Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-25, 18:19
  #11557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Njae...det skulle kunna finnas skäl för det...kanske det blir en sådan slutstrid så att både onda och goda stryker med.. Sedan väcks dom alla upp för att dömas

Att även goda skulle stryka med motsägs av bibeln, en stor skara som stödjer Gud ska överleva:

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer... Och en av de äldste sade till mig: »Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?«
Jag svarade: »Du vet det, herre.« Han sade till mig: »Det är de som kommer ur det stora lidandet.
" (Upp 7:9,13-14 Bibel2000)

Efter harmageddon kommer dessa överlevare att leva i tusenårsriket, där Satan Djävulen inte får påverka människorna på tusen år:

"Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen.
Och han grep draken, ormen från urtiden som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år och kastade ner honom i avgrunden och låste och förseglade ingången för att han inte skulle förföra folken förrän de tusen åren hade gått. Sedan skall han släppas lös för en kort tid.
" (Upp 20:1-3 Bibel2000)

Under denna tid av tusen år så kommer både rättfärdiga och orättfärdiga som levt sedan Adam och Evas tid att uppväckas(Apg 24:15), det är inte förrän dom tusen åren har gått till ända, och efter att Satan Djävulen släppts från fängelset och fått en sista chans att påverka människorna, som människorna döms av Gud:

"Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar.
Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.
Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.
" (Upp 20:12-15 Bibel2000)

Och efter detta, i kapitel 21 kommer paradiset över hela jorden, det paradis som Adam och Eva förlorade:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 20:3-4 Bibel2000)
Citera
2023-02-25, 18:28
  #11558
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att även goda skulle stryka med motsägs av bibeln, en stor skara som stödjer Gud ska överleva:

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer... Och en av de äldste sade till mig: »Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?«
Jag svarade: »Du vet det, herre.« Han sade till mig: »Det är de som kommer ur det stora lidandet.
" (Upp 7:9,13-14 Bibel2000)

Efter harmageddon kommer dessa överlevare att leva i tusenårsriket, där Satan Djävulen inte får påverka människorna på tusen år:

"Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen.
Och han grep draken, ormen från urtiden som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år och kastade ner honom i avgrunden och låste och förseglade ingången för att han inte skulle förföra folken förrän de tusen åren hade gått. Sedan skall han släppas lös för en kort tid.
" (Upp 20:1-3 Bibel2000)

Under denna tid av tusen år så kommer både rättfärdiga och orättfärdiga som levt sedan Adam och Evas tid att uppväckas(Apg 24:15), det är inte förrän dom tusen åren har gått till ända, och efter att Satan Djävulen släppts från fängelset och fått en sista chans att påverka människorna, som människorna döms av Gud:

"Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar.
Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.
Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.
" (Upp 20:12-15 Bibel2000)

Och efter detta, i kapitel 21 kommer paradiset över hela jorden, det paradis som Adam och Eva förlorade:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 20:3-4 Bibel2000)
Ja, men då är det väl apg 24:15 som säger att rättfärdiga OCH orättfärdiga ska väckas upp. Det besvarar väl frågeställningen? Behövs ingen logik för eller emot det!
Citera
2023-02-25, 19:05
  #11559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du måste skilja på dom som har valt att bli döpta och "lämnar religionen", och dom som inte valt att bli döpta och "lämnar religionen".

Dom som väljer att inte bli döpta är aldrig "apostates"/"avfällingar", och därmed inte kan bli uteslutna, dom kan alltså "lämna religionen" utan att bli "utfrysta" som du uttrycker det.

Det fanns en undersökning i USA där dom kom fram till att Jehovas vittnen hade högst andel av alla trossamfund som hade barn som inte valde föräldrarnas religion. Det borde ge en antydan om hur svårt eller inte det är att "lämna religionen".

Det kanske är svårt att "lämna religionen" om man har blivit döpt, eftersom då gäller uteslutning, men det är ett eget val att bli döpt eller inte, och dom som blir döpta är fullt medvetna om att dom kan bli uteslutna om dom bryter mot Guds lagar.

Undersökningen i USA pekar alltså på att dom flesta som växer upp bland Jehovas vittnen inte vill bli döpta, och det pekar på att det är ganska lätt att "lämna religionen", fastän man växt upp bland Jehovas vittnen.

Jag vet inte om det är ganska lätt för samtliga icke döpta att lämna JV. Kanske lättare för dem att för folk som är döpta och begär utträde eller blir uteslutna. Det är knappast den enda faktorn som påverkar. Det kan vara individuellt också.

Jag känner tex en person som växte upp inom JV. Personen valde att inte döpa sig, och lämnade JV i vuxen ålder. Det var ändå inte särskilt lätt. Hen hade bara familj, släktingar och vänner inom JV. När hen valde att lämna, så var det många som tyckte att det var en synd. Somliga valde därför att ta avstånd. Andra tog avstånd för att de inte vill umgås med ”värdsliga” personer. En del försökte regelbundet locka tillbaka personen till JV ändå. De var villiga att ha kontakt med hen, men ville helst att personen skulle tillhöra JV. Gå på möten etc, även om hen fortfarande skulle avstå från dopet.

Personen ifråga var van vid de sociala koderna inom JV, vilket även inkluderar dejtning. Att bygga upp ett nytt socialt liv var en av de tuffaste sakerna. Men hen brottades länge med andra problem relaterat till JV och tron också. Det tog åratal innan hen hade vad som uppfattades som ett normalt liv (enligt personen själv, inte baserat på någon annan definition av normalt liv).

För somliga kanske det är ganska lätt att lämna organisationen, som odöpt JV. Men långt ifrån alla. För andra kan det bli svårare, och inte nödvändigtvis lättare för dem om man ska jämföra med uteslutna eller döpta JV som begär utträde.
Citera
2023-02-25, 19:09
  #11560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, men då är det väl apg 24:15 som säger att rättfärdiga OCH orättfärdiga ska väckas upp. Det besvarar väl frågeställningen? Behövs ingen logik för eller emot det!

Det behövs en logik, och det finns en logik.

Dom orättfärdiga är t.ex. inte Satan Djävulen och hans anhängare, dom vet att Gud existerar och vet vad Gud anser är gott och ont, ändå motstår dom Gud. Satan Djävulen och hans anhängare motstår Gud så pass mycket att dom har hädat mot heliga anden(hädat mot Gud):

"Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.
Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande.
" (Matt 12:31-32 Bibel2000)

Det bibeln kallar för "orättfärdiga" är inte så pass onda att dom valt sida, och därför bör ha en chans i den nya ordningen, att dom blir uppväckta fån döden till tusenårsriket. Med "orättfärdig" pratar vi t.ex. om människor som trott på andra gudar, eller ateister, som inte fått tillräcklig kunskap om Guds existens, eller andra orsaker, dom har inte fått stå framför Gud ansikte mot ansikte (symboliskt talat) och välja att underordna sig Gud, eller sätta sig emot Gud.

Dessa orättfärdiga kommer att få en ny chans i tusenårsriket, och har en möjlighet att leva i en fridfull värld utan sjukdomar och död, om dom nu inte börjar motstå Gud, detta trots att dom fått alla bevis för att Gud existerar och förstår vad han anser är gott och ont, med andra ord häda mot heliga anden(häda mot Gud).

Dom som Gud tog bort i floden, i Sodom och Gomorra, och dom som Gud tar bort i harmagedon borde logiskt sett vara så pass onda att dom har hädat mot heliga anden, och därför finns det ingen anledning att uppväcka dom igen. Men visst, det finns en liten möjlighet att Gud tagit bort oskyldiga i floden, och kommer att ta bort oskyldiga i harmagedon, detta eftersom det inte står i klartext i bibeln, men jag tycker det är ologiskt. Och i princip då är det inte en viktig fråga, Gud kommer att döma rättvist oavsett. Det viktiga är att inte dras med i den breda väg som världen på väg, bort ifrån Gud, för det skulle minska chanserna att få komma till den nya ordningen.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2023-02-25 kl. 19:13.
Citera
2023-02-25, 19:20
  #11561
Medlem
Torsuss avatar
Ok, då finns det alltså 3 kategorier: de rättfärdiga, orättfärdiga som ändå får en chans till och orättfärdiga bortom all räddning?
Citera
2023-02-25, 19:29
  #11562
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Jehovas vittnen är kända för att vara bibelkunniga och det gäller alla medlemmar då man måste nå upp till vissa kvalifikationer för att kunna döpa sig, det kräver bibelkunskap

Där kända för att vara Vakttornskunniga. Inte bibelkunniga. För att få döpa sig måste de uppfylla Vakttornets kvalifikationer.

Jag fick min egna JV mor att läsa hela Romarna ihop med mig och hon hade aldrig gjort det förut, hon blev nästan arg på Romarna när det enligt den och Paulus är så lätt att få garanterad frälsning här och nu, endast genom tro på Jesus Kristus. Det tyckte hon var hutlöst eftersom hon anser att hon själv måste betala för sig frälsning genom arbete till organisationen. Ca 95% av innehållet i Romarna hade hon aldrig sett förut och nu så låtsas hon att hon har glömt allt och hävdar det är eget dagligt arbete som ger rättfärdighet, inte Jesu blod. Hon vill inte läsa bibeln rakt upp och ner, det går inte. Att läsa, tänka och analysera är ett främmande koncept för vittnen.
Citera
2023-02-25, 19:30
  #11563
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ok, då finns det alltså 3 kategorier: de rättfärdiga, orättfärdiga som ändå får en chans till och orättfärdiga bortom all räddning?

Nailed it!
Citera
2023-02-25, 19:42
  #11564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag vet inte om det är ganska lätt för samtliga icke döpta att lämna JV. Kanske lättare för dem att för folk som är döpta och begär utträde eller blir uteslutna. Det är knappast den enda faktorn som påverkar. Det kan vara individuellt också.

Jag känner tex en person som växte upp inom JV. Personen valde att inte döpa sig, och lämnade JV i vuxen ålder. Det var ändå inte särskilt lätt. Hen hade bara familj, släktingar och vänner inom JV. När hen valde att lämna, så var det många som tyckte att det var en synd. Somliga valde därför att ta avstånd. Andra tog avstånd för att de inte vill umgås med ”värdsliga” personer. En del försökte regelbundet locka tillbaka personen till JV ändå. De var villiga att ha kontakt med hen, men ville helst att personen skulle tillhöra JV. Gå på möten etc, även om hen fortfarande skulle avstå från dopet.

Personen ifråga var van vid de sociala koderna inom JV, vilket även inkluderar dejtning. Att bygga upp ett nytt socialt liv var en av de tuffaste sakerna. Men hen brottades länge med andra problem relaterat till JV och tron också. Det tog åratal innan hen hade vad som uppfattades som ett normalt liv (enligt personen själv, inte baserat på någon annan definition av normalt liv).

För somliga kanske det är ganska lätt att lämna organisationen, som odöpt JV. Men långt ifrån alla. För andra kan det bli svårare, och inte nödvändigtvis lättare för dem om man ska jämföra med uteslutna eller döpta JV som begär utträde.

Det stämmer bra på många, om än inte på alla. En ungdom inom JV uppmuntras att undvika närmare umgänge och vänskap med människor utanför samfundet.
En person som vill hoppa av blir väldigt ensam och är dessutom omedveten om normala sociala koder. Personen kan också ha kvar bilden att värdsliga människor är direkt onda och opålitliga och därför isolera sig ytterligare.
Mitt tips till unga som vill hoppa av är att flytta tämligen långt till en universitetsstad. Även om personen inte avser studera länge kan det gå att bli medlem i studentkåren, ta del av dess aktiviteter och nöjesutbud. Då träffar personen många nya som söker nya vänskapsrelationer.
En flytt gör dessutom att föräldrarna inte kan ha koll på vad personen gör och att tjatmostrarna i hemstadsförsamlingen inte besvärar honom/henne.
Citera
2023-02-25, 19:45
  #11565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag vet inte om det är ganska lätt för samtliga icke döpta att lämna JV.

I princip så har dom odöpta aldrig gått med i JV, så dom har i anden redan lämnat. Dom kan göra vilka synder dom vill, utan att bli uteslutna från församlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Kanske lättare för dem att för folk som är döpta och begär utträde eller blir uteslutna.

Jag förstår inte vad du menar, vilka är "dem"?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det är knappast den enda faktorn som påverkar. Det kan vara individuellt också.

Självklart, vi pratar allmänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag känner tex en person som växte upp inom JV. Personen valde att inte döpa sig, och lämnade JV i vuxen ålder. Det var ändå inte särskilt lätt. Hen hade bara familj, släktingar och vänner inom JV. När hen valde att lämna, så var det många som tyckte att det var en synd. Somliga valde därför att ta avstånd. Andra tog avstånd för att de inte vill umgås med ”värdsliga” personer. En del försökte regelbundet locka tillbaka personen till JV ändå. De var villiga att ha kontakt med hen, men ville helst att personen skulle tillhöra JV. Gå på möten etc, även om hen fortfarande skulle avstå från dopet.

Detta är som sagt individuellt, jag känner många som inte gjort på det sättet, sedan beror det på om personen är mer eller mindre inblandad i världen. T.ex. om personen tycker om att festa var och varannan dag, och t.ex. inte har emot att ta lite droger då och då, eller dricka sig full och gå bärsärkagång o.s.v. Även bland icke troende familj, släktingar och vänner sätter man gränser, t.ex. om man tycker att en person festar för mycket och gränsar till alkoholism där man hamnar i en massa problem. Om personen vägrar att ta det mer lugnt med alkoholen så finns det många som inte är Jehovas vittnen som ändå kan ta avstånd och gärna inte vill umgås med personen. Speciellt om det handlar om droger.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Personen ifråga var van vid de sociala koderna inom JV, vilket även inkluderar dejtning. Att bygga upp ett nytt socialt liv var en av de tuffaste sakerna. Men hen brottades länge med andra problem relaterat till JV och tron också. Det tog åratal innan hen hade vad som uppfattades som ett normalt liv (enligt personen själv, inte baserat på någon annan definition av normalt liv).

För somliga kanske det är ganska lätt att lämna organisationen, som odöpt JV. Men långt ifrån alla. För andra kan det bli svårare, och inte nödvändigtvis lättare för dem om man ska jämföra med uteslutna eller döpta JV som begär utträde.

Visst, det är individuellt som du sade.
Citera
2023-02-25, 19:50
  #11566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Nä, inget är bekräftat förutom att han är en “broder” och inte är slaven längre.

Men alltså, han måste nog dra från Betel, snacka om awkward för honom och alla andra beteliter annars haha! Dom får ju inte prata om detta heller säkert, bara spekulera och skvallra bakom ryggen.

Tänk att ha vart slaven i 17 års tid, den allra största, den allra bästa, den allra närmaste Gud, den som kan kommunicera med de 24 döda äldste som är i himlen, Jesu broder och ställföreträdare, högste präst, den som ska döma mänskligheten i 1000 års tid, den som ska välja mellan liv och död för att sen bli utpetad.

Jag tror med hög säkerhet att Tony nu anses vara dåligt sällskap och de “light-shunnar” honom. Stackarn…nu får han smaka på sin egna medicin den gamla gubbstrutten.

Enligt initierade källor på Betel har TonyTajtbralla varit ordentligt full under flera familjetillställningar och då besvärat en av sina svärdöttrar. Det var svärdöttrarna som tog upp detta. Enligt samma källa pågår redan en utredning om huruvida Morris söner mörkat hans alkoholism och hans beteende under berusning.
Citera
2023-02-25, 19:54
  #11567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ok, då finns det alltså 3 kategorier: de rättfärdiga, orättfärdiga som ändå får en chans till och orättfärdiga bortom all räddning?

Ja, fast jag tror inte bibeln kallar dom sistnämnda för "orättfärdiga bortom all räddning", utan t.ex. "alltigenom onda":

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. " (1 Mose 6:5 Bibel2000)

Dom som är "orättfärdiga" är i princip dom som inte gör rätt på grund av okunskap, medans dom som "hädat/syndat mot heliga anden" har all kunskap om Gud, men ändå väljer det onda.

Det är dom som hädat/syndat mot heliga anden som är "bortom all räddning", detta eftersom dom har valt detta av helt egen fri vilja. Dom väljer att göra onda saker, och t.o.m. menar att det onda är något gott.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2023-02-25 kl. 19:57.
Citera
2023-02-25, 19:58
  #11568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I princip så har dom odöpta aldrig gått med i JV, så dom har i anden redan lämnat. Dom kan göra vilka synder dom vill, utan att bli uteslutna från församlingen.



Jag förstår inte vad du menar, vilka är "dem"?



Självklart, vi pratar allmänt.



Detta är som sagt individuellt, jag känner många som inte gjort på det sättet, sedan beror det på om personen är mer eller mindre inblandad i världen. T.ex. om personen tycker om att festa var och varannan dag, och t.ex. inte har emot att ta lite droger då och då, eller dricka sig full och gå bärsärkagång o.s.v. Även bland icke troende familj, släktingar och vänner sätter man gränser, t.ex. om man tycker att en person festar för mycket och gränsar till alkoholism där man hamnar i en massa problem. Om personen vägrar att ta det mer lugnt med alkoholen så finns det många som inte är Jehovas vittnen som ändå kan ta avstånd och gärna inte vill umgås med personen..

Det sistnämnda har du säkert förbannat rätt i. Anthony Morris svärdöttrar tröttnade på hans närmanden på familjetillställningar och angav honom till sist. Nu hamnade han inför en dömande kommitte och fick kicken från yrande kretsen😁

Men han verkar slippa uteslutning. Undrar om han anses som smord fortfarande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback