsteorin, men om du vill röra sig utanför denna så ska jag i alla fall läsa vad du har att säga, men säg då det och be inte mig berätta vad jag tror, för jag tror nämligen du tänker fel.

Eller så kan vi korta ner det hela ytterligare (inläggen börjar bli drygt långa och jag känner ett jag skrivit ungefär samma sak i de senaste 5 inläggen) genom att även utesluta allt tjat om C och oändlighet, och låtsas att tidsdimensionen är en rumsdimension den med (som jag föreslog ett par inlägg bak men som du inte nappade på då) och att det enda logiska sättet för oss att navigera i denna extra rumsdimension är att uppfatta tid.

Din diskussion och din teori skulle då istället handla om hur vi skulle kunna navigera i denna dimension mer fritt än vad vi nu är förmögna till. Är det konsekvenserna av detta du vill diskutera?
Ja, att vi ens förstår att allt sker nu och att vi är obetydliga, slumpmässiga men ändå viktiga för stunden.
Citera
2011-07-10, 12:11
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Ljusets hastighet är 299 792 km för alla som kan mäta den och rummet är platt och noll vid c. Detta är vetenskap. Läs vad jag skrivit och bemöt det istället....

Jaha? Vad är det för ett svar? Hur skulle det komplettera eller tillrättavisa vad jag skrev? Det är ju du som rör dig bort från vetenskapen och säger att C är oändligt snabbt. Och dessutom är du ju själv sämst på hela flashback på att bemöta folks svar på dina inlägg, jag har ju fått skriva samma sak flera gånger.

Förstår du konsekvensen på tiden som jag lyfter fram? Att om C är oändlig är h också det?

Citat:

Ja, att vi ens förstår att allt sker nu och att vi är obetydliga, slumpmässiga men ändå viktiga för stunden.

Obetydliga och betydliga. Vi har den relevans vi har för universum, men för oss själva är vi ju inte obetydliga. Slumpmässiga eller ej; i ett universum där allt skedde exakt samtidigt skulle i alla fall jag tycka det var mer logiskt om detta universum var determinerat.

Om du vill tolka tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension kan det väl vara relevant, eller i alla fall inte fel, att säga att allt skedde samtidigt. Nu förhåller det ju sig inte så under normala omständigheter, men om vi ponerar att man rör sig i ljusets hastighet, så blir det ju mer logiskt att definiera tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension då vi även nu kan navigera mer fritt i denna. Och som jag tolkat det tidigare, så är det också detta vetenskapen pratar om när man säger att rummet blir platt, men du kanske har en bättre tolkning? Kan inte se att du beskrivit det någonstans, utan bara att du i farten vid ett par tillfällen omnämnt rummet som platt...
Senast redigerad av Screwattack 2011-07-10 kl. 12:15.
Citera
2011-07-10, 21:54
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Jaha? Vad är det för ett svar? Hur skulle det komplettera eller tillrättavisa vad jag skrev? Det är ju du som rör dig bort från vetenskapen och säger att C är oändligt snabbt. Och dessutom är du ju själv sämst på hela flashback på att bemöta folks svar på dina inlägg, jag har ju fått skriva samma sak flera gånger.

Förstår du konsekvensen på tiden som jag lyfter fram? Att om C är oändlig är h också det?
Nej du har tydligen inte förstått vad jag framfört tidigare. Så jag tar det igen:

Hastigheten på C är oändligt snabb för den/det som färdas så (inte för någon som observerar), därför blir både tiden (h) (enligt tidsdillationen) och sträckan/rummet (enligt längdkontraktionen) för något som färdas i C oändligt kort, i alla fall den upplevda sträckan och tiden för det som färdas i C.

Detta strider egentligen inte mot naturlagarna enligt vetenskapens synsätt. Det som strider mot de allmänt accepterade tankegångar är att säga att C har en oändligt hög hastighet då den uppmäta hastigheten alltid blir knappt 300 000 km/sek vilket förklaras med att rummet krymper mer och mer ju närmare hastigheten C man kommer och till slut blir rummet helt platt i hastigheten C, men att hastigheten aldrig blir högre än 300 000 km/sek. Jag anser attdet bara är ett annat sätt att se på samma sak om att C egentligen är oändligt snabbt för det som kan färdas så.

Däremot vet jag inte vad vetenskapens synsätt är angående mitt påstående att nuet i alla tidsdimensioner förmedlas med hastigheten C.

Citat:
Obetydliga och betydliga. Vi har den relevans vi har för universum, men för oss själva är vi ju inte obetydliga. Slumpmässiga eller ej; i ett universum där allt skedde exakt samtidigt skulle i alla fall jag tycka det var mer logiskt om detta universum var determinerat.
Nej! Determinism kräver att alla orsaker och verkan sker lika varje gång. Enligt kvantfysiken så sker mycket med slumpmässighet och många enskilda händelser är omöjliga att beräkna exakt hur de ska utfalla.

Om vi har ett universum med i princip oändligt många utfall i flera dimensioner så kommer i princip allt att inträffa också i någon dimension och att inget som händer är särskilt förutsättbart med visshet utan att vissa händelser bara är mer sannolika än andra händelser.

Citat:
Om du vill tolka tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension kan det väl vara relevant, eller i alla fall inte fel, att säga att allt skedde samtidigt. Nu förhåller det ju sig inte så under normala omständigheter, men om vi ponerar att man rör sig i ljusets hastighet, så blir det ju mer logiskt att definiera tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension då vi även nu kan navigera mer fritt i denna. Och som jag tolkat det tidigare, så är det också detta vetenskapen pratar om när man säger att rummet blir platt, men du kanske har en bättre tolkning? Kan inte se att du beskrivit det någonstans, utan bara att du i farten vid ett par tillfällen omnämnt rummet som platt...
Tja! Visst kan man se tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension. Men man kan tyvärr inte fritt navigera i den, men man kan fritt förstå att dessa dimensioner existerar "samtidigt" i tiden, men är förbrukade för oss i tidsdimensions tidslinje som rör sig med hastigheten C. Skulle vi kunna bryta mot naturlagarna och överskrida C så skulle vi även kunna gå bakåt i tiden.
Senast redigerad av fillefilosof 2011-07-10 kl. 22:00.
Citera
2011-07-11, 02:02
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Nej du har tydligen inte förstått vad jag framfört tidigare. Så jag tar det igen:

Hastigheten på C är oändligt snabb för den/det som färdas så (inte för någon som observerar), därför blir både tiden (h) (enligt tidsdillationen) och sträckan/rummet (enligt längdkontraktionen) för något som färdas i C oändligt kort, i alla fall den upplevda sträckan och tiden för det som färdas i C.

Detta strider egentligen inte mot naturlagarna enligt vetenskapens synsätt. Det som strider mot de allmänt accepterade tankegångar är att säga att C har en oändligt hög hastighet då den uppmäta hastigheten alltid blir knappt 300 000 km/sek vilket förklaras med att rummet krymper mer och mer ju närmare hastigheten C man kommer och till slut blir rummet helt platt i hastigheten C, men att hastigheten aldrig blir högre än 300 000 km/sek. Jag anser attdet bara är ett annat sätt att se på samma sak om att C egentligen är oändligt snabbt för det som kan färdas så.

Däremot vet jag inte vad vetenskapens synsätt är angående mitt påstående att nuet i alla tidsdimensioner förmedlas med hastigheten C.

Ja, det är att annat sätt att definiera på. Enklare skulle kanske vara att säga att resenären frikopplas från "tidens gång"? Det blir abstrakt att tänka på båda sätten förvisso, och "oändligt" är ett så invecklat uttryck att resonera kring.

Citat:

Nej! Determinism kräver att alla orsaker och verkan sker lika varje gång. Enligt kvantfysiken så sker mycket med slumpmässighet och många enskilda händelser är omöjliga att beräkna exakt hur de ska utfalla.

Om vi har ett universum med i princip oändligt många utfall i flera dimensioner så kommer i princip allt att inträffa också i någon dimension och att inget som händer är särskilt förutsättbart med visshet utan att vissa händelser bara är mer sannolika än andra händelser.

Nja, kvantfysiken bekräftar förvisso inte determinismen, men den dementerar inte heller den. Det är väl snarare så att Heisenbergs osäkerhetsprincip tvingar oss att resonera i banor kring slump och sannolikhet då vi helt enkelt inte kan mäta en partikels position och rörelsemängd tillräckligt exakt för att avgöra en absolut konsekvens. Av samma anledning är det därför också omöjligt att testa utgången av exakt identiska scenarier mer än en gång, eftersom vi helt enkelt inte kan återskapa exakt identiska scenarier flera gånger. Och även om vi skulle kunna så (antar jag) skulle vi fortfarande inte kunna dementera att ett annat utfall med en annan sannolikhet från samma scenario inte inträffar i en "annan dimension". Men det här är överdrivet abstrakt, och egentligen mer en modell att räkna ut sannolika konsekvenser med, än en verklig beskrivning för hur universum fungerar. Jag antar att en resenär som lyckades överstiga C och färdas tillbaka i tiden eventuellt skulle få reda på sanningen om det universum han hamnar i får en annan händelseutveckling än det han kom från, men resenären skulle ju inte kunna rapportera tillbaka till oss. Men detta betyder ju inte den tidslinje vi upplever inte kan vara determinerad.

Citat:

Tja! Visst kan man se tidsdimensionen som en fjärde rumsdimension. Men man kan tyvärr inte fritt navigera i den, men man kan fritt förstå att dessa dimensioner existerar "samtidigt" i tiden, men är förbrukade för oss i tidsdimensions tidslinje som rör sig med hastigheten C. Skulle vi kunna bryta mot naturlagarna och överskrida C så skulle vi även kunna gå bakåt i tiden.

Ja.
Citera
2011-07-12, 00:44
Medlem
Hundkatt90s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=LfCv9GLwvYE
Citera
2011-07-12, 01:35
Bannlyst
tid är inte ens en dimension. det är bara ett koncept som vi skapade för att allting rör sig och förändras. det finns ingen tid, det finns bara rörelse. men kalla det för tid om du vill.
Citera
2011-07-12, 19:31
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
tid är inte ens en dimension. det är bara ett koncept som vi skapade för att allting rör sig och förändras. det finns ingen tid, det finns bara rörelse. men kalla det för tid om du vill.

Alltså, hela diskussionen om dimensioner är bara ett koncept. En modell. I denna modell ingår även att tid är en dimension. Ibland får jag dock för mig att sci-fi-kulturens eviga missbrukande av ordet "dimension" mer eller mindre befläckat gemene mans personliga definition av ordets innebörd. Bättre hade varit om de kunde använda begrepp som "alternativ tidslinje", "parallellt universum" eller helt enkelt "ett annat universum", eftersom det i princip alltid är detta man kan förvänta sig när ordet "dimension" droppas i nämnda litteratur-genre.
Citera
2011-07-13, 00:16
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
http://www.youtube.com/watch?v=LfCv9GLwvYE

Denna länk av Brian Cox är mycket bättre och mer relevant: www.youtube.com/watch?v=xr_Ql6DHHcA&NR=1 Här förklaras bl.a. Einsteins teorier om detta (från 2 minuter in i filmen) och beskriver att Einstein menar att all tid existerar samtidigt i en dimension på samma sätt som rumsdimensionen och på det sätt som jag beskriver tidsdimensionen på. Men man förklarar dock senare att kvantfysiken beskriver det hela mer komplicerat och icke determinerat på sådant sätt att framtiden byggs på av från dåtid/nutid på ett icke förutsägbart sätt enligt osäkerheten i hur materia uppför sig. De ifrågasätter därför Einsteins teori men de påstår inte att den är direkt fel heller.

Einstein är dock min idol och han litade inte helt på kvantfysikerna. Jag anser att jag fått stöd i det mesta om mitt tankesätt om tidsdimensionen och att jag inte har kommit på detta själv utan jag har antagligen sett liknande program på någon TV-kanal tidigare och fått inspiration från dessa. Det känns i alla fall bra att ha samma åsikt om tiden som Einstein. Då får ni på FB försöka att hitta argument som är bättre och smartare än Einsteins. Det blir nog inte så lätt för er att göra.
Citera
2011-07-23, 09:09
Medlem
fillefilosofs avatar
Sammanfattning:

Allt i ”nuet” och dimensionen som vi upplever förmedlas i hastigheten C, som för alla uppmäts till knappt 300 000 km/sek för alla som kan mäta C. För det som färdas i C så är den en oändligt snabb hastighet och nollpunkten för nuet.

Negativ tid: Hastigheter över 300 000 km/sek skulle ta oss bakåt i tidsdimensionen.

Nollpunkten: Hastigheten C ger ingen tid någonsin i all oändlig evighet.

Positiv tid: Hastigheter under C ger oss tid i vår tidsdimension.

Det du ser är nuet i en tidsdimension. Om du kunde färdas snabbare än 300 000 km/sek skulle du kunna färdas bakåt i tiden. Om du färdas oändligt snabbt i km/sek så skulle du kunna nå händelser bakåt i tiden (t.ex. händelser som vi ser på en planet 50 000 ljusår från oss) då allt existerar samtidigt i olika tidsdimensioner som dock är omöjliga att komma åt i verklighetens naturlagar, men finns där ändå.

Att åka framåt i tiden genom hastigheten C (eller mycket nära C) är vetenskapligt bevisat och att naturlagarna ”tillåter” det. Det beror ju på att vi då står på eller mycket nära nollpunkten för tidsdimensionen som just förmedlas i hastigheten C.
Citera
2011-10-19, 11:29
Medlem
liffens avatar
Vad är tid?

Man möter ibland föreställningen att tid är ett utomvärldsligt begrepp. Något som förflyter oberoende av hur världen ser ut.

Så kan man naturligtvis se det men det ger ett oanvändbart begrepp. När sekundvisaren på min klocka stegar fram en sekund kan jag naturligtvis hävda att det gått några årmiljoner som inte påverkat klockan. Men vad skall jag använda ett sådant begrepp till? För mig är sekundvisarens förflyttning ett uttryck för att världen har förändrats och denna förändring kallar jag tid.

Om ingenting i hela universum förändras går inte tiden. Om inget hjärta slår, om ingen klocka går, om ingen sol går upp, om ingen foton ändrar läge går inte tiden.

Tiden inkrementeras varje gång en detekterbar händelse inträffar någonstans i universum (på engelska: time is incremented every time an event occurs). Totala antalet detekterbara händelser som någonsin inträffat i universum kan man kalla "absolut tid". Tiden mellan händelse A och händelse B blir då absolut tid för händelse B minus absolut tid för händelse A.

Ser man det så är alltså tid en förändringsparameter. Det blir ett begrepp som ofta motsvarar vad vi menar när vi säger "tid". Men det händer också att vi använder ordet "tid" på annat sätt och det kan därför vara lämpligt att använda begreppet parametertid om man vill markera att man avser den förändringsparameter som vi uppfattar som tid.

Parametertid är alltså ett inomvärldsligt begrepp som anger att universum förändras.
Citera
2011-10-19, 12:07
Medlem
Moffins avatar
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera? Du svarar ju på din egen fråga med en gång.
Citera
2011-10-19, 17:14
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera? Du svarar ju på din egen fråga med en gång.

Om man ser tid som ett skalärt heltal får det en del konsekvenser för sättet att se på världen. Men jag tänkte att jag börjar på det här sättet för att se om någon har någon invändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in