2013-02-03, 11:41
Medlem
psykosxprts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Jag håller ff på att ställa in dos och mängd men ligger f.n på 10 tabletter metamina om dagen.

EDIT: får du metamina och hur mycket isf?

De är på 5mg korrekt? Alltså 50mg totalt, 80mg är maxdos.

Hur upplever du den så här långt? Har du provat metylfenidat tidigare och/eller andra som strattera och kan jämföra samt hur upplevde du de medicinerna? Hur ser schemat ut för intag av medicinen? Kommer det nån krash under dagen, exempelvis på kvällen när du ska sova o tar du isf annan medicin för det?'

Nej, jag får inte metamina.
Citera
2013-02-03, 12:25
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykosxprt
Ni med ADHD och som får amfetaminpreparat (t.ex metamina) utskrivet; hur mycket tar ni dagligen och hur funkar det?

Jag tar än så länge endast 15mg om dagen så kan inte säga så mycket om dess verkan än. Hittills känns det som om jag blir mer "mig själv" jämfört med på metylfenidat. Det ökade förvisso koncentration och fokus, men på bekostnad av kreativitet, glädje och en stor del av min personlighet. Jag blev en robot i stort sett.

Jag vill inte känna mig medicinerad och jag hoppas att metamina kan förbättra mina dåliga sidor utan inverkan på det positiva.

Citat:
Ritalin, concerta, medikinet är metylfenidat och är således inte amfetaminpreparat enligt mig. Verkningsprofilen är helt annan.

Helt annan verkningsprofil är väl att ta i. Metamina är mer dopaminergt och påverkar PNS i mindre grad. Helt klart fördelaktigt, men vi pratar helt klart om liknande preparat.
Citera
2013-02-03, 13:35
Medlem
snusaren92s avatar
Jag skulle vilja berätta lite random hur dessa preparat på verka mig,
Jag äter Medikinet 20mg 4 om dan! Till en början första veckan var de en om dan sen har ja fyllt på hela tiden I början fick jag en panik attack de har hänt mig tidigare men de här var första gången den var så sjukt jobbig så jag fick åka ambulans ner till akuten.

Stimmig och stressad även deprisioner har de varit men detta var första månaden nu är de 4 månader sen som jag fick medecin mot AD/HD och nu märker jag själv att dessa preparat fungerar sjukt bra,
Känner mig inte jäktad stressad nervös orolig har längre stubin,
Mycket skönare att köra bil nu mera då jag kan ta de lungt och inte behöver stressa mig fram.
Så misstänker ni ADHD på er själva eller någon annan är det viktigt att få en utredning jord.

Jag önskar att jag själv fick diagnos när jag var liten då hade skolan kanske inte vart ett problem := Mvh
Citera
2013-02-03, 13:37
Medlem
psykosxprts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 200kg
Först behöver du ADD/ADHD på papper. Gå till bästa husläkare och diskutera medicin, antagligen kommer denne börja med att sätta dig på Strattera. (Hemsk medicin, otroligt hemsk. Skulle nog inte ta den igen under pistolhot, riktigt vidrig är den. Googla bieffekterna, finns små barn som tagit livet av sig under medicinering på Strattera.)

Jag kan skriva under på detta. Jag drog på mig ett fängelsestraff under den korta tiden jag tog strattera... det torde säga en del då jag var ostraffad fram tills dess.
Citera
2013-02-03, 14:32
Moderator
kvm3s avatar
Centralstimulantia --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2013-02-03, 14:59
Medlem
Hade det inte varit för alla knarkare så hade det ej varit något problem för behövande att få ut Metamina eller andra narkotikaklassade läkemedel. Missbrukare förstör för alla andra men då de oftast är antisociala så saknar de empati och skiter i andra.

Knarkare som skriver om hur värdelösa alla läkemedel är som ej går att missbruka är ju bara tragikomiskt.

Tex Strattera har hjälpt många med ADHD otroligt mycket och är man så obildad att man tror att alla får samma effekt som en själv av ett läkemedel så borde man ha varningsskylt då man yttrar sig.
Citera
2013-02-03, 16:27
Medlem
psykosxprts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag tar än så länge endast 15mg om dagen så kan inte säga så mycket om dess verkan än. Hittills känns det som om jag blir mer "mig själv" jämfört med på metylfenidat. Det ökade förvisso koncentration och fokus, men på bekostnad av kreativitet, glädje och en stor del av min personlighet. Jag blev en robot i stort sett.

Jag vill inte känna mig medicinerad och jag hoppas att metamina kan förbättra mina dåliga sidor utan inverkan på det positiva.

Helt annan verkningsprofil är väl att ta i. Metamina är mer dopaminergt och påverkar PNS i mindre grad. Helt klart fördelaktigt, men vi pratar helt klart om liknande preparat.

Låter lovande.

Dom är båda stimulanter men metylfenidat är återupptagningshämnare amfetamin är det inte, det jag menade.
Citera
2013-02-03, 16:33
Medlem
psykosxprts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Hade det inte varit för alla knarkare så hade det ej varit något problem för behövande att få ut Metamina eller andra narkotikaklassade läkemedel. Missbrukare förstör för alla andra men då de oftast är antisociala så saknar de empati och skiter i andra.

Knarkare som skriver om hur värdelösa alla läkemedel är som ej går att missbruka är ju bara tragikomiskt.

Tex Strattera har hjälpt många med ADHD otroligt mycket och är man så obildad att man tror att alla får samma effekt som en själv av ett läkemedel så borde man ha varningsskylt då man yttrar sig.

Skitsnack. Det är snarare attityden i sverige som ställer till med problem. Amfetamin är inte ens ett godkänt läkemedel här - jämför med exempelvis USA får du se. Och vad har missbrukare med dåliga erfarenheter med strattera o göra? Kolla upp får du se att det är många som har fler än ett par väl valda ord att säga om den substansen.

Det är just din inställning som blivit arketypisk för sverige och något som indirekt driver andra till missbruk.

Så alla missbrukare är psykopater menar du? 1% räknar man med lider av den åkomman i världen. Sen är det inte svårt att bli klassad som antisocial när man ställs mot din typ av attityd, tröttnar och agerar ut.
Citera
2013-02-03, 17:21
Medlem
I rest my case.

Citat:
Skitsnack. Det är snarare attityden i sverige som ställer till med problem. Amfetamin är inte ens ett godkänt läkemedel här - jämför med exempelvis USA får du se. Och vad har missbrukare med dåliga erfarenheter med strattera o göra? Kolla upp får du se att det är många som har fler än ett par väl valda ord att säga om den substansen.

Det är just din inställning som blivit arketypisk för sverige och något som indirekt driver andra till missbruk.

Så alla missbrukare är psykopater menar du? 1% räknar man med lider av den åkomman i världen. Sen är det inte svårt att bli klassad som antisocial när man ställs mot din typ av attityd, tröttnar och agerar ut.
Senast redigerad av op9618 2013-02-03 kl. 17:38. Anledning: edit
Citera
2013-02-03, 17:32
Medlem
psykosxprts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
I rest my case.

Haha "rätt tills jag vägrar bli bevisad om motsatsen" - otippat
Citera
2013-02-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad har du för dygnsdos Metamina och hur fördelar du doserna (dosstorlek och klockslag) och vilka andra mediciner har du?

(Denna tråd borde ligga i forum Psykofarmaka.)

3+3+3+3 tar med 2,30 timmars mellarum för att slippa rebound/rekyl effekt. Tar senaste dosen kl 17.00 absolut senast. Har inga andra mediciner enbart metamina.
Citera
2013-02-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attackuggla90
3+3+3+3 tar med 2,30 timmars mellarum för att slippa rebound/rekyl effekt. Tar senaste dosen kl 17.00 absolut senast. Har inga andra mediciner enbart metamina.

Hur kan du sova om du tar så sent som 17.00? Tar du concerta eller ritalin? Jag tar ritalin som endast varar drygt 8 timmar. Tar som senast kl 14.00. Annars kan jag inte somna runt 24.00 tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in