Jag är inne på samma spår som de flesta andra här, vi behöver inte tid som begrepp för att förstå våran värld, det räcker med position och rörelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Tidens existens som en rumsdimension kan påvisas genom att påpeka det faktum att två föremål inte kan befinna sig på samma plats samtidigt, men vid olika tillfällen.
'plats' borde rimligtvis definieras som ett föremåls position i förhållande till samtliga andra föremål i hela världen. För att du ska kunna placera föremål_2 på föremål_1s plats vid ett 'senare' tillfälle, så måste du 'först' flytta bort föremål_1 från platsen. Och då är det ju inte samma plats längre, eftersom du har flyttat på ett objekt (föremål_1). Visserligen kanske inte förändringen UPPLEVS som så dramatisk, jag kan själv uppleva det som att mitt hem är ungefär samma plats nu som den var för några timmar sedan...men om jag betänker att den nu har en helt annan position i förhållande till alla universums miljars miljarder galaxer, solar och planeter, så förstår jag genast hur inskränkt jag är
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Klockor mäter inte "tiden". Klockor mäter andra klockor.
Så sant. Att påsta att en klocka mäter tiden är som att påsta att en slev mäter tiden, bara jag dunkar den tillräckligt taktfast i bordet...eller om vi byter ut sleven mot en sekunvisare och min hand/kropp/ryggmärg mot
http://en.wikipedia.org/wiki/Quartz_clock