Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det står i deras artikel om teism att Gud inte är ”utspridd”. Vad de nu menar med det? Jag ska ändra det till att Gud visst kan vara ”utspridd”. Varför skulle Gud inte kunna vara det? Vem har bestämt att det är så?
Begreppet gud har existerat i så gott som samtliga kulturer, beskrivande en kraft i en utomvärldslig verklighet, som oftast - men inte alltid - uppfattas som personlig och möjlig att få kontakt med.
vidare beskrivs olika typer av gudomligheter där
Teism (grekiska θεος - gud) är en form av monoteism, där man tror på en övernaturlig intelligens i form av en personlig gud
Deismen (latin: deus - gud) innebär en tro på en eller flera gudar som skapat världen
Panteismen (grek: pás - allt, theós - gud) är tron att en gud finns i allt som existerar eller där världsalltet är detsamma som guden.
Animismen (latin: animus - ande, själ) är något förenklat en polyteistisk variant av panteismen. Tron innebär att världen är besjälad inte av ett andeväsende, utan av flera.OSV
Samma artikel förklarar:
Ateism (grekiska: α - inte, och θεός - gud) innebär att inte ha någon tro på existensen av någon form av gud, ofta med motiveringen att det saknas vetenskapliga belägg för en sådan existens. Tro på och dyrkan av en eller flera gudar och gudinnor har förekommit i så gott som alla kända kulturer.
Att ateismen är en tro har jag redan skrivit. Ateism är inte en religion då det saknas föremål för
böner och dyrkan.
Jag tror på en kraft och att allt är 1. hmmmm jag är inte religiös, jag ber inte, inte kan jag få kontakt med denne kraft, men jag vet att den finns överallt och i allt. Jag kallar det för Gud eller mussepigg. Jag hittar många skönlitterära beskrivningar av min Gud i bibeln, dock är det bara sagor för barn.
När universum är oändlig har vi alla rätt, nånstans. Allt är möjligt.
Det enda som skiljer ateister från oss andra är att de vill vänta på konkreta bevis, för att acceptera det nya. De är inte dumma bara lite inskränkta. Jag jag förstår så räcker det inte att till en ateist säga det står en naken Barak Obama bakom din garderobsdörr. Jag tror dig inte- svarar han. Vi går å kickar och.........nej, han är inte där, Har han gått? "han var där men gått till Vita huset

hahahahahah. Tappa inte tron Ateisten nån gång står han där och ler....