2018-06-25, 17:53
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
[...] Netflix-dokumentären " Take your Pills "[...]
Personligen har jag aldrig sett en s.k dokumentär som jag haft så svårt att relatera till. Fanns inte en person i hela den filmen som beskrev sin medicinering på ett sätt jag själv upplevt. Sedan om det betyder att ingen i den filmen faktiskt hade ADHD eller att jag bara upplever min medicinering drastiskt annorlunda än andra, kan jag inte svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Gör så mannen, själv kör jag den också för dess energi-givande effekter.
Haft polare också med diagnosticerad ADHD som kör keto-dieten och de är extremt mycket bättre, sömnen förbättras till och med.

Se till bara att vara stringent och läs på i början om hur du lagar maten. Under 20g kolhydrater per dag är lite knepigt, då du måste typ Googla hur mycket varje grönsak innehåller och annan man, få i dig tillräckligt med vätska och elektrolyter också.

Du lär märka rätt snabbt när du hamnar i ketosis. Du blir lätt, pigg, fräsch i skallen, alert som fan.
Jag kan inte svara för specifikt "keto dieten" men jag själv har ätit enligt en strikt version av LCHF (som jag skulle säga är samma sak, i form av ketosis, så länge det göra korrekt) som jag själv testat under de senaste 1,5 året har resulterat i viktnedgång matchat av samtidig ökning av muskelmassa (mycket fin kombo), bättre sömn, mycket mer energi & överlag inget negativt alls (inklusive resultat på blodprover, som vissa kan påstå ska försämras då man introducerar mycket fett i maten). Rekommenderar det till alla, oavsett ADHD diagnos eller ej. Kul att se fler som nämner det här!
Senast redigerad av FatCharlie 2018-06-25 kl. 17:57.
Citera
2018-06-25, 18:49
Medlem
@qxz

Jag kör LCHF. Därtill rejäla doser vitamin D, magnesium. Tyngdtäcke. Har käkat Elvanse och liknande preparat i åtta år. Än har det inte kraschat. Jag har inte behövt höja dosen, snarare tvärtom. Gick från 70 och lite extra till enbart 50 mg för något år sedan. Mår asbra.
Citera
2018-08-06, 19:28
Medlem
Hej!

Jag har en gammal ADHD-diagnos och ska börja medicinera igen. Utredning osv är redan klar, är bara provtagning m.m. innan medicin skrivs ut.

Haft medicin två gånger tidigare, endast tagit blodtryck osv och inga problem. Men kan det bli urinprov?

Jag kommer eventuellt vara positiv på benso. Har recept på en benso men äter andra vid sidan av. Kommer de göra analys samt kommer jag bli nekad medicin om jag bommar pisset?
Citera
2018-08-07, 17:41
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Hej!

Jag har en gammal ADHD-diagnos och ska börja medicinera igen. Utredning osv är redan klar, är bara provtagning m.m. innan medicin skrivs ut.

Haft medicin två gånger tidigare, endast tagit blodtryck osv och inga problem. Men kan det bli urinprov?

Jag kommer eventuellt vara positiv på benso. Har recept på en benso men äter andra vid sidan av. Kommer de göra analys samt kommer jag bli nekad medicin om jag bommar pisset?
Hej du!
Ja, du kommer få lämna någon variant av drogtest i samband med återinsättning av läkemedel mot din ADHD. Sen vet jag inte om de i ditt fall nöjer sig med ett urinprov. Om du har benso på recept är det ju lugnt, se bara inte till att peta i dig andra sorter på ett tag. Risken finns att de skickar ett salivprov på analys och då kan det bli en del saker läkaren vill ha förklaring till.
Citera
2018-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Hej du!
Ja, du kommer få lämna någon variant av drogtest i samband med återinsättning av läkemedel mot din ADHD. Sen vet jag inte om de i ditt fall nöjer sig med ett urinprov. Om du har benso på recept är det ju lugnt, se bara inte till att peta i dig andra sorter på ett tag. Risken finns att de skickar ett salivprov på analys och då kan det bli en del saker läkaren vill ha förklaring till.
Ja, jag petar i mig en del annan benso samt att jag brukar amfetamin/kokain på helgerna. Detta är något jag tänkt att sluta med i samband med att jag får börja medicinera igen. Tjacket/kokset lär hinna gå ur kroppen lagom till jag får en kallelse.

Är mer orolig då de är iktorivil jag använder sporadiskt utan recept.
Citera
2018-08-09, 10:02
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Ja, jag petar i mig en del annan benso samt att jag brukar amfetamin/kokain på helgerna. Detta är något jag tänkt att sluta med i samband med att jag får börja medicinera igen. Tjacket/kokset lär hinna gå ur kroppen lagom till jag får en kallelse.

Är mer orolig då de är iktorivil jag använder sporadiskt utan recept.
Ja jag vet faktiskt inte, ikto syns ju även på en vanlig multisticka.
Eftersom du redan fått diagnos och tidigare fått medicin kanske inte provet är lika omfattande.
Sen är det väl bara hålla upp med ikto ett tag, om testet är nästa vecka borde det hinna gå ur kroppen liksom.
Citera
2018-08-12, 16:16
Medlem
Vad är starkast: Concerta eller Ritalin? Krockar Concerta med Oxynorm?
Citera
2018-08-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Vad är starkast: Concerta eller Ritalin? Krockar Concerta med Oxynorm?
Båda bör vara lika starka, om man tar samma dos då båda två är metylfenidat. Däremot så fungerar respektive tablett olika med lång/korttidsverkan.

Vad jag kan se så krockar concerta inte med oxynorm(står inget om det på fass vad jag kan läsa mig till). Men om du tar båda i medicinskt bruk så borde det vara enklast att fråga din läkare.
Citera
2018-08-13, 12:19
Medlem
st33rs avatar
Är metamina farligt att ta tillsammans med ssri / snri?

Frågar gärna efter personliga erfarenheter eller utlåtande från psykiatriker - inte efter slappt referens till amerikanska bulksidor som drugs.com. Amerikanska sidor av den typen upplever jag som överdrivet försiktiga, t ex hänvisar de till serotoninsyndrom i alla möjliga fall

Säg att du äter effexor och tar 10mg metamina?
Borde inte risken för serotoninsyndrom vara relativt litet?

Äter själv brintelix som inte kallas ssri, men har liknande egenskaper och biverkningar med påverkan på serotonin och även dopamin.
Citera
2018-08-14, 15:23
Medlem
Det sägs ju att ADHD medicin ska sänka hungern, men jag är väldigt hungrig. Vilken ADHD medicin påverkar hungern mest? Alltså sänker aptiten mest?
Citera
2018-08-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Båda bör vara lika starka, om man tar samma dos då båda två är metylfenidat. Däremot så fungerar respektive tablett olika med lång/korttidsverkan.

Vad jag kan se så krockar concerta inte med oxynorm(står inget om det på fass vad jag kan läsa mig till). Men om du tar båda i medicinskt bruk så borde det vara enklast att fråga din läkare.

Naturligtvis har jag båda på recept. Varför påstodd psykläkaren att man inte ska kombinera concerta med oxynorm?
Citera
2018-08-14, 17:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Det sägs ju att ADHD medicin ska sänka hungern, men jag är väldigt hungrig. Vilken ADHD medicin påverkar hungern mest? Alltså sänker aptiten mest?
Voxra? den aptitdämpande effekten är såpass stabil att det får förskrivas som bantningspreparat i bla sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in