2022-08-04, 15:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är vår tro/övertygelse att Gud stödjer Jehovas vittnen. Det finns många bevis/tecken för det, t.ex. att det endast är Jehovas vittnen som har ambitionen, orkar och klarar av att göra jobbet som Jesus beordrade sina lärjungar att göra, att förkunna för alla på jorden:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. " (Matt 28:19-20 Bibel2000)

Om Jehovas vittnen är organisationen som Gud stödjer, kommer framtiden att utvisa:

"Därför säger jag er nu: lämna de här männen i fred och låt dem gå. Om detta är människors påfund och verk försvinner det av sig självt. Men är det från Gud, då kan ni inte krossa dem. Det kan visa sig att ni kämpar mot Gud själv.«" (Apg 5:38-39 Bibel2000)

Jag själv är väldigt övertygad om det, Jehovas vittnen är dom som är närmast det som står i bibeln.
Fariseen i templet tänkte ungefär detsamma om sig själv.
Citera
2022-08-04, 16:11
Medlem
Citat:
Var har jag pratat om "utsvävningar"? Bara för att man är rik betyder inte att man håller på med "utsvävningar".

Någon som är rik har bara fler grejer än den som är fattig, och den som är fattig idag skulle ha betraktats som rik då Jesus levde. Det är hur man förhåller sig till sin rikedom på jorden, om man har sitt hjärta i rikedomen så riskerar man att leva fattigt i anden.

Men Jesus pratar ju väldigt tydligt emot världslig rikedom, ändå försvarar du det och säger att det inte finns någon motsättning? Nej, att leva som kristen är inget bekvämt liv.
Citera
2022-08-04, 16:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du tror inte att ditt bästa är bra? Varför försöker du då övertyga andra om din tro, om det nu inte är bra?
Jag uppmanar andra att studera evangelierna, vilket inte kan vara fel. Jag tror påbudskapet, Jesus och Gud och har därför evigt liv enligt Jesus. Om Gud anser att jag tror på Gud.
Citera
2022-08-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Men Jesus pratar ju väldigt tydligt emot världslig rikedom, ändå försvarar du det och säger att det inte finns någon motsättning? Nej, att leva som kristen är inget bekvämt liv.

Hur mycket menar du att man har, om man har "världslig rikedom"?

Du inser väl att rikedom på Jesu tid var att t.ex. ha ett kök i marmor och rinnande vatten? Något som idag även fattiga i Sverige kan ha. Fattiga idag är rika i förhållande till hur människor hade på Jesu tid. Menar du att det är fel enligt Jesus att leva så som medelsvensson lever i Sverige idag, och borde byta ut sin elektriska spis mot en öppen spis murad i lera, och inte ha elektricitet överhuvudtaget? Mobil eller TV är ju inte heller att tänka på, konstigt resonemang.

Förstår du inte att det Jesus pratar om handlar inte om hur mycket prylar, eller hur mycket pengar man har, utan om vilket förhållande man har till sina prylar och pengar?
Citera
2022-08-04, 17:10
Medlem
Det är just det här som jag inte fattar med JV. Ni verkar ha svårt att läsa mellan raderna. Allting måste stå i fetstilad text i bibeln för att ni överhuvudtaget ska förstå vad man menar. Den sammantagna meningen är det som betyder något, eftersom även bibeln på sina ställen har motstridiga uppgifter så borde de flesta inse det själva.
Citera
2022-08-04, 17:12
Medlem
Jag undrar hur er gudstro skulle se ut om det inte fanns en bok att läsa ur, hade den ens existerat? Det fanns en tid före bibeln också, jag hoppas ni förstår det..? Och min uppfattning är att människan idag borde kunna ha samma gudsförbindelse nu så som då, det här är ingen bokreligion det är att ha en personlig relation till något som vi alla befinner oss under.
Citera
2022-08-04, 17:43
Medlem
Citat:
Jag undrar hur er gudstro skulle se ut om det inte fanns en bok att läsa ur, hade den ens existerat? Det fanns en tid före bibeln också, jag hoppas ni förstår det..?

Under Abrahams tid så fanns det ingen bok, men då hade Gud direktkontakt med Abraham.

Det finns en anledning till att Gud såg till att skriva ner budorden i stentavlor och senare låta Moses och andra profeter skriva ner Guds ord.

Men visst ja, du förkastar bibeln som Guds ord, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?

Citat:
Och min uppfattning är att människan idag borde kunna ha samma gudsförbindelse nu så som då, det här är ingen bokreligion det är att ha en personlig relation till något som vi alla befinner oss under.

Det är en bokreligion, i alla fall just nu eftersom Gud inte talar med människan så som han gjorde med Adam, Abraham, Moses och andra, men du kanske menar att du pratar med Gud på det sättet?

Om bibeln inte ska ha en plats hos kristna, varför inspirerade han till den då?

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Men du menar väl att Gud inte inspirerat bibeln, att man kan likagärna kasta bort den, eftersom man kan prata med Gud direkt? Är det då din kontakt med Gud som är den rätta, och man ska lyssna på dig?
Citera
2022-08-04, 17:47
Medlem
Citat:
Under Abrahams tid så fanns det ingen bok, men då hade Gud direktkontakt med Abraham.

Det finns en anledning till att Gud såg till att skriva ner budorden i stentavlor och senare låta Moses och andra profeter skriva ner Guds ord.

Men visst ja, du förkastar bibeln som Guds ord, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?

Det är en bokreligion, i alla fall just nu eftersom Gud inte talar med människan så som han gjorde med Adam, Abraham, Moses och andra, men du kanske menar att du pratar med Gud på det sättet?

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Men du menar väl att Gud inte inspirerat bibeln, att man kan likagärna kasta bort den, eftersom man kan prata med Gud direkt? Är det då din kontakt med Gud som är den rätta, och man ska lyssna på dig?

Jag har heller aldrig sagt att jag ”förkastar bibeln som guds ord” vad jag däremot har sagt är att det inte är Guds ofelbara ord.
Citera
2022-08-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag uppmanar andra att studera evangelierna, vilket inte kan vara fel. Jag tror påbudskapet, Jesus och Gud och har därför evigt liv enligt Jesus. Om Gud anser att jag tror på Gud.

Vart lite nyfiken över hur du tänker om det som jag och JV killen har pratat om - är en gudstro förenlig med att vilja vara rik och älska pengar, eller hur ser du på saken?
Citera
2022-08-04, 17:59
Medlem
Citat:

För att sammanfatta vad jag menar, eftersom du lätt verkar tappar bort dig själv bland sakargumenten, så är det alltså möjligt för en människa idag att ha direkt gudskontakt, och hur otroligt det än låter så måste det inte gå genom vakttornet! Vi har redan en medlare, han heter Jesus.
Citera
2022-08-04, 21:45
Medlem
Citat:
Wow, ok. Du pratar om Jesus som medlare, men du är inte kristen, du pratar om bibeln, men du tror inte på den. Väldigt förvirrande.

Är det någon slags New Age du tror på?

Varför ska man tro på vad du säger? Speciellt när du är så nedvärderande mot andra. Varför är du på Flashback?

Jag upplever att du ofta undviker att svara så fort det blir obekvämt för dig.

Vart nånstans har jag sagt att jag inte tror på bibeln? Du lägger hela tiden ord i min mun, och har inte vid något tillfälle bett om ursäkt, även efter att jag har tagit mig tiden och förklarat att du missförstått mig.
Jag upplever att kristendomen som vi känner den har korrumperat Jesus lära, och därför känner jag mig tveksam till att ens gå under det namnet.

Jag har inte sagt att någon måste tro på mig. Jag försöker föra sakliga argument som grundar sig i vaf som faktiskt står skrivet .Att jag kritiserar ditt synsätt och dina svar här innebär inte att jag hatar på dig som person.
Och att du sedan ifrågasätter varför jag ens är på Flashback… Vad säger man..?
Citera
2022-08-04, 22:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaha, så det är inte fel?

Du har alltså rätt i att uppmana andra att studera evangelierna, låter inte det i så fall också som Fariseen i templet?

Är inte det att slå sig för bröstet, att du tror att du har ett evigt liv?

I jämförelse med mig, eller hur?

Ungefär som jag sade:
"Om Jehovas vittnen är organisationen som Gud stödjer, kommer framtiden att utvisa"

Jag tycker att du är dömande och slår dig för bröstet när du påstår att Jehovas vittnen är som Fariseen i templet, och du är som tullindrivaren.
Ni menar att JV är Guds organisation. Jag rekommenderar evangelierna för alla människor och tror på budskapet, men kan inte hävda något inför Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in