Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast det är väl inte bekräftat att han måste lämna Betel. Men sannolikt blir det så, jag tror i a f att Leo Greensllees fick lämna Betel när han blev petad.

Rättelse Greenlees hette han ju. Vet inte varför telefonen ändrade namnet.
Hur som helst så blev han petad från yrande kretsen och utsparkad från Betel 1984 efter att ha ofredat en 10-årig pojke sexuellt.
Citera
2023-02-24, 16:38
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Äldre bröderna är väll söndersupna tablettmissbrukare? Hur kan någon gå på deras papegojprat? Verklighetsuppfattningen verkar dom ha tappat.

Folk vågar väl inte ifrågasätta. Tyvärr är ju rädslan en av grundpelarna inom religion.
Dom som växt upp med alla doktriner har alltid en rädsla långt bak inom sig.

Tror du si eller så och gör du på ett visst sätt så kommer Gud att straffa dig i nästa liv.
Citera
2023-02-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Folk vågar väl inte ifrågasätta. Tyvärr är ju rädslan en av grundpelarna inom religion.
Dom som växt upp med alla doktriner har alltid en rädsla långt bak inom sig.

Tror du si eller så och gör du på ett visst sätt så kommer Gud att straffa dig i nästa liv.

Så hur kommer jag in i bilden? Jag är inte uppväxt bland Jehovas vittnen, jag blev ett Jehovas vittne när jag var 24 år, inte på grund av rädsla, utan främst på grund av den ytlighet, falskhet och dom lögner jag såg i världen.

När jag började läsa bibeln så fick jag bekräftelse efter bekräftelse på att det inte var jag som var knäpp, utan världen.
Citera
2023-02-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så hur kommer jag in i bilden? Jag är inte uppväxt bland Jehovas vittnen, jag blev ett Jehovas vittne när jag var 24 år, inte på grund av rädsla, utan främst på grund av den ytlighet, falskhet och dom lögner jag såg i världen.

När jag började läsa bibeln så fick jag bekräftelse efter bekräftelse på att det inte var jag som var knäpp, utan världen.

Sure....visst, du är den upplyste och gode i en omvärld fyllt av ondsinta knäppa idioter. Det har vi hört förut.😁

Vad säger förresten skvallret inom församlingarna? Varför fick Tony Morris kicken från styrande kretsen?
Citera
2023-02-24, 21:17
Medlem
sfrges avatar
Citat:

Att som vuxen själv välja vilken tro, religion man vill ty sig till säger jag ingenting om.
Jag talar om dom som föds in i religionen.

Många är dom som valt att lämna religionen och som blivit helt neglegerade och utfrysta av sin familj och andra troende. JW har ju till och med ett eget namn på dessa personer. "Apostates" kallas dom på engelska.
Detta i sig kan ju göra att folk drar sig för att följa sin egen vilja och lämna organisationen.
Citera
2023-02-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Att som vuxen själv välja vilken tro, religion man vill ty sig till säger jag ingenting om.
Jag talar om dom som föds in i religionen.

Många är dom som valt att lämna religionen och som blivit helt neglegerade och utfrysta av sin familj och andra troende. JW har ju till och med ett eget namn på dessa personer. "Apostates" kallas dom på engelska.
Detta i sig kan ju göra att folk drar sig för att följa sin egen vilja och lämna organisationen.

Du måste skilja på dom som har valt att bli döpta och "lämnar religionen", och dom som inte valt att bli döpta och "lämnar religionen".

Dom som väljer att inte bli döpta är aldrig "apostates"/"avfällingar", och därmed inte kan bli uteslutna, dom kan alltså "lämna religionen" utan att bli "utfrysta" som du uttrycker det.

Det fanns en undersökning i USA där dom kom fram till att Jehovas vittnen hade högst andel av alla trossamfund som hade barn som inte valde föräldrarnas religion. Det borde ge en antydan om hur svårt eller inte det är att "lämna religionen".

Det kanske är svårt att "lämna religionen" om man har blivit döpt, eftersom då gäller uteslutning, men det är ett eget val att bli döpt eller inte, och dom som blir döpta är fullt medvetna om att dom kan bli uteslutna om dom bryter mot Guds lagar.

Undersökningen i USA pekar alltså på att dom flesta som växer upp bland Jehovas vittnen inte vill bli döpta, och det pekar på att det är ganska lätt att "lämna religionen", fastän man växt upp bland Jehovas vittnen.
Citera
2023-02-25, 01:40
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Du blev ett vittne eftersom du sökte aktivt efter en sekt, ju striktare mänskliga regler desto bättre för du tror att vägen till frälsning är att vara kuvad, rädd och underlägsen. Du var ju med i Livets Ord först, bara en sån sak säger ju en hel del om dig. Hade Hare Krishna hunnit först till kvarn med dig hade du säkert stått på Sergels Torg idag och skakat tamburiner.

Varför blev tajtbyxan utslängd ur styrande kretsen?
Citera
2023-02-25, 01:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du måste skilja på dom som har valt att bli döpta och "lämnar religionen", och dom som inte valt att bli döpta och "lämnar religionen".

Dom som väljer att inte bli döpta är aldrig "apostates"/"avfällingar", och därmed inte kan bli uteslutna, dom kan alltså "lämna religionen" utan att bli "utfrysta" som du uttrycker det.

Det fanns en undersökning i USA där dom kom fram till att Jehovas vittnen hade högst andel av alla trossamfund som hade barn som inte valde föräldrarnas religion. Det borde ge en antydan om hur svårt eller inte det är att "lämna religionen".

Det kanske är svårt att "lämna religionen" om man har blivit döpt, eftersom då gäller uteslutning, men det är ett eget val att bli döpt eller inte, och dom som blir döpta är fullt medvetna om att dom kan bli uteslutna om dom bryter mot Guds lagar.

Undersökningen i USA pekar alltså på att dom flesta som växer upp bland Jehovas vittnen inte vill bli döpta, och det pekar på att det är ganska lätt att "lämna religionen", fastän man växt upp bland Jehovas vittnen.

Fast tajtbrallan Tony gav ett tal där han tyckte att de 16 åringar som inte blivit döpta ännu inte heller skulle få ta körkortet. Där kan man snacka om tvångsdop och/eller utpressning av minderåriga.

https://youtu.be/MreJ8tLYIso
Citera
2023-02-25, 01:53
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast det är väl inte bekräftat att han måste lämna Betel. Men sannolikt blir det så, jag tror i a f att Leo Greensllees fick lämna Betel när han blev petad.

Nä, inget är bekräftat förutom att han är en “broder” och inte är slaven längre.

Men alltså, han måste nog dra från Betel, snacka om awkward för honom och alla andra beteliter annars haha! Dom får ju inte prata om detta heller säkert, bara spekulera och skvallra bakom ryggen.

Tänk att ha vart slaven i 17 års tid, den allra största, den allra bästa, den allra närmaste Gud, den som kan kommunicera med de 24 döda äldste som är i himlen, Jesu broder och ställföreträdare, högste präst, den som ska döma mänskligheten i 1000 års tid, den som ska välja mellan liv och död för att sen bli utpetad.

Jag tror med hög säkerhet att Tony nu anses vara dåligt sällskap och de “light-shunnar” honom. Stackarn…nu får han smaka på sin egna medicin den gamla gubbstrutten.
Citera
2023-02-25, 11:22
Medlem
Ja svårigheten med Jehovas Vittnen är att de säger att de är välsignade av Gud och kan inte göra fel.
(Läs i bibeln om Adam och Eva)
Det som är kriminellt med Jehovas Vittnen är att enligt dem så blir det ingen uppståndelse för människor som dör i Armageddon, dvs man uppmuntrar människor att dö innan Armageddon, för bara då och endast då har man uppståndelse inför Gud och Jesus, förstår ni bibelkunniga att Jehovas förkunnar självmord i sin förkunnelse, detta är ondska och tillhör mörkret.
Citera
2023-02-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Ja svårigheten med Jehovas Vittnen är att de säger att de är välsignade av Gud och kan inte göra fel.
(Läs i bibeln om Adam och Eva)

Det stämmer inte, Jehovas vittnen påstår inte att dom är ofelbara, tvärtom säger dom:

Citat:
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.

Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Det som är kriminellt med Jehovas Vittnen är att enligt dem så blir det ingen uppståndelse för människor som dör i Armageddon, dvs man uppmuntrar människor att dö innan Armageddon, för bara då och endast då har man uppståndelse inför Gud och Jesus, förstår ni bibelkunniga att Jehovas förkunnar självmord i sin förkunnelse, detta är ondska och tillhör mörkret.

Det stämmer inte heller, det är en förvrängning.
Jehovas vittnen uppmuntrar inte att människor ska dö innan harmageddon, var får du det ifrån?

Det stämmer att dom som dör i harmageddon inte får uppståndelse, dom som dör vid den tiden har gått så långt i sin ondska att dom inte längre vill omvända sig till det goda, det är orsaken till att Gud ingriper på jorden, för att ta bort onda människorna som bara vill förstöra den nya ordningen på jorden som ska komma. Hela världen är på väg bort från Gud och hans lagar, om man följer med i den strömmen, så är risken stor att man inte kan gå igenom den trånga porten längre:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den.
Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
" (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Även om Gud skulle uppväcka dessa onda människor till den nya ordningen på jorden (som kommer efter harmageddon), så skulle dom ändå inte vilja omvända sig, det är meningslöst för Gud att uppväcka dessa onda människor. Hur skulle det se ut att Gud först dödar dom onda människorna, för att sedan på en gång uppväcka dom igen? Det finns ingen anledning att göra så.

Om man lever ända fram till harmageddon, så får man hoppas att man är villig att underordna sig Gud när han ingriper på jorden. För det är vad som gäller för att överleva harmageddon, att man inte börjar göra motstånd mot Gud, och börjar häda Gud:

"och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.
Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.
" (Upp 16:9-11 Bibel2000)
Citera
2023-02-25, 12:06
Medlem
Du skrver; Det stämmer att dom som dör i harmageddon inte får uppståndelse,

Kan vi få en källa på det tack? dvs ett skriftställe i biblen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in