2008-07-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Visst. Alla förändringar och skeenden förutsätter ju tiden för att äga rum.
Exakt
Klockan är nåt människan hittat på för att mäta förändring.
Citera
2008-07-08, 19:27
Medlem
Om vi accepterar att tiden finns. Kan man då dela ned en sekund i oändligt antal delar? Motsvararar den minsta tidsenheten den kortaste tiden som krävs för att en förändring ska ske någonstans i all materia och hur stämmer det i så fall överenes med Einsteins teorier?
Citera
2008-07-08, 19:57
Medlem
Min teori är att om vi ser oss själva sittandes i ett exempelvis "tåg" i rörelse, där då tåget skall representera tiden. vi känner vanligtvis inte av att tåget rör på sig då de inte retarderar eller ökar i hastighet, men låt oss tänkta att vi inte gör det. men tanke på att ifall tåget saktar in så gör vi det oxå och lever fortfarande i samma verklighet som om ingenting hänt, vi hinner alltså med lika mkt under den sträcka tåget hinner förflytta sig på oberoende på tågets hastighet. endast "den" som befinner sig utanför tåget kan i detta fall se "tiden" som ett abstrakt ting...

skulle vart rätt tufft o hitta utgången på tåget om det nu finns en kom igen o hjälp till o värva vidare på iden om ni gillar den
Citera
2008-07-09, 02:37
Bannlyst
Tiden existerar inte, bara trångsynta människor som inte kan se bortom dess gränser.

Ni kommer märka den dag ni dör att tiden bara var ett påhitt av människan.
Citera
2008-07-09, 09:58
Medlem
A-Hs avatar
Tid är rörelse helt enkelt klart slut.
Citera
2008-07-11, 06:45
Medlem
sanasawas avatar
Jag är inne på samma spår som de flesta andra här, vi behöver inte tid som begrepp för att förstå våran värld, det räcker med position och rörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Tidens existens som en rumsdimension kan påvisas genom att påpeka det faktum att två föremål inte kan befinna sig på samma plats samtidigt, men vid olika tillfällen.

'plats' borde rimligtvis definieras som ett föremåls position i förhållande till samtliga andra föremål i hela världen. För att du ska kunna placera föremål_2 på föremål_1s plats vid ett 'senare' tillfälle, så måste du 'först' flytta bort föremål_1 från platsen. Och då är det ju inte samma plats längre, eftersom du har flyttat på ett objekt (föremål_1). Visserligen kanske inte förändringen UPPLEVS som så dramatisk, jag kan själv uppleva det som att mitt hem är ungefär samma plats nu som den var för några timmar sedan...men om jag betänker att den nu har en helt annan position i förhållande till alla universums miljars miljarder galaxer, solar och planeter, så förstår jag genast hur inskränkt jag är

Citat:
Klockor mäter inte "tiden". Klockor mäter andra klockor.

Så sant. Att påsta att en klocka mäter tiden är som att påsta att en slev mäter tiden, bara jag dunkar den tillräckligt taktfast i bordet...eller om vi byter ut sleven mot en sekunvisare och min hand/kropp/ryggmärg mot http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_clock
Citera
2008-07-11, 06:55
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
Jag är inne på samma spår som de flesta andra här, vi behöver inte tid som begrepp för att förstå våran värld, det räcker med position och rörelse.
Vad är det för trams‽ Rörelse definieras ju som positionsförändring över tid.
Citera
2008-07-11, 07:16
Medlem
sanasawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Vad är det för trams‽ Rörelse definieras ju som positionsförändring över tid.

När du säger 'över tid' så antar jag att du menar klocktid. Och klocktid är ju ingenting annat en en quartz kristalls mycket taktfasta svängningar i ett magnetfällt.

Så vad du säger är att rörelse definieras som ett objekts positionförändring i förhållande till en kvartzkristalls svängningsfrekvens? Jag håller med dig
Citera
2008-07-11, 08:42
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Sluta särskriva

Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
När du säger 'över tid' så antar jag att du menar klocktid. Och klocktid är ju ingenting annat en en quartz kristalls mycket taktfasta svängningar i ett magnetfällt.
Jag känner inte till någon annan tid än klocktid – mäter något tid anser jag det vara en klocka. När jag skriver "förändring över tid" använder jag egentligen en pleonasm, i förtydligande syfte, för förändring är ju per definition över tid.

Citat:
Så vad du säger är att rörelse definieras som ett objekts positionförändring i förhållande till en kvartzkristalls svängningsfrekvens? Jag håller med dig
Nej, typen av klocka är inte intressant. En människohjärna fungerar lika bra om det bara handlar om att detektera att rörelse skett.
Citera
2008-07-11, 11:08
Medlem
Citat:
Visst. Alla förändringar och skeenden förutsätter ju tiden för att äga rum.

Är det inte så att du definierar tid som förändringar? Då blir det argumentet lite haltande.
Citera
2008-07-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Jag känner inte till någon annan tid än klocktid – mäter något tid anser jag det vara en klocka. När jag skriver "förändring över tid" använder jag egentligen en pleonasm, i förtydligande syfte, för förändring är ju per definition över tid.

Mmm...om du byter perspektiv då? Låt säga att du ser på två foton, föreställande samma föremål från två olika vinklar vid samma "tidpunkt". Föremålet kan förhålla sig olika till sin omgivining och uppvisa varierande egenskaper, men denna förändring från foto till foto är inte över tid.
Citera
2008-07-11, 13:31
Medlem
Citat:
Exakt.

Kan man över huvud taget skilja dem åt på det sättet? Det är ju inte för intet som Einstein talade om "rumtiden" i ett enda ord. Rum förutsätter väl tid, och tid förutsätter väl rum? Två sidor av samma mynt, och det blir ju ganska meningslöst att fråga ifall ett mynts framsida ger upphov till dess baksida eller vice versa.

Teoretiskt sett går de att skilja åt. Om man ser tiden som den fjärde dimensionen och de övriga tre som rumsdimensionerna. Då förutsätter rum ej tid. Tid förutsätter dock rum. Om man däremot ser tiden som den första dimensionen så blir det tvärt om. Antagligen är universum mer komplext än så med många fler dimensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in