2011-09-19, 23:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
OnT: Ge mänskligheten några hundra år till så har vi säkert passerat den gräns du satt upp ovan.
Men att vi lyckas knäcka koden för liv och medvetande innebär inte att det inte finns en skapande medveten kraft bakom allt. Vi blir då ett led i den utveckling som allt följer. Allt utvecklas mot komplexitet. Det är själva drivkraften i allt. Det är det vi kallar Gud. Vi blir då själva en slags (små) gudar. Enligt vissa religioner finns det olika nivåer av gudar. Den absoluta guden är det allra yttersta som vi inte kan greppa. I princip samma som "slumpen" för vetenskapen. Sen finns det skapargudar på olika nivåer. Tex så tror jag att den här världen är ett slags misslyckande.
Senast redigerad av 526 2011-09-19 kl. 23:19.
Citera
2011-09-19, 23:27
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
OT: Den skapande kraften konstruerades av vad? Eller är dess existens en slump?
Precis som man inom vetenskapen säger att man omöjligt kan förstå universum innan den första planksekunden efter big bang säger de allra flesta troende att Gud är omöjlig att begripa.
En populär förklaring både då det gäller singulariteten och Gud är att det är fenomen som existerar bortom tid och rum.

Att en skapare skapats av en skapare är dock inte mindre troligt än att materian skapats av materia.
Citat:
OnT: Ge mänskligheten några hundra år till så har vi säkert passerat den gräns du satt upp ovan.
Nu uttrycker du tydligt att du har en tro. Det finns ju inte direkt några framsteg som pekar på att så kommer ske, utan de lyser mer och mer med sin frånvaro.
Citera
2011-09-19, 23:28
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
!. Förutsätter inte organisation någon form av intelligens?

2.Och vi misslyckas ständigt att förklara eller återskapa grundläggande saker som liv och medvetande som materiella fenomen, och därför är det knappast rimligt att anta att de är det.

Uhm, näe? Ta vattenånga, sänk temperaturen och se hur organisationen ökad när ångan blir flytande. Sänk temperaturen ytterligare och studera organisationen i en snöflinga.

Eller studera kol. Organisationen i diamantstrukturen eller buckybollar.

Programmera en datorsimulering med enkla regler för evolution och du får vääääldig organisation.

2. Vi är närmare än du tror. http://www.engadget.com/2011/09/19/scientists-attempt-to-give-spark-of-life-to-all-synthetic-metal/ konstgjorda metallceller som klarar det mesta liv ska klara, det är bara självreplikering kvar.
Citera
2011-09-19, 23:38
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Uhm, näe? Ta vattenånga, sänk temperaturen och se hur organisationen ökad när ångan blir flytande. Sänk temperaturen ytterligare och studera organisationen i en snöflinga.

Eller studera kol. Organisationen i diamantstrukturen eller buckybollar.

Programmera en datorsimulering med enkla regler för evolution och du får vääääldig organisation.
Det är ju tecken på att skapelsen har en organisation. Det är ingen skillnad på ett träd eller en snöflinga, det är ingen som tror att gud går runt och plockar ihop dem för hand.

Utan skapelsen liknar väldigt mycket en extremt avancerad och intelligent datorsimulering där smarta system ger upphov till en enastående värld. Frågan är hur sannolikt det är att man får ett datorprogram med vääääldig organisation utan en programmerare.

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
2. Vi är närmare än du tror. http://www.engadget.com/2011/09/19/scientists-attempt-to-give-spark-of-life-to-all-synthetic-metal/ konstgjorda metallceller som klarar det mesta liv ska klara, det är bara självreplikering kvar.
Såg den tidigare idag, och tycker det mest visar hur långt ifrån att skapa liv eller medvetande vi är. För något liv eller medvetande rör det sig definitivt inte om, vilket inte heller forskarna påstår utan de kallar det "cell-liknande" och "livs-liknande".
Citera
2011-09-19, 23:40
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Om den inte är slumpmässig föreligger det någon organisation. Förutsätter inte organisation någon form av intelligens? Och det handlar om krockande dimensioner, krockar de slumpmässigt eller organiserat?
Det ärliga svaret är faktiskt jag vet inte.

Citat:
Att olika varelser har kommit till genom evolution är inte en förklaring till hur det är möjligt att materian själv organiserat sig till den fantastiska natur, fauna och flora vi kan beskåda.
Något verkar driva materian mot en organisation, och en del av systemet som organiserar skapelsen kan mycket väl vara mutationer och naturligt urval. Men det verkar extremt orimligt om man ser på skapelsen att det inte finns någon form av organisation eller design bakom. Och vi misslyckas ständigt att förklara eller återskapa grundläggande saker som liv och medvetande som materiella fenomen, och därför är det knappast rimligt att anta att de är det.
Finns säkerligen många trådar som mer går in på evolutionsteorin, men det är klart att de är fakta. Faktiskt är det viktigt att tänka på det inte är exakt slumpmässig och är sprid över lång tid. Att den är bevisad betyder inte att gud inte finns utan det är därför jag gav dig 2 svar på frågan beroende på vad du menade.

EDIT: spindrift, du måste specificera vad du menar med skapelse
Citera
2011-09-19, 23:46
Medlem
monarthus avatar
Citat:
Att materia har funnits i all evighet är lika problematiskt för ateister att försöka förklara som för troende att förklara att en skapare funnits i all evighet. Det är lite av en icke-fråga i sammanhanget, och evigheten är lika obegriplig för alla människor.
Sant att evigheten är jävligt knepig oavsett vad man talar om. Men nja, att materia/energi i någon form alltid har funnits är väl inte riktigt lika problematiskt som att en skapare alltid har funnits? Jag säger inte att det är så, men det är mer i linje med vad vi vet om hur komplexitet uppstår att något "basalt" alltid har funnits, än att det kanske mest komplexa som existerar (en medveten intelligent skapare) alltid har funnits. En evig skapare är ett större och djärvare postulat än bara evigt "varande" eller vad man vill kalla det.
Citera
2011-09-19, 23:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
...den viktigaste poängen jag här ville ta upp är väl just meningslösheten i denna diskussion. Hur har vi lyckats fylla så många sidor, frågar jag mig? Visserligen finns i alla fall en trevlig bieffekt av en sådan här tråd, nämligen de intressanta utläggningar och analogier som dyker upp, för att inte tala om en hel del OT diskussioner. Men över lag tror jag nog att vi alla känner hur poänglöst det vi sysslar med här är.
Meningslöst i betydelsen att det självklara (att samma ord kan ha helt olika betydelser som inte bör blandas hur som helst) inte skall behöva diskuteras. Meningsfullt om den som lider av bristande semantisk förståelse möjligen - efter rader av upprepanden - kommer till klarhet.
Citat:
...dom flesta självtitulerade ateisterna tycks ha mer gemensamt, rent filosofiskt, än enbart icke-tro på Gud. Att detta i sig inte har något med begreppet ateism att göra är visserligen sant i den mening ordet vanligen inte innehåller något mer per definition, men det är just detta som är poängen.
Den synvinkeln kan man nog lägga på alla människor med en viss inriktning. Det som från troendesidan brukar anses sammansvetsa ateister är intresset för vetenskapliga sanningar. Det ligger visserligen något i det - den som inte intresserar sig för mysticism, ligger naturligtvis närmare konkreta faktasystem. I övrigt anser jag en negation var en negation vara en negation...
Citera
2011-09-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu känner jag mig som en tjatig enkelspårig idiot (vilket säkert stämmer)
Hehe, nej då. I så fall är du i gott sällskap!

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men du har rätt. Bra liknelse med båten.
Det är ju det här som är så typiskt. Ateisterna kör den retoriska taktiken med att "söndra och härska", dvs de försöker dela upp begreppen i smådelar och sedan analysera delarna var för sig för att reducera ner begreppet till en atom. Det är ju signifikativt för hela den vetenskapliga metoden med reduktionism.
Det jag egentligen vill säga är att inte en chans att de ateister som hänger här, har "ett öppen och sökande sinne". Om man har läst deras andra inlägg i andra trådar så är det uppenbart. Det handlar om en trend. Ett psyko-socialt segment. Att vara skeptiker är en identitet.
Jo, även jag har reagerat på detta. Jag upplever det förmodligen på ett annorlunda sätt, och reagerar nog inte lika ofta på det som du - men visst finns det där.

En del personer tycks verkligen se det som sitt kall att "söndra och härska" som du säger, oavsett om det gäller religion, gudstro, andar eller demoner. Allting som så att säga inte ryms inom den med nödvändighet fysikalistiska (natur)vetenskapen (som likväl och oundvikligen är grundad i metafysik) måste av någon anledning bekämpas som pesten. Även om jag inte själv är på långa vägar färdig med min världsbild är jag redan säker på att man missat något väsentligt med en sådan inställning. (På samma sätt har man missat något om man ser allting ur en viss religiös sfär.) Jag är dock mest kritisk till just söndrandet och härskandet - själva åsikterna i sig har man förstås all rätt att inneha. Och det är ju inget fel i sig att argumentera utifrån sin sfär, men vad jag skulle önska är att man kunde vara lite mer flexibel, kanske bara för en stund ("virtuellt") förflytta sig i olika världsbilder lite oftare. Att försöka förstå dem inte bara utifrån sin egen utan inifrån, på dess egna villkor. Först då, tror jag, man kan börja tala samma språk!

Men hur som, denna diskussion lär ju fortsätta i evinnerliga tider
Citera
2011-09-20, 00:02
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Där ser du, du tror på att på något sätt har slump och materia kunnat skapa universum och livet.
Precis samma tro som de flesta ateister.

Att materia har funnits i all evighet är lika problematiskt för ateister att försöka förklara som för troende att förklara att en skapare funnits i all evighet. Det är lite av en icke-fråga i sammanhanget, och evigheten är lika obegriplig för alla människor.
Att tro på någon "medveten plan" för mänskligheten är inte heller en förutsättning för att anse att en förklaring som bygger på slumpmässig materia är bristfällig.

Om du med slump menar "saknar orsak" så är det kanske så man får betrakta något utan början. Evolution är dock orsaksbunden.

Du verkar också tro att slumpen har skapat universum och livet med skillnaden att du anser att slumpen ska kallas för Gud/skapare för att... tja, varför?

Om jag har en tro om alltets beskaffenhet (Vilket jag inte har. Vet ej är mitt svar på många frågor) som delas av 50% av alla ateister så delas denna trointe av övriga 50%.
Citera
2011-09-20, 00:13
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Det är ju tecken på att skapelsen har en organisation. Det är ingen skillnad på ett träd eller en snöflinga, det är ingen som tror att gud går runt och plockar ihop dem för hand.

Utan skapelsen liknar väldigt mycket en extremt avancerad och intelligent datorsimulering där smarta system ger upphov till en enastående värld. Frågan är hur sannolikt det är att man får ett datorprogram med vääääldig organisation utan en programmerare.

Såg den tidigare idag, och tycker det mest visar hur långt ifrån att skapa liv eller medvetande vi är. För något liv eller medvetande rör det sig definitivt inte om, vilket inte heller forskarna påstår utan de kallar det "cell-liknande" och "livs-liknande".

Vad skådar mitt högra öga!? En ID-förespråkare minsann. Då tycker jag inte att vi ska slösa av varandras tid utan vi lägger ner här.
Citera
2011-09-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Meningslöst i betydelsen att det självklara (att samma ord kan ha helt olika betydelser som inte bör blandas hur som helst) inte skall behöva diskuteras. Meningsfullt om den som lider av bristande semantisk förståelse möjligen - efter rader av upprepanden - kommer till klarhet.
Jag tror faktiskt aldrig denna diskussionen har handlat om att komma till en konsensus angående den "egentliga betydelsen" av ordet ateism. Ett ord som från början var ett skällsord har ju uppenbarligen adopterats och gjorts till någonting man är positiv till, en etikett man kan bära med stolthet. Det är ju således inte förvånande att ateism kan få andra betydelser i andra sammanhang.

Citat:
Den synvinkeln kan man nog lägga på alla människor med en viss inriktning. Det som från troendesidan brukar anses sammansvetsa ateister är intresset för vetenskapliga sanningar. Det ligger visserligen något i det - den som inte intresserar sig för mysticism, ligger naturligtvis närmare konkreta faktasystem.
Jo, någon grund vill väl dom flesta ha att stå på. Det jag förundrar mig över är ju att man inte måste välja mellan dem (och jag tror inte du håller med mig här), det finns beröringspunkter som alla världsbilder delar (och dessa intresserar mig).

Men symptomatiskt för det jag skrivit ovan är förstås att jag är inne i någon sorts "meta-semantisk diskussion". Men mina senaste inlägg grundar sig bara i min förvåning av denna och liknande (på andra forum) trådars enorma storlekar. Uppenbarligen är det inte bara en fråga om ett ords betydelse, det ligger mer i denna diskussion.

Citat:
I övrigt anser jag en negation var en negation vara en negation...
Jaja
Citera
2011-09-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Dessutom så berättar ens ateism absolut ingenting om vad man tror.

Om du säger till mig att du är ateist så vet jag att du tror på ett universum utan Gud/ar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in