2018-06-11, 20:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Funderat på om jag har adhd eller nåt, prövat metamina illegalt, bli lugn och harmonisk hela dan av typ 3-4*5 mg bara. fast det kanske man blir oavsett?

testade speed för 10 år sen, känslan då var typ "nu är jag en vanlig människa. nu är jag med i ett samtal och pratar med folk eller kan ligga och läsa en bok, nu är jag inte nervös på stan" snarare än "wooooooow"

synd bara med att man blir nere när de slutar verka på kvällen

Det är välkänt att alla människor blir lugna av centralstimulanter i låga doser.
Högre doseringar blir man mer speedad av.
Citera
2018-06-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det är välkänt att alla människor blir lugna av centralstimulanter i låga doser.

Jag har hört att det inte är så. Återkommer.
Citera
2018-06-11, 20:26
Medlem
Citat:

Inte helt lätt att avgöra vid en snabb googling.
Citera
2018-06-11, 20:37
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Inte helt lätt att avgöra vid en snabb googling.

Jo, det är det.

En pedagogisk introduktion vore Netflix-dokumentären " Take your Pills " bl.a. där forskare och läkare framhäver det.

Finns flertalet anekdoter både på Flashback, Reddit och andra som framhäver samma sak.

Bara för att man är naturligt speedad innebär det inte per automatik att man har ADHD om man blir lugn av amfetaminbaserade preparat.

Du vet väl att hyperaktivitet och koncentrationsstörningar kan ha sin rot i andra orsaker än ADHD?
Känner du till begreppet differential-diagnos?
Citera
2018-06-11, 20:39
Medlem
st33rs avatar
det är väl så att dom flesta känner harmoni osv på tjack det är väl därför det missbrukas

tycker dock jag får bra effekt på mindre doser än många. Och att jag gillar den nivån då man är lugn och normal mer än stissig som när man tar mycket

men det är svårt att säga kanske
Finns väl massa ”jag blir lugn på tjack har jag adhd”trådar

har alltid haft inre oro, skjuta upp saker , energilös svårt slutföra saker osv så det är nog inte adhd då e man ju hyper

Ska utredas i höst får se vad som säger
Citera
2018-06-11, 20:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
det är väl så att dom flesta känner harmoni osv på tjack det är väl därför det missbrukas

tycker dock jag får bra effekt på mindre doser än många. Och att jag gillar den nivån då man är lugn och normal mer än stissig som när man tar mycket

men det är svårt att säga kanske
Finns väl massa ”jag blir lugn på tjack har jag adhd”trådar

har alltid haft inre oro, skjuta upp saker , energilös svårt slutföra saker osv så det är nog inte adhd då e man ju hyper

Ska utredas i höst får se vad som säger

Jo, men poängen är att ADHD diskursen närmast fått monopol på alla som har de symtom som du har. Det tar också bort fokuset ifrån andra orsaksförklaringar än enbart psykiatriska diagnoser (som inneboende är pseudovetenskapliga då inga tester finns, utan allt är intervjuer bla bla*).

Jag har haft exakt samma symtom som du, som enbart yttrade sig som psykiatriska, och då hade jag en Borrelia-infektion och en kraftig maginfektion där jag gick felmedicinerad länge.

Ett annat exempel kan vara att du har ångest som med de symtom du beskriver. Vem avgör om du har ångest eller ADHD, det är väldigt subjektivt då mycket av kriterierna är så allmängiltiga att de flesta passar in på dem vid ett eller annat tillfälle?

Ångest i sin tur har runt 40 sjukdomar som kan utlösa det som är medicinska, som går odiagnosticerade för att allt betraktas att det är inneboende psykiskt.

https://www.nytimes.com/2017/06/26/w...l-problem.html
http://www.psychiatrictimes.com/spec...-medically-ill

För de här sjukdomarna kan du åtminstone testa dig med blodprover.

Vad är vad när kriterierna är luddiga?
Citera
2018-06-11, 21:14
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jo, men poängen är att ADHD diskursen närmast fått monopol på alla som har de symtom som du har. Det tar också bort fokuset ifrån andra orsaksförklaringar än enbart psykiatriska diagnoser (som inneboende är pseudovetenskapliga då inga tester finns, utan allt är intervjuer bla bla*).

Jag har haft exakt samma symtom som du, som enbart yttrade sig som psykiatriska, och då hade jag en Borrelia-infektion och en kraftig maginfektion där jag gick felmedicinerad länge.

Ett annat exempel kan vara att du har ångest som med de symtom du beskriver. Vem avgör om du har ångest eller ADHD, det är väldigt subjektivt då mycket av kriterierna är så allmängiltiga att de flesta passar in på dem vid ett eller annat tillfälle?

Ångest i sin tur har runt 40 sjukdomar som kan utlösa det som är medicinska, som går odiagnosticerade för att allt betraktas att det är inneboende psykiskt.

https://www.nytimes.com/2017/06/26/w...l-problem.html
http://www.psychiatrictimes.com/spec...-medically-ill

För de här sjukdomarna kan du åtminstone testa dig med blodprover.

Vad är vad när kriterierna är luddiga?

ja det finns nog många biologiska förklaringar bortom standard bokstavsdiagnos-tänket
bara en sån sak som lågt testosteoron. jag misstänker jag har det sen puberteten. men en sån sak skulle ingen kolla upp om jag inte bad om det. sånt påverkar ju driv och psyke också. plus diverse andra "kroppsvätskor" i obalans.
Citera
2018-06-11, 21:15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
ja det finns nog många biologiska förklaringar bortom standard bokstavsdiagnos-tänket
bara en sån sak som lågt testosteoron. jag misstänker jag har det sen puberteten. men en sån sak skulle ingen kolla upp om jag inte bad om det. sånt påverkar ju driv och psyke också. plus diverse andra "kroppsvätskor" i obalans.

Självfallet, bra att du är medveten, därför är det viktigt att man är medveten om det och tar saken i egna händer då vården i Sverige är ett eskalerande fiasko!

Citera
2018-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Jo, det är det.

En pedagogisk introduktion vore Netflix-dokumentären " Take your Pills " bl.a. där forskare och läkare framhäver det.

Finns flertalet anekdoter både på Flashback, Reddit och andra som framhäver samma sak.

Bara för att man är naturligt speedad innebär det inte per automatik att man har ADHD om man blir lugn av amfetaminbaserade preparat.

Du vet väl att hyperaktivitet och koncentrationsstörningar kan ha sin rot i andra orsaker än ADHD?
Känner du till begreppet differential-diagnos?

Tack för tipset, ska kolla vid tillfälle.

Men om man nu mår bra och funkar bättre av ADHD-mediciner, varför skulle man inte ta dessa?
Citera
2018-06-11, 22:12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Tack för tipset, ska kolla vid tillfälle.

Men om man nu mår bra och funkar bättre av ADHD-mediciner, varför skulle man inte ta dessa?

Bra fråga, låt oss gå igenom argumenten på ett strukturerat plan.

1. Först och främst kan du ha koncentrationssvårigheter och hyperaktivitetsstörningar av hela andra själ än den klassiska hypotesen om att det är en brist på noradrenalin & dopamin som är den primära ADHD - hypotesen.

Sjukdomar är en sak som jag nämnt i tidigare inlägg, som kan gå odiagnosticerade för att de exklusivt manifesterar sig som psykiatrisk symptomatik.

Tiden går, du mår bra med dina mediciner, men din underliggande sjukdom förvärras.
En dag smäller det och du blir kraftigt sjuk från ingenstans, detta hade kunnat förebyggas om du tidigare hade gjort differential-diagnostiska tester på din kropp som då hade potentiellt hittat sjukdomen i ett tidigt stadium.

2. Om vi nu analyserar det ifrån hypotesen om noradrenalin & dopamin, så bör man känna till själva grunden till hur dessa skapas i kroppen.

Proteiner, skapar aminosyrorna som är blocken till alla neurotransmittorer i princip. Ko-faktorer som B6, B9, B12 vitaminerna är involverade i syntesen av bland annat dessa de signalsubstanser som amfetamin-baserade preparat ökar.

En brist på dessa kan leda till att du får sänkta nivåer av dopamin & noradrenalin, och som i sin tur kan på sikt skapa sjukdomar då dessa andra är involverade i andra kroppsfunktioner.

Inte bara det, de amfetaminbaserade preparaten du äter kan i sin tur dränera kroppen snabbare på vitaminer och mineraler i nedbrytningen av preparatet som skapar en cykel.

Det finns även studier på att "ADHD" personer har färre D-vitamin receptorer och lägre halter av det.
https://www.reddit.com/r/science/com...hd_have_lower/

(Läs första inlägget*)

Intressant nog finns det även andra substanser såsom Fasoracetam, som är i kliniska prövningar mot " ADHD " där denna inte påverkar noradrenalin & dopamin överhuvudtaget utan snarare glutamat-nivåerna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fasoracetam

Går emot hela hypotesen om att det är uppbyggt bara på noradrenalin & dopamin, samma sak är det med ämnet Clonidine, som dessutom existerat betydligt längre, sedan 1961 och har mer farmakologisk data bakom sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Clonidine

Det är inte så konstigt att du mår bra av amfetaminbaserade-preparat, då deras verkningmekanism är att öka dopaminhalterna och noradrenalin som är essentiellt för livslust och njutning och motverka apati etc.

Dock är det enda skälet att du gillar det just på grund av att det är dopamin utlösande.

Ifall du hade testat t.ex. Citicoline i olika doseringar kan jag nästan garantera dig att du kommer om att omvärdera och inse att universumet av ämnen för att öka dopamin-halterna är mångdubbelt fler och inte nödvändigtvis attribuerat till amfetamin-baserade preparat, detta för att du får fler referenspunkter.

3. Psykosociala faktorer. I USA är graden av barn som förskrivs med amfetamin-baserade preparat på hela 12% i jämförelsevis med Frankrike där siffran ligger på 0.5%.

https://www.psychologytoday.com/us/b...dont-have-adhd

(artikeln säger 9%, men siffran är uppe i 12%, postar om jag hittar länken*)

Detta för att man i Frankrike analyserar familjerelationerna hemma och ser hyperaktivitet & koncetrationsstörningar som ett resultat av otillfredställda emotionella behov, som kan bero på att föräldrarna är störda (alkisar, narcos, personlighetsstörningar, övergrepp, våld etc*).

I princip alla som hänger på det här forumet har någon bakgrund av enorma skevheter i sina liv som orsak till att de mår dåligt, medicineras.. Den hyperaktivitet & koncentrationssvårigheterna som yttrar sig brukar lösas upp om man får en empatisk och förstående person att tala med, och har en stabil krets av vänner.

De vänner jag har haft med " ADHD " har alla haft -helt- åt helvete familjekonstellationer med kroniska traumatiska skeenden.

Sist men inte minst, vill du verkligen testa och öka dopamin-nivåerna, samt noradrenalin, och även BDNF, HDAC, snabbt och naturligt så skall du prova att hamna i ketosis.

Skrivit om det i detta inlägg,
(FB) Tråden om substanser som nollställer ALL tolerans mot droger/mediciner

Så frågan du måste ställa dig själv, hur säker vill du vara på att kunna dra slutsatsen att allting som beror på koncentrationsstörningar & hyperaktivitet beror på en dopamin & noradrenalin brist utan att ha närmare hamnat i tankebanor om andra orsaksförklaringar, och den potentiella risken i ett sådant synsätt som är närmast likt tunnelseende?
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-06-11 kl. 22:16.
Citera
2018-06-12, 00:02
Medlem
IceScreams avatar
Qxz

Ditt inlägg gav mig mig precis hopp. Ketogen diet alltså.
Jag väntar på utredning för... vad det nu kan vara, och är naturligt speedad, kommer från en - Jajjamännsan, inte särskilt oproblematisk familjebakgrund.

Men fram tills de kommer på om det är en diagnos att vara jag, är det ketogen diet som gäller.
Citera
2018-06-12, 10:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceScream
Qxz

Ditt inlägg gav mig mig precis hopp. Ketogen diet alltså.
Jag väntar på utredning för... vad det nu kan vara, och är naturligt speedad, kommer från en - Jajjamännsan, inte särskilt oproblematisk familjebakgrund.

Men fram tills de kommer på om det är en diagnos att vara jag, är det ketogen diet som gäller.

Gör så mannen, själv kör jag den också för dess energi-givande effekter.
Haft polare också med diagnosticerad ADHD som kör keto-dieten och de är extremt mycket bättre, sömnen förbättras till och med.

Se till bara att vara stringent och läs på i början om hur du lagar maten. Under 20g kolhydrater per dag är lite knepigt, då du måste typ Googla hur mycket varje grönsak innehåller och annan man, få i dig tillräckligt med vätska och elektrolyter också.

Du lär märka rätt snabbt när du hamnar i ketosis. Du blir lätt, pigg, fräsch i skallen, alert som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in