Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu känner jag mig som en tjatig enkelspårig idiot (vilket säkert stämmer)
Hehe, nej då. I så fall är du i gott sällskap!
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men du har rätt. Bra liknelse med båten.
Det är ju det här som är så typiskt. Ateisterna kör den retoriska taktiken med att "söndra och härska", dvs de försöker dela upp begreppen i smådelar och sedan analysera delarna var för sig för att reducera ner begreppet till en atom. Det är ju signifikativt för hela den vetenskapliga metoden med reduktionism.
Det jag egentligen vill säga är att inte en chans att de ateister som hänger här, har "ett öppen och sökande sinne". Om man har läst deras andra inlägg i andra trådar så är det uppenbart. Det handlar om en trend. Ett psyko-socialt segment. Att vara skeptiker är en identitet.
Jo, även jag har reagerat på detta. Jag upplever det förmodligen på ett annorlunda sätt, och reagerar nog inte lika ofta på det som du - men visst finns det där.
En del personer tycks verkligen se det som sitt kall att "söndra och härska" som du säger, oavsett om det gäller religion, gudstro, andar eller demoner. Allting som så att säga inte ryms inom den med nödvändighet fysikalistiska (natur)vetenskapen (som likväl och oundvikligen är grundad i metafysik) måste av någon anledning bekämpas som pesten. Även om jag inte själv är på långa vägar färdig med min världsbild är jag redan säker på att man missat något väsentligt med en sådan inställning. (På samma sätt har man missat något om man ser allting ur en viss religiös sfär.) Jag är dock mest kritisk till just söndrandet och härskandet - själva åsikterna i sig har man förstås all rätt att inneha. Och det är ju inget fel i sig att argumentera utifrån sin sfär, men vad jag skulle önska är att man kunde vara lite mer flexibel, kanske bara för en stund ("virtuellt") förflytta sig i olika världsbilder lite oftare. Att försöka förstå dem inte bara utifrån sin egen utan inifrån, på dess egna villkor. Först då, tror jag, man kan börja tala samma språk!
Men hur som, denna diskussion lär ju fortsätta i evinnerliga tider