2011-08-18, 15:17
Medlem
doublelifts avatar
Gillar Björn Ulvaeus syn på vad ateism är http://youtu.be/H7nIn5gFCVs?t=1m13s
Citera
2011-08-18, 15:42
Medlem
Jagvar med i Humanisterna tills jag insåg hur intoleranta de var, och när jag insåg att de sympatiserar med den reaktionära "skeptiker"rörelsen. De är en slags "scientister" . De har en intolerant tro, som de försvarar med att den är "vetenskaplig",vilket den naturligtvis inte är.
Citera
2011-08-18, 16:22
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Jagvar med i Humanisterna tills jag insåg hur intoleranta de var, och när jag insåg att de sympatiserar med den reaktionära "skeptiker"rörelsen. De är en slags "scientister" . De har en intolerant tro, som de försvarar med att den är "vetenskaplig",vilket den naturligtvis inte är.

Ursäkta men detta inlägg känns inte helt ärligt. Säger verkligen Humanisterna att dom har en tro och att den är vetenskaplig? Jag betvivlar det starkt.
Citera
2011-08-18, 17:04
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Undrar samma som ToBeFrank, sen undrar jag mer vad du ansåg om vad björn sa. För bara prata om humanisterna med sådana ord du använt leder inget vart. Är rätt tydlig vad dom anser.
Citera
2011-08-18, 20:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Håller helt med. Var på ett möte med VoF en gång. Det liknade en sekt.
Vetenskap fyller samma psykologiska funktion för dem som religion gör för troende.
Citera
2011-08-18, 21:25
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Håller helt med. Var på ett möte med VoF en gång. Det liknade en sekt.
Vetenskap fyller samma psykologiska funktion för dem som religion gör för troende.
Från hemsidan till VoF:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har till uppgift att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.

Du säger nästan det uppenbara om dom, men vänder det mot att de är som en sorts kyrka av någon slag vilket är inkorrekt.
Citera
2011-08-18, 22:22
Medlem
VoFär en del av "skeptiker"rörelsen. De är fruktansvärt auktoritetstroende. Många av de ledande är lobbyister åt ACSH ,och de använder "skeptiker"rörelsen som en frontorganisation.Ingen vågar någonsin kritisera ledarna.

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=American_Council_on_Science_and_He alth
Citera
2011-08-18, 23:05
Medlem
ToBeFranks avatar
CalleSchewen:

Du kanske helt enkelt inte har någon lust att svara men jag chansar och frågar igen:

Säger verkligen Humanisterna att dom har en tro och att den är vetenskaplig?
Citera
2011-08-19, 01:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Från hemsidan till VoF:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har till uppgift att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.

Du säger nästan det uppenbara om dom, men vänder det mot att de är som en sorts kyrka av någon slag vilket är inkorrekt.
Jag har inte sagt att det är en kyrka. Jag sa att de påminde om en sekt.
Senast redigerad av 526 2011-08-19 kl. 01:37.
Citera
2011-08-19, 03:18
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är en kyrka. Jag sa att de påminde om en sekt.
Därför jag skrev "nästan sagt" och "vänder mot". Sen är ordet sekt rätt bredd och jag tänkte på sekt som för inlåsta personer, men egentligen kan ordet vara för vilket sorts grupp med någon ideologi.
Citera
2011-08-19, 10:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Därför jag skrev "nästan sagt" och "vänder mot". Sen är ordet sekt rätt bredd och jag tänkte på sekt som för inlåsta personer, men egentligen kan ordet vara för vilket sorts grupp med någon ideologi.
Vad är det du vill säga?

VoF och skeptikerrörelsen påminner om en sekt. De har vetenskapen som ideologi. En tro på att naturvetenskapen kan besvara alla frågor. Även de existentiella. Dvs att allt är en fråga om naturvetenskap. De var vad de sa till mig.
Citera
2011-08-19, 12:58
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Vad är det du vill säga?

VoF och skeptikerrörelsen påminner om en sekt. De har vetenskapen som ideologi. En tro på att naturvetenskapen kan besvara alla frågor. Även de existentiella. Dvs att allt är en fråga om naturvetenskap. De var vad de sa till mig.
Vetenskapan är inte deras ideologi, utan skeptiskt tänkande. Humanisterna går också efter allt skadligt som religion har skapat. Det går inte sammanfatta allt till det handlar om vetenskap utan är mer än detta. Sen tror jag inte alla ser det som vetenskapen kan besvara alla frågor men är deras inställning att det är det mest pålitliga för ett riktigt svar. Men om dom sagt annat så kan jag ha fel, men beror på vem man har frågat i "sekterna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in