2011-02-13, 09:51
Medlem
reWindizes avatar
Mycket svår fråga, finns ett antal teoretiska riktningar dessutom.

Vad jag kan säga är att synen på tid som en linje är föråldrad utan många ser på tid som en dimension förknippad med de andra: rumtiden.

Einsteins teorier har också gett en del märkliga implikationer som strider mot gemene mans uppfattning om tid - pga rummets krökning och sådant. Det gör tid till ett mer relativt begrepp (i Einsteins fall visserligen styrt av hans stipulerade lagar).

Fast det här är avancerad fysik och filosofi och jag är bara en praktisk filosof så lyssna inte för mycket på mig!
Citera
2011-02-13, 10:08
Medlem
Jarans avatar
jag var med och skrev på denna tråd förut, du borde ta en titt på den
Citera
2011-02-13, 10:10
Medlem
Pinkkings avatar
vet inte om detta har något med detta att göra men:

läste i min fysikformelsamling häromdan och såg att definitionen på 1 sekund är,

"1 sekund är varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången
mellan de två hyperfinninivåerna i grundtillståndet hos atomen cesium-133"

Rätt intressant hur dom fått fram det och satt det som 1 sekund.
Citera
2011-02-13, 11:21
Medlem
Jarans avatar
kortfattat och tråkigt så är det en uppfattning av oss.
Citera
2011-02-13, 11:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
kortfattat och tråkigt så är det en uppfattning av oss.

Japp, den finns egentligen inte där, men den finns ändå ständigt närvarande.

Tiden är vad vi gör den till brukar jag säga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metrisk_tid

De försökte under franska revolutionen att införa metrisk tid istället (+metriskt mät system, som vi nu har). Planerna på metrisk tid skippades dock, då det skulle betyda att majoriteten av folket skulle få något längre arbetsdagar.
Citera
2011-02-13, 13:06
Medlem
Screwattacks avatar
Jag brukar tänka mig att tid är det mest rationella sättet för oss att uppfatta den fjärde dimensionen. Tiden, eller den fjärde dimensionen, börjar och slutar därför i samband med att övriga dimensioner börjar och slutar. Om de gör det vill säga. Du skulle ju kunna djupdyka i exempelvis teorier om singulariteten för att närma dig en egen definition och tolkning av fenomenet.
Senast redigerad av Screwattack 2011-02-13 kl. 13:10.
Citera
2011-02-13, 13:24
Medlem
VenomXs avatar
Tid är en observation av att det fysiska rummet förändras om man väntar ett litet tag, oftast i dagligt tal uppdelad i små mätbara bitar. Mycket praktiskt, rekommenderas.
Citera
2011-02-13, 13:32
Medlem
SummaSummarums avatar
Tiden kan ses som takten av universums fysiska förändringsprocess, det är vad vi kan mäta. Nuet, själva varandet, kan anses vara konstant då det förflutna och framtiden till synes endast existerar som abstrakta begrepp.
Citera
2011-02-13, 23:46
Medlem
Lyfter den här tråden från vila.

Såg en intressant Google Tech Talk nyligen där det förklarades att tid i själva verket kan vara en slags illusion.

http://www.youtube.com/watch?v=GFMfW1jY1xE

Det som finns är i själva verket kvantteori, men där entropi fungerar på makronivån som i princip utesluter stora objekt från att gå tillbaka i tiden (som de kan göra på kvantnivå).

Alltså att tid finns inte som en egen dimension av universum, det är bara en upplevd konsekvens av energiprocesser. Men samtidigt så kan man ju inte då säga att tid inte existerar, utan bara att det inte isf är en inneboende egenskap i universum.

Sker allt i samma "ögonblick" då? Eller är detta en irrelevant frågeställning?
Citera
2011-02-13, 23:57
Medlem
...as...s avatar
Tid är något som gör att folk kliver upp på morgonen och rusar iväg till arbetet.

Min uppfattning är att tid bara existerar i folks hjärnor.
Det är säkert fler som tänker så, hoppas jag.
Citera
2011-02-14, 00:40
Bannlyst
tid är något som jag slösade lite på den här tråden
Citera
2011-02-14, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Jag brukar tänka mig att tid är det mest rationella sättet för oss att uppfatta den fjärde dimensionen. Tiden, eller den fjärde dimensionen, börjar och slutar därför i samband med att övriga dimensioner börjar och slutar. Om de gör det vill säga. Du skulle ju kunna djupdyka i exempelvis teorier om singulariteten för att närma dig en egen definition och tolkning av fenomenet.

Är inte tid(den fjärde dimensionen) kopplad till rörelse? kan man prata om tid om ingenting rör sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in