Citat:
Ursprungligen postat av peja
Låt säga så här, du har ett rum i 0 grader kelvin där allting står helt still, står då tiden stilla? Om ja: skapar vi alltså tid endast med rörelse. Har det betydelse hur snabbt vi rör oss? Går tiden snabbare då? Isåfall åldras jag fortare när jag springer än jag sitter still?
Ja, tiden står stilla eftersom allt står stilla..
Atomerna rör sig inte, OM jag var i det rummet och överlevde så stannar alla tankar, mitt medvetande stannar tills värmen ökar så att rörelsen finns så jag kan "fortsätta tankarna". Tiden står still där inne om jag är där inne, mitt medvetande fortsätter om jag är utanför och tittar in.
Att man inte åldras mer när man springer beror nog på att atomerna inte rör sig snabbare för att man springer.
Vilken tidsuppfattning är rätt om en kille där inne fryses ner till 0K och en annan är utanför, tiden fortsätter gå för den som inte fryses ner sammtidigt som när man tinar upp den frysta så har han inte uppfattat tiden som gått ?
Sen så går det ju inte frysa ner något till 0K är väl också att ha i åtanke eftersom det inte finns något som kan ta bort energin när det inte finns någon atomrörelse alls. En annan sak är väl att jag inte skulle överleva nedfrysning, men i teori.
Är väldigt trött nu och kanske är helt ute och cyklar nu...