Citat:
Ursprungligen postat av RB9310
Märker du av någon skillnad när du tagit ritalin? Blir du lugnare? Piggare? Vet att folk använder ritalin för nöjes skull men hur reagerar man på denna snabbverkande (ej depot) korttidsverkande medicin om man använder den som det är tänkt?
Jag fick tyvärr sluta med Ritalina då jag blev mycket deprimerad och fick ångest av dom med tiden. Ritalina fungerade mycket bra i början, de 3-4 första månaderna, men den kan vara lite väl intensiv, alltså man kan bli lite för koncentrerad på en och samma sak och missar lite vad som händer runt om kring dig, men jag blev mycket lugnare och piggare, man får en känsla av att man vill göra något, alltså man får en stark motivation och jag klarade av att slutföra saker och inte bara påbörja dom. Just det att den är så korttidsverkande kan bli jobbigt då du ca var 4 timme (ibland så lite som 2) måste fylla på med medicin, och om jag missade, eller tog medicinen en timme för sent så fick jag genast rekyleffekt, något som uppstår när medicinen går ur kroppen. Man blir då irriterad, arg, får yrsel och andra otrevliga biverkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad har du att säga om Metamina jfrt med övriga prep? Vad kan du säga om Strattera jfrt med övriga prep?
Metamina är helt klart det läkemedel som fungerat bäst på mig i längst tid men tyvärr även med bakslag. Det krävdes en större mängd av preparatet jämfört med tex. Ritalina för att få effekt men själva koncentrationskänslan är mycket bättre man blir lite lagom koncentrerad och inte så extremt koncentrerad som man blir av ritalina. Jag känner mig lugn när jag tar dom och den där irritations känsla som vi med ADHD får i kroppen när vi tycker något är tråkigt dämpas väldigt mycket. Den största fördelen är att medicinen ger så lite biverkningar om man äter rätt dos och du behöver inte ta den lika ofta jämför med ritalina då den är långtidsverkande, men även här går det att få bakslag. jag har nu inom en 3 veckors period halverat min dos då jag har ätit en för mig personligen alldeles för hög dos vilket get mig mängder av biverkningar som ångest, huvudvärk, nersatt immunförsvar, sömnsvårigheter, med andra ord jag blev helt förstörd av Metamina med tiden. men istället för att sluta har jag nu stannat vid en halverad dos och mår jätte bra igen. Det enda som kvarstår är sömnsvårigheterna
Strattera åt jag för flera år sedan och de fungerade inte alls på mig det blev ingen skillnad över huvud taget men jag kommer ihåg att jag kände mig lite konstig när jag tog dom, mycket svårt att förklara och sedan skulle det ta flera veckor innan man kunde förvänta sig effekt , Strattera har ingen centralstimulerande verkan utan ökar mängden av signalsubstansen noradrenalin i hjärnan
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Bra tråd, har äntlig fått Ritalin, då jag ficka diagnosen adhd r 2 år sedan..
Hat börjat ta ritalin 10mg*1 när kan jag förvänta mig effekt?? Tycker att jag blir klarare i huvudet och lugnare kanske bara inbillar mig??
Hur länge får jag vänta mig ligga på denna dosen??
Hur mång mg brukar man ligga på efter man tagit ritalin ett tag..
Var rädd för att ha. Svårt st sova men det var inga problem,även o
Jag börja att ta medicinen kl 6 på kvällen.
Kommer ta ritalin som man ska..
Du får ett schema av din läkare som du ska följa. Man brukar börja med en tablett. Effekten kommer efter 20-40 minuter och sitter i ca 2-5 timmar. När du börjar känna dig lite rastlös, irriterad eller förbannad då vet du att du skulle ha tagit en ny dos för ca 20 minuter sedan. det kommer bli ett väldigt testande i början och det tar lång tid innan du hittar rätt dos men kämpa på. Bli inte rädd för rekyleffekten alltså att du blir irriterad, blir arg, får tex ångest det är bara bra för då vet du till nästa gång när det är dags att ta medicinen så att du slipper de där biverkningarna. Nej du kommer nog inte få några problem att sova då ritalina är korttidsverkande det är värre med metamina som har en halveringstid på 10 timmar.