2011-12-08, 22:53
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jag får väl stå som ett talande undantag då...
Jag får väl tro på dig men är du helt övertygad om att du skulle klara ett test med en lögndetektor?
Citera
2011-12-08, 22:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av only human
Jag får väl tro på dig men är du helt övertygad om att du skulle klara ett test med en lögndetektor?

Haha, ja. På samma basis att jag tror att min bil fortfarande befinner sig på parkeringen (trots att jag inte kan äga full vetskap om detta just i detta nu).

Som jag sagt förut, det handlar om en tro baserad på det rationella (eller det sannolika om man så vill).
Citera
2011-12-08, 22:58
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Hur menar du att troendes moral möjligen är bättre än andras?
Jag menade att dom vill framstå på det sättet men att dom inte är lika bekymrade av hur pass intelligenta dom anses vara.
Citera
2011-12-08, 23:08
Medlem
only humans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Jag har fått för mig att troende vill framstå smartare till ateister precis som ateister vill framstå smartare till troende. Är rätt vanligt framtoning när man inte håller med varandra?
Rätt framtoning för en kristen är att framstå som en god människa.

Citat:
Väl man har mer insikt i något när man insikt om man tro på det. Fast tycker ändå du antydar på att ateister inte har en tro på gud för dom inte vet tillräkligt än eller ska man säga tror tillräkligt än. För mig är ateism lite faktiskt så, fast ser inte det som att dom som inte tror på gud har mindre av något, varken moral eller intelligens eller insikt. För övrigt rätt onödigt att prata om då det inte leder nåt vart.
Det jag försökte föra fram var att ateismen också är en tro eftersom ingenting kan bevisas. Förmodligen är dom flesta överens om detta men det är jämt känsligt att diskutera tro.
Citera
2011-12-08, 23:18
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Rätt framtoning för en kristen är att framstå som en god människa.
Jo, fast vem vill inte detta?

Citat:
Det jag försökte föra fram var att ateismen också är en tro eftersom ingenting kan bevisas. Förmodligen är dom flesta överens om detta men det är jämt känsligt att diskutera tro.
Fast religion är inte en tro eftersom ingenting kan bevisas. Det är en tro för att man tror på något.
Citera
2011-12-08, 23:26
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Fast religion är inte en tro eftersom ingenting kan bevisas. Det är en tro för att man tror på något.

Spot on. Jag skulle dessutom gissa att en majoritet av alla troende blev troende innan de övervägde evolutionsteorins sanningshalt. De har i efterhand "lärt sig" hur man ska argumentera mot evolutionsteorin, snarare än att det var evolutionsteorins brister som fick dem att bli troende.
Citera
2011-12-08, 23:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Spot on. Jag skulle dessutom gissa att en majoritet av alla troende blev troende innan de övervägde evolutionsteorins sanningshalt. De har i efterhand "lärt sig" hur man ska argumentera mot evolutionsteorin, snarare än att det var evolutionsteorins brister som fick dem att bli troende.

Fast en tro är en tro, må så vara en positiv (en tro på) eller en negativ (en tro på negationen).

Det är inget farligt att erkänna detta. För vad allt handlar om i slutändan är vilken tro som är mest sannolik, mest rationell. Där vinner ateismen.
Citera
2011-12-08, 23:48
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Fast en tro är en tro, må så vara en positiv (en tro på) eller en negativ (en tro på negationen).

Det är inget farligt att erkänna detta. För vad allt handlar om i slutändan är vilken tro som är mest sannolik, mest rationell. Där vinner ateismen.

Visst visst. Jag tycker bara det är så otroligt vilseledande att skylla på den eller den bristen med evolutionsteorin, mellanarter i fossilen som saknas, att liv inte kan skapas ur "ingenting" och allt vad det är, när det inte har något som helst att göra med varför folk blir troende. De blir troende för att de vill tro på något specifikt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur perfekt vetenskapen kommer att kunna förklara allt, folk kommer fortsätta tro på sina gudar i vilket fall, så sluta ange en "bristande" evolutionsteori/vetenskap som skäl..
Citera
2011-12-08, 23:49
Medlem
doublelifts avatar
Citat:

Ja än hur jag svarar nu kommer det låta som jag inte vågar erkänna men för mig är det här en fråga om en tro på någon(gud/gudar/något intelligent) eller möjligt något(övermänsklig kraft).

Jag skulle inte sätta detta på samma sätt som säga jag tror på negationen eller jag tror att det du tror på är inte finns. Men är nog för petig nu. Men finns nånstans i denna långa tråd några rätt intressanta inlägg om formuleringen av ordet tro.
Citera
2011-12-08, 23:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Visst visst. Jag tycker bara det är så otroligt vilseledande att skylla på den eller den bristen med evolutionsteorin, mellanarter i fossilen som saknas, att liv inte kan skapas ur "ingenting" och allt vad det är, när det inte har något som helst att göra med varför folk blir troende. De blir troende för att de vill tro på något specifikt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur perfekt vetenskapen kommer att kunna förklara allt, folk kommer fortsätta tro på sina gudar i vilket fall, så sluta ange en "bristande" evolutionsteori/vetenskap som skäl..

Ja, men vi kan inte heller motbevisa Russels tekanna... Den är bara extremt osannolik. Det räcker.
Citera
2011-12-08, 23:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag skulle inte sätta detta på samma sätt som säga jag tror på negationen eller jag tror att det du tror på är inte finns. Men är nog för petig nu. Men finns nånstans i denna långa tråd några rätt intressanta inlägg om formuleringen av ordet tro.

Man en om man utgår från att ingen kan säkert kan känna Sanningen med stort S så har vi bara sannolikhet att gå på.

Sannolikheten ger att ateismen har rätt. En mycket välgrundad tro således. Som att gravitationsteorin är korrekt, eller evolutionsteorin.
Citera
2011-12-09, 00:00
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Man en om man utgår från att ingen kan säkert kan känna Sanningen med stort S så har vi bara sannolikhet att gå på.

Sannolikheten ger att ateismen har rätt. En mycket välgrundad tro således. Som att gravitationsteorin är korrekt, eller evolutionsteorin.
Fast om jag förstått det rätt så är då allt då en tro, även saker man vet. Ser du inte väl öppet på detta nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in