Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Jag undrar hur er gudstro skulle se ut om det inte fanns en bok att läsa ur, hade den ens existerat? Det fanns en tid före bibeln också, jag hoppas ni förstår det..?
Under Abrahams tid så fanns det ingen bok, men då hade Gud direktkontakt med Abraham.
Det finns en anledning till att Gud såg till att skriva ner budorden i stentavlor och senare låta Moses och andra profeter skriva ner Guds ord.
Men visst ja, du förkastar bibeln som Guds ord, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Och min uppfattning är att människan idag borde kunna ha samma gudsförbindelse nu så som då, det här är ingen bokreligion det är att ha en personlig relation till något som vi alla befinner oss under.
Det är en bokreligion, i alla fall just nu eftersom Gud inte talar med människan så som han gjorde med Adam, Abraham, Moses och andra, men du kanske menar att du pratar med Gud på det sättet?
Om bibeln inte ska ha en plats hos kristna, varför inspirerade han till den då?
"
Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)
Men du menar väl att Gud inte inspirerat bibeln, att man kan likagärna kasta bort den, eftersom man kan prata med Gud direkt? Är det då din kontakt med Gud som är den rätta, och man ska lyssna på dig?