Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Nu gör du samma misstag som de som jämställer en tro på en skapare med att tro på tomtar och regnbågsfärgade elefanter. Det är ett mycket naiv förenkling att påstå att det handlar om ifall det finns en gud eller inte. Vi vet att universum och livet finns, och man kan inte påstå att skaparen inte finns utan att samtidigt påstå att skapelsen skett som en process utan någon medveten skapare. Det finns inget tredje alternativ, så om man hävdar att ett alternativ är felaktigt har man valt det andra.
Säg att det är en rättegång om ett misstänkt mord. Skillnaden mellan ateister och troende handlar inte om att bedöma den anklagades skuld. Frågan är om något mord, dråp eller vållande har skett kontra om det är frågan om en naturlig död, självmord eller olycka. Att säga att det är uteslutet att det handlar om någon form av vållande innebär att man anser att det måste handla om en naturlig död, självmord eller olycka. Påstår man att det inte finns någon vållande så har man tagit ställning, och man kan inte påstå att man inte tror någonting om fallet för att man inte sagt vad man tror, utan bara vad man anser uteslutet.
Ser inte några fel med att likställa en tro på en skapare med att tro på tomtar och regnbågsfärgade elefanter. Poängen med detta är att kraven på tron är på samma nivå. Det är realistiskt att detta ses som fel troende(inte säker om du är det, eller anser det helt enkelt det inte är samma) att göra denna jämförelse för att det tar ner deras tro på lägre nivå om man säger så.
Att något måste ha skapat liv och universum är för mig den frågan som startat tron på en gud från början för att försöka hitta ett svar på denna stora fråga. Jag påstår inte att skaparen inte finns utan helt enkelt inte sett något för detta. Tycker inte att påstå att skapelsen skett som en process utan någon medveten skapare är fel heller då detta är faktiskt är möjligt och finns flera teorier inom vetenskapen som forskar bakom detta. För mig är det en fråga utan ett definitivt svar än så länge och ser inte som att jag vet tillräkligt eller att ens något har ett övertygande svar på detta.
Nu jämförde jag det juridiska tänkandet och inte specifkt som du tar upp ett fall om mord. Skyldig misstänkt och oskyldig är stegen för mig. Poängen är att när det inte finns bevis för vad det handlar om är det mer rationellt att gå mot att personen är mer oskyldig(alltså "större chans gud inte finns"). Detta är inget konstant beslut utan kan ändras. Ser inte detta i man skulle ha en rättegång där domaren direkt tror personen är skyldig(kanske lite fel att ta de detta hållet för troende, antydar något krimiellt med att anse gud finns

men kör på detta hållet) är rätt.
Domaren blandar inte in personliga tankegångar och tro utan belägg i en rättegång. Utan vad som finns tillgängligt för tillfället.
Såg exemplet med detta från ett program om atiesm och deras inställning i skillnad från troende. Ska se om jag hittar den igen då den kanske förklarar det bättre.