2011-06-18, 02:53
Medlem
pearsons avatar
Skapar nu ett huvudråd här i Medicin och hälsa för Centralstimulerande mediciner som, Ritalina, Metamina, Concerta med flera, då jag ser allt fler som postar i forumskategorin "Droger - Centralstimulantia" och får korkade svar av personer som har för avsikt att ta preparaten för att bli påtända och inte har någon som helst erfarenhet av de sjukdomar preparaten skrivs ut för och hur man regerar under långtidsbehandling. Jag har tagit de flesta preparaten i flera perioder, under flera år av mitt liv för ADHD och Tourettes syndrom, Om någon har några frågor eller bara vill ha någon att snacka lite om medicinens effekter, fördelar, nackdelar, biverkningar så ska jag svara så gott jag kan.

DENNA TRÅD ÄR ALLTSÅ FÖR PERSONER SOM HAR FÖR AVSIKT ATT DISKUTERA PREPARATEN UR MEDICINSK SYNPUNKT FÖR BEHANDLING AV DIVERSE SJUKDOMSTILLSTÅND!
Citera
2011-06-18, 02:59
Medlem
Märker du av någon skillnad när du tagit ritalin? Blir du lugnare? Piggare? Vet att folk använder ritalin för nöjes skull men hur reagerar man på denna snabbverkande (ej depot) korttidsverkande medicin om man använder den som det är tänkt?
Citera
2011-06-18, 03:08
Medlem
Vad har du att säga om Metamina jfrt med övriga prep? Vad kan du säga om Strattera jfrt med övriga prep?
Citera
2011-06-18, 11:13
Bannlyst
Bra tråd, har äntlig fått Ritalin, då jag ficka diagnosen adhd r 2 år sedan..

Hat börjat ta ritalin 10mg*1 när kan jag förvänta mig effekt?? Tycker att jag blir klarare i huvudet och lugnare kanske bara inbillar mig??

Hur länge får jag vänta mig ligga på denna dosen??
Hur mång mg brukar man ligga på efter man tagit ritalin ett tag..

Var rädd för att ha. Svårt st sova men det var inga problem,även o
Jag börja att ta medicinen kl 6 på kvällen.

Kommer ta ritalin som man ska..
Citera
2011-06-18, 12:05
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RB9310
Märker du av någon skillnad när du tagit ritalin? Blir du lugnare? Piggare? Vet att folk använder ritalin för nöjes skull men hur reagerar man på denna snabbverkande (ej depot) korttidsverkande medicin om man använder den som det är tänkt?

Jag fick tyvärr sluta med Ritalina då jag blev mycket deprimerad och fick ångest av dom med tiden. Ritalina fungerade mycket bra i början, de 3-4 första månaderna, men den kan vara lite väl intensiv, alltså man kan bli lite för koncentrerad på en och samma sak och missar lite vad som händer runt om kring dig, men jag blev mycket lugnare och piggare, man får en känsla av att man vill göra något, alltså man får en stark motivation och jag klarade av att slutföra saker och inte bara påbörja dom. Just det att den är så korttidsverkande kan bli jobbigt då du ca var 4 timme (ibland så lite som 2) måste fylla på med medicin, och om jag missade, eller tog medicinen en timme för sent så fick jag genast rekyleffekt, något som uppstår när medicinen går ur kroppen. Man blir då irriterad, arg, får yrsel och andra otrevliga biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad har du att säga om Metamina jfrt med övriga prep? Vad kan du säga om Strattera jfrt med övriga prep?

Metamina är helt klart det läkemedel som fungerat bäst på mig i längst tid men tyvärr även med bakslag. Det krävdes en större mängd av preparatet jämfört med tex. Ritalina för att få effekt men själva koncentrationskänslan är mycket bättre man blir lite lagom koncentrerad och inte så extremt koncentrerad som man blir av ritalina. Jag känner mig lugn när jag tar dom och den där irritations känsla som vi med ADHD får i kroppen när vi tycker något är tråkigt dämpas väldigt mycket. Den största fördelen är att medicinen ger så lite biverkningar om man äter rätt dos och du behöver inte ta den lika ofta jämför med ritalina då den är långtidsverkande, men även här går det att få bakslag. jag har nu inom en 3 veckors period halverat min dos då jag har ätit en för mig personligen alldeles för hög dos vilket get mig mängder av biverkningar som ångest, huvudvärk, nersatt immunförsvar, sömnsvårigheter, med andra ord jag blev helt förstörd av Metamina med tiden. men istället för att sluta har jag nu stannat vid en halverad dos och mår jätte bra igen. Det enda som kvarstår är sömnsvårigheterna

Strattera åt jag för flera år sedan och de fungerade inte alls på mig det blev ingen skillnad över huvud taget men jag kommer ihåg att jag kände mig lite konstig när jag tog dom, mycket svårt att förklara och sedan skulle det ta flera veckor innan man kunde förvänta sig effekt , Strattera har ingen centralstimulerande verkan utan ökar mängden av signalsubstansen noradrenalin i hjärnan

Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82

Hat börjat ta ritalin 10mg*1 när kan jag förvänta mig effekt?? Tycker att jag blir klarare i huvudet och lugnare kanske bara inbillar mig??

Du får ett schema av din läkare som du ska följa. Man brukar börja med en tablett. Effekten kommer efter 20-40 minuter och sitter i ca 2-5 timmar. När du börjar känna dig lite rastlös, irriterad eller förbannad då vet du att du skulle ha tagit en ny dos för ca 20 minuter sedan. det kommer bli ett väldigt testande i början och det tar lång tid innan du hittar rätt dos men kämpa på. Bli inte rädd för rekyleffekten alltså att du blir irriterad, blir arg, får tex ångest det är bara bra för då vet du till nästa gång när det är dags att ta medicinen så att du slipper de där biverkningarna. Nej du kommer nog inte få några problem att sova då ritalina är korttidsverkande det är värre med metamina som har en halveringstid på 10 timmar.
Citera
2011-06-18, 12:14
Medlem
Är det inte "onödigt" att skriva ut dessa läkemedel åt er, med tanke på dels att ni tillvänjs (dock ej beroende!) vid dessa läkemedel. Och för det andra, den eventuella "bumerangeffekten"...

En annan brist med dessa läkemedel måse väl också vara att ni får sömnproblem, och då fungerar ni också sämre dagen efter när ni inte kunde sova ordentligt på natten...
Citera
2011-06-18, 12:28
Medlem
Citat:

Effekten är omedelbar, inom en timme. Somliga doserar flera gånger på dagen. Somliga har ett mer långsamverkande preparat och toppar med en snabbt insättande Ritalin vid behov. Det finns många varianter. Ritalin finns för övrigt som en depotkapsel med, med mer utdragen men mjukare effekt.
Citera
2011-06-18, 17:54
Bannlyst
Hej tack för svaren.....

Har tagit min andra dos känns bra, känner mig mycket mindre lugnare av med rastlösheten, men skulle var bra om min läkare lagt in en till dos så jag tog den 2 gånger om dagen....

Hur får ni med aptiten?? nu har jag inte så hög dos och jag har mycket bra aptit....

Glömde att fråga tar ni några andra mediciner??

Jag tar 300*2 Lyrica, 2*400 sERUQIL (Stavning) 150 mg efexor som jag tycker är för mycket hade gärna tagit bort någon
Senast redigerad av Braxen82 2011-06-18 kl. 17:57.
Citera
2011-06-19, 18:31
Bannlyst
Hej har börjat med Ritalin 10 mg om dagen som kommer att höjas jag tar andra mediciner Lyrica,efexor och seurqil. men dom senaste dagarna har jag blivit jätte trött mitt på dagen?? som jag inte brukar
Citera
2011-06-20, 00:09
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Är det inte "onödigt" att skriva ut dessa läkemedel åt er, med tanke på dels att ni tillvänjs (dock ej beroende!) vid dessa läkemedel. Och för det andra, den eventuella "bumerangeffekten"...

En annan brist med dessa läkemedel måse väl också vara att ni får sömnproblem, och då fungerar ni också sämre dagen efter när ni inte kunde sova ordentligt på natten...

Nja om du kallar det onödigt att för första gången i sitt liv klara av att studera och sköta ett jobb, i så fall håller jag med dig. man får en ny chans i livet, tyvärr blir effekterna av medicinerna med tiden oftast negativa, då fler får biverkningar och dom får man personligen väga mot nyttan medicinen gör.
Ritalina ger sällan sömnproblem då dom har en verkningstid på ca 4 tim, det är värre med Metamina som jag äter nu, jag har haft ett rent helvete att lyckas somna och så blir man ganska paranoid vi höga doser, men det har nu ordnat sig när jag halverat min dos till 4 tab om dagen.
Citera
2011-06-20, 00:10
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Hej har börjat med Ritalin 10 mg om dagen som kommer att höjas jag tar andra mediciner Lyrica,efexor och seurqil. men dom senaste dagarna har jag blivit jätte trött mitt på dagen?? som jag inte brukar

Är det ca 3-4 timmar efter ett du har tagit medicinen??
Citera
2011-06-20, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Är det ca 3-4 timmar efter ett du har tagit medicinen??
Kan det vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in