Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Intressant och bra grundide, att tiden är en förändringsparameter vi använder för att beskriva hur universum utvecklas. Dock, relativitetsteori gör det uppenbart att tid och rum är intimt sammanknytna, och genom att byta referenssystem blandas tid och rum; klockor verkar gå långsammare, linjaler blir längre etc. Vidare, allmän relativitetsteori visar att tidens gång också påverkas av energikoncentrationen i universum (dvs. huvudsakligen massa). Dessa saker, främst att tid och rum är ungefär "samma sak", antyder för mig att tiden kanske är mer fundamental. Detta är såklart inte säkert, frågan är långt ifrån enkel, men väldigt intressant. Ursäkta för fysiken, men en diskussion om tid kommer nästan med nödvändighet inkludera lite fysik.
Du har rätt i att vi använder "tid" i en vidare betydelse än "parametertid".
Som jag ser det är tid ett samlingsbegrepp för två helt olika storheter.
Redan neandertalsmänniskan visste att världen är fyrdimensionell. När hon kaste en sten mot ett byte visste hon att den måste träffa:
varken till höger eller till vänster
varken över eller under
varken hitom eller bortom
varken före eller efter
Hon måste alltså träffa rätt i fyra dimensioner.
Och en flygledare som skall hålla reda på flygplan runt flygplatsen behöver för varje flygplan tre rumskoordinater men dessa måste kompletteras med en tidskoordinat för att bli användbara.
När vi talar om tid menar vi ibland en förändringsparameter (parametertid) och ibland en koordinat i rum-tiden (koordinattid). Parametertiden är en skalär storhet som kan anges med ett naturligt tal. Koordinattiden är en fyrdimensionell vektor.
Om jag ser på parametertid och koordinattid som två olika begrepp får åtminstone jag en annan syn på en del av de egendomligheter som relativitetsteori och kvantfysik innehåller.