2017-10-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Sömnbesvären brukar minskas med tiden, men i min erfarenhet så tar det tid - kan ta flera veckor innan bieffekten försvinner, om du har otur.

En enkel förbättring att göra är att du sänker dosen till ett mellanting mellan vad du tog förut och vad du tar nu - t ex 50 mg - för en del räcker det.

Dock tycker jag även att du ska be om tillfälliga sömnmedel vid behov - Zopiklon t ex.

Du kan även bygga en sömnstacke av kosttillskott:

Melatonin 1 mg (20.00)
Zink citrat 35 mg (20.00)
Magnesium citrat 1 gram (21.00)
L-theanin (21.00)

Har man adhd och använder stimulanter så brukar det vara lite för klent dock, således:

Zopiklon (21.00)

Tack för ett informativt svar.

Sov mellan 07.30 - 08.10 iaf, tog medicinen då. Hämtade ut receptet igår och fick en burk 30mg som jag ska ta x2 av på morgonen, men ska ta upp det med läkaren i eftermiddag om 50mg. Det blev en markant skillnad för mig att gå från 30mg till 60mg som jag hittills inte upplever som positiv.
Citera
2017-11-06, 14:26
Medlem
drozboxs avatar
Ätit elvanse något år nu och denna månadens burk var lite avtändande. De är så att av någon skum anledning så smakar kapseln jätte äckligt, även om jag sväljer den med vatten jätte snabbt så fyller kapseln hela munnen med smaken och allt vatten också.. vafan är detta? jag får asså kräkreflexer av smaken, den smakar lite som ritalin pulvret gör..

Har era utskrivna kapslar smakat äckligt någon gång? Varför gör mina det? har aldrig haft denna smak innan på elvanse.
Citera
2017-11-06, 19:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drozbox
Ätit elvanse något år nu och denna månadens burk var lite avtändande. De är så att av någon skum anledning så smakar kapseln jätte äckligt, även om jag sväljer den med vatten jätte snabbt så fyller kapseln hela munnen med smaken och allt vatten också.. vafan är detta? jag får asså kräkreflexer av smaken, den smakar lite som ritalin pulvret gör..

Har era utskrivna kapslar smakat äckligt någon gång? Varför gör mina det? har aldrig haft denna smak innan på elvanse.

Har aldrig märkt något sådant... Kan hända att det blivit någon fel i fabrikationen av den sats med kapslar som du har - m ao, något restämne från maskinerna som är kvar på kapseln.

En enkel lösning är att du provar att torka kapslarna med papper eller handduk innan du sväljer dom - måste tyvärr vara torrt, eftersom annars löses kapslarna lätt upp, så vatten går ej att skölja med eller blöta ner dom alls.

Fungerar inte detta så kan du LÄTT köpa transparenta tomkapslar från eBay eller Amazon och sedan helt enkelt sätta in kapseln i en TILL kapsel, så isolerar du den dåliga smaken och kan svälja dom som normalt! ^^
Citera
2017-11-07, 09:49
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drozbox

Jag har det problemet med alla kapslar. Spyr nästan varje dag om jag inte öser på med citron eller nåt sånt i vattnet
Citera
2017-11-08, 20:54
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag har det problemet med alla kapslar. Spyr nästan varje dag om jag inte öser på med citron eller nåt sånt i vattnet

Du tycker alltså att vanliga - i princip helt smaklösa - kapslar av gelatin smakar så kraftigt att du måste maskera smaken?

Jag vill inte låta nedlåtande men det är ju helt befängt.
Citera
2017-11-09, 08:32
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Du tycker alltså att vanliga - i princip helt smaklösa - kapslar av gelatin smakar så kraftigt att du måste maskera smaken?

Om kapslarna var i princip helt smaklösa så skulle jag inte ha något problem med smaken, befängt nog
Citera
2017-11-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar

Inte så knäppt som det låter. Folk uppfattar saker olika. Vissa tycker att hjortron smakar beskt, andra tycker att det bara är sött och gott. En gång när vi lagade mat på spritkök råkade någon spilla T-sprit i maten. Vi fick kasta den, det var helt oätligt. En person i sällskapet tyckte att det smakade helt okej så vi testade med att ge henne en tesked av spriten ren. Hon kände ingen beska alls.

Jag tycker att mina Elvanse smakar en aning lök ibland.
Citera
2017-11-10, 16:40
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Om kapslarna var i princip helt smaklösa så skulle jag inte ha något problem med smaken, befängt nog

Bortsätt från drozbox's Elvanse-kapslar så brukar medicinkapslar vara smaklösa, såvida de inte är specifikt utformade för små barn.

Du tror inte det kan vara den speciella gelatintexturen eller något undermedvetet/psykosomatiskt som spökar?

Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Inte så knäppt som det låter. Folk uppfattar saker olika. Vissa tycker att hjortron smakar beskt, andra tycker att det bara är sött och gott. En gång när vi lagade mat på spritkök råkade någon spilla T-sprit i maten. Vi fick kasta den, det var helt oätligt. En person i sällskapet tyckte att det smakade helt okej så vi testade med att ge henne en tesked av spriten ren. Hon kände ingen beska alls.

Jag tycker att mina Elvanse smakar en aning lök ibland.

Själv får jag kräkreflexer om jag känner minsta broskbit i maten, så färdigrätter/halvfabrikat med färs är otänkbart för mig, men jag hoppas någon bankar vett i mig om jag påstår att brosk smakar äckligt.

Allt prat om kapslar och kräkreflexer får mig att tänka på hur man svalde tabletter som barn, ni vet, man stoppade tabletten/kapseln i munnen och bara lät den ligga kvar, sen fyllde man upp munnen med vatten så tabletten/kapseln simmade runt i munnen, sen försökte man svälja allt samtidigt i hopp om att tablettjäveln skulle slinka ner tillsammans med vattnet.
Citera
2017-11-17, 16:42
Medlem
Har nu gått snart två månader sedan jag var tvungen att sluta med Valdoxan pga levervärdena. Har under denna tid istället medicinerat med Melatonin AGB för sömnen och fortsatt med Attentin (2 x 10 mg dagtid). Har även lagt till Sertralin (25 mg) för att få bukt med ångesten jag får av Attentin.

Har testat olika doser av melatonin (0,5 mg, 1 mg, 2 mg och 3 mg) men denna medicin tycks knappt ha någon effekt alls på mig. Sömnen de senaste månaderna har varit helt katastrofal. Har sovit kanske 3-4 timmar per dygn i snitt under veckodagarna då jag jobbar. Känns som att jag håller på att gå in i någon slags psykisk kollaps snart pga sömnbrist.

Alternativet står nu mellan att sluta med Attentin pga de förvärrade sömnsvårigheterna, eller att lägga till någon mer kraftfull insomningsmedicin. Har dock testat flera av de vanliga sömnmedicinerna redan och de flesta av dessa har antingen haft mycket svag effekt på mig eller orsakat svåra biverkningar. Har testat följande sömnmediciner: Propavan, Circadin, Imovane, Mirtazapin, Valdoxan, Melatonin AGB.

Någon som har några rekommendationer? Bör jag försöka härda ut längre för att se om sömnen blir bättre?

Vad tar ni som medicinerar med olika CS-mediciner för sömnmediciner?
Citera
2017-11-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus

Vad tar ni som medicinerar med olika CS-mediciner för sömnmediciner?

Inga alls för det mesta, jag sover bättre sedan jag började med CS.

Jag har däremot alltid mer eller mindre problem med sömnen och har alltid haft. Jag fick stryk när jag var liten för att jag inte ville sova. När jag var i sjuårsåldern fick jag sömnmediciner, antagligen för att mina föräldrar behövde sova. Jag tyckte att jag mådde dåligt av medicinerna och bad att få slippa. Sedan började jag fejka att jag sov. Jag låg och läste och släckte lampan när någon gick förbi mitt rum. Sov bara varannan natt.

I vuxen ålder sover jag varje natt för det mesta. Jag kör alla knep som finns i boken för att vårda min sömn. Inget kaffe eller the efter lunch. Försöker vara ute minst en timme varje dag före lunch. Inga bildskärmar efter åtta på kvällen. Ett varmt bad innan sänggående kan också hjälpa.

Det viktigaste av allt: TYNGDTÄCKE

Jag fattade inte hur dåligt jag sov innan tyngdtäcket. Idag tar jag immovane om jag inte har mitt täcke. Vilket möjligen kan hända om jag åkt på semester med flyg.
Citera
2017-11-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det viktigaste av allt: TYNGDTÄCKE

Jag fattade inte hur dåligt jag sov innan tyngdtäcket. Idag tar jag immovane om jag inte har mitt täcke. Vilket möjligen kan hända om jag åkt på semester med flyg.

Tack för tipset! Har funderat på tyngdtäcke tidigare också och det låter verkligen som något som är värt att testa. De som finns att köpa verkar dock svindyra, så det är inget jag har råd med i nuläget tyvärr. Ska dock be min psykiater att kolla upp om det går att låna eller få lite biligare genom sjukvården på något sätt.

Var fick du ditt tyngdtäcke från? Köpte du själv eller fick du genom sjukvården?
Citera
2017-11-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Tack för tipset! Har funderat på tyngdtäcke tidigare också och det låter verkligen som något som är värt att testa. De som finns att köpa verkar dock svindyra, så det är inget jag har råd med i nuläget tyvärr. Ska dock be min psykiater att kolla upp om det går att låna eller få lite biligare genom sjukvården på något sätt.

Var fick du ditt tyngdtäcke från? Köpte du själv eller fick du genom sjukvården?

Det går att få subventionerat från hjälpmedelscentralen. Man ber att få en remiss till en arbetsterapeut. Sedan får man prova olika täcken. På sommaren har jag ett kedjetäcke med kedjorna inåt. Eftersom min arbetsterapeut blev sjuk när jag skulle lämna tillbaka ett täcke lyckades jag få ut två stycken. Höst och vår kör jag med vaddtäcke. På vintrarna så kör jag med två stycken. Redan när jag provade frågade jag om det fanns tyngre än tio kilo och fick höra att det var max. Nu när det är kallt kör jag med tjugo och det är hur skönt som helst. Funderar på att sy in extra kedjor i det kedjetäcket jag har. Men jag kan ju tillägga att jag är sjukt stark fast jag aldrig tränar.

Efter att ha börjat med tyngdtäcket var jag tvungen att sänka dosen på Elvanse från 70 till 50 mg. 70 blev plötsligt obehagligt starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in