2011-01-29, 16:11
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jaja, ett mått av vad?
Ett mått på tid såklart.
Citera
2011-01-29, 16:34
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Ett mått på tid såklart.

Hehe. Vad är tid? Ett mått på tid såklart!

Det är ingen definition. Ta ett okänd ord: Propotylamanalamin. Skulle du nöja dig med denna definition:

Propotylamanalamin är vad man får när man har Propotylamanalamin.

Eller:

Propotylamanalamin är ett mått på Propotylamanalamin.

Nu måste vi alltså operera med 1) En cirkulär definition, eller 2) två olika begrepp. Det ena en måttenhet, det andra det som mäts, och vi vet fortfarande inte vad som mäts, och därför kan vi inte heller förstå måttenheten.
Citera
2011-01-29, 17:12
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Hehe. Vad är tid? Ett mått på tid såklart!

Det är ingen definition. Ta ett okänd ord: Propotylamanalamin. Skulle du nöja dig med denna definition:

Propotylamanalamin är vad man får när man har Propotylamanalamin.

Eller:

Propotylamanalamin är ett mått på Propotylamanalamin.

Nu måste vi alltså operera med 1) En cirkulär definition, eller 2) två olika begrepp. Det ena en måttenhet, det andra det som mäts, och vi vet fortfarande inte vad som mäts, och därför kan vi inte heller förstå måttenheten.
vadå? varför? vi måste ingenting!

inbyggt i dom måstena du nu anpassar dig efter finns att inte förstå tid.
Citera
2011-01-29, 17:22
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
vadå? varför? vi måste ingenting!

inbyggt i dom måstena du nu anpassar dig efter finns att inte förstå tid.

Jag antog att du skojade innan, men nu börjar jag tvivla. Jag menar inte att vi "måste" något som i "kan inte undvika" eller liknande. Jag menade bara att "X är X" och liknande inte är definitioner. En definition ska vara upplysande. Du kan inte definiera en term med sig själv, eller med en lika obskyr term. Du "kan" såklart gott, fast frågan är då: Varför definiera ett ord, om inte för att undvika missförstånd? Vi måste vara lite pragmatiska, särskilt när TS vill ha en diskussion där vi klargör vad tid är.

mvh.
Citera
2011-01-29, 17:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag antog att du skojade innan, men nu börjar jag tvivla. Jag menar inte att vi "måste" något som i "kan inte undvika" eller liknande. Jag menade bara att "X är X" och liknande inte är definitioner. En definition ska vara upplysande. Du kan inte definiera en term med sig själv, eller med en lika obskyr term. Du "kan" såklart gott, fast frågan är då: Varför definiera ett ord, om inte för att undvika missförstånd? Vi måste vara lite pragmatiska, särskilt när TS vill ha en diskussion där vi klargör vad tid är.

mvh.
Citera
2011-01-29, 17:43
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Så du är oenig i precis allt?

Vad menar du då att en definition gör gott för, om inte att främja förståelse, och undvika förvirring?

För att bemöta dig: Man kanske kunde kanske påstå, att tid är ett primitivt begrepp, och att det inte kan ges en definition (som inte förutsätter sig själv).
Citera
2011-01-29, 18:28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Så du är oenig i precis allt?

Vad menar du då att en definition gör gott för, om inte att främja förståelse, och undvika förvirring?

För att bemöta dig: Man kanske kunde kanske påstå, att tid är ett primitivt begrepp, och att det inte kan ges en definition (som inte förutsätter sig själv).

definitioner är väl inget att ha... hmm...

ja
Citera
2011-01-29, 18:30
Medlem
secryxs avatar
Tid är tid det går inte att definiera tid närmare än så i den mänskliga hjärnan.
Citera
2011-02-02, 10:49
Medlem
Finns tid?

Finns igentligen tiden? Om man ser till Big Bang teorin så är ju allt som händer i universum bara en fortsättning av just den. Det som hände för 13,7 miljarder år sen är den enda anledningen till att händelseförloppen fortsätter.
Gaser bildas, stjärnor tänds, galaxer samlas, nya ämnen bildas, nya livsformer kan bildas ecs ecs.
Allt hänger ihop i en stor slinga. A ledde till B, B ledde till C osv.

Jag menar enda anledningen till att allt utvecklas och blir äldre är ju just pga av den händelsen. Igentligen kan man inte se tid med timmar och sekunder utan bara som en produkt av en händelse för länge länge sen.

Kanske pratar i nattmössan nu men ändå...
Citera
2011-02-02, 10:51
Medlem
kissflickans avatar
kanske kan du få svar om du kollar i de övriga trådarna om tid i filosofiforumet
https://www.flashback.org/sok/tid?f=55
Citera
2011-02-02, 11:28
Medlem
Ja, om det inte är något synnerligen relevant nytt perspektiv i förhållande till vad trådstarter det finns om tid så får vi väl säga att det räcker med trådar om tid.

Tråd låst

/MOD
Citera
2011-02-13, 09:43
Bannlyst
Vad är tid?

Vad är tid?
Vart börjar tid, vart slutar tid?
Tidsnöret, vart börjar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera