Citat:
Kan ADD/ADHD-mediciner utlösa psykoser om man har anlag för det?
Jag har en släng av vuxen-ADD, o jag behöver inga mediciner mot det, är bara nyfiken. Det är klart, för runt 8 år sen fick jag en burk Concerta 54 mg av en kompis med ADHD, o visst blir jag lite klarare i hjärnan, kan koncentrera mig bättre o så, utan att känna något "rus" av de.
Men jag går hos psykiatrin regelbundet av helt andra orsaker, bl.a. äter jag Haldol, mot psykoser o paranoia, o det funkar jättebra. Sen har jag mycket sömnmedel och ångestdämpande preparat som jag tar också. Jag blir ganska trött av dem, så jag frågade min läkare om Modafinil, ett milt uppiggande preparat, men han sa att det kan utlösa psykoser.
Testade de på egen hand, o det utlöste inga psykoser. Mina psykoser gör mig nästan aldrig aggressiv eller så, så en mild kortare psykos hit eller dit kan jag acceptera. Sen har jag testat att missbruka också. Jag injicerade "rusdoser" av allt möjligt, metylfenidat, kokain o amfetamin, men det var länge sen. Nu missbrukar jag inget. Men det utlöste inga psykoser.
Men tror ni det är värt att ta upp ADD-utredningen som jag gjorde för många år sen, men diagnosen står kvar i journalen. Säger jag att jag har missbrukat (o utan att få psykoser), så får jag naturligtvis ingen medicin.
Men nu är jag inte ute efter något att missbruka, men skulle ev. bli klarare i hjärnan...?
Jag har en släng av vuxen-ADD, o jag behöver inga mediciner mot det, är bara nyfiken. Det är klart, för runt 8 år sen fick jag en burk Concerta 54 mg av en kompis med ADHD, o visst blir jag lite klarare i hjärnan, kan koncentrera mig bättre o så, utan att känna något "rus" av de.
Men jag går hos psykiatrin regelbundet av helt andra orsaker, bl.a. äter jag Haldol, mot psykoser o paranoia, o det funkar jättebra. Sen har jag mycket sömnmedel och ångestdämpande preparat som jag tar också. Jag blir ganska trött av dem, så jag frågade min läkare om Modafinil, ett milt uppiggande preparat, men han sa att det kan utlösa psykoser.
Testade de på egen hand, o det utlöste inga psykoser. Mina psykoser gör mig nästan aldrig aggressiv eller så, så en mild kortare psykos hit eller dit kan jag acceptera. Sen har jag testat att missbruka också. Jag injicerade "rusdoser" av allt möjligt, metylfenidat, kokain o amfetamin, men det var länge sen. Nu missbrukar jag inget. Men det utlöste inga psykoser.
Men tror ni det är värt att ta upp ADD-utredningen som jag gjorde för många år sen, men diagnosen står kvar i journalen. Säger jag att jag har missbrukat (o utan att få psykoser), så får jag naturligtvis ingen medicin.
Men nu är jag inte ute efter något att missbruka, men skulle ev. bli klarare i hjärnan...?
Ja, dom kan utlösa psykoser - det är ett välkänt fenomen hos Bipolära som har atypisk form av sjukdomen t ex - dom använder ofta stimulanter för att komma upp i mani fort - problemet är att ibland så doserar dom fel...! Då kommer psykosen som ett brev på posten.
Det är även ett faktum att amfetamin t ex, kan utlösa psykoser även hos helt neurotypiska människor, bara dosen är nog hög.
Men, det finns andra mediciner mot ADHD som tur är nu, som inte anses ha samma problem med att orsaka psykoser och mani - Atomoxetin (strattera) eller Guanfacin (intuniv) skulle kanske kunna vara något för dig?
(dock finns det mer bevis för människor med psykotiska symptom med Atomoxetins nära släkting - REboxetin!)
Det bör även nämnas, att det finns en hel del bevis att det är biokemiskt och genetiskt, hjärnstrukturellt, omöjligt att ha både Schizofreni och ADHD samtidigt... det funkar helt enkelt inte - dom har vissa mekanismer som fungerar TVÄRT OM - mao, tar ut varandra.
Det är dock välkänt att schizofrena också har problem med uppmärksamhet och andra exekutiva funktioner, som kan på ytan verka liknande, mekanismerna bakom är dock annorlunda.
Modafinil kan möjligen vara ett medel för dig, då det faktiskt finns en del bevis på att det är säkrare för personer med SchizofreniSpektrumStörning - och det får man nog anta att du har, för annars skulle du inte ha kontinuerligt återkommande problem med paranoia som sen urartar i Psykos - hade det hänt en eller två gånger, låt gå - då kan det med tiden visa sig ha berott på extrema externa orsaker, men inte när man haft flera återkommande - då är det förmodligen frågan om SchizofreniSpektrumStörning.
(ja, schizofreni är en spektrumstörning, på samma sätt som autism - och på samma sätt som autism, så kan besvären vara extremt subtila - vi har förmodligen alla träffat någon som är mer paranoid, eller har mer underlig andlighet i sitt beteende - dom personerna är troligen tröskelfall, på samma sätt som med Autism)