Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 11:56
  #5557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Gud använder sig av alla Jehovas vittnen, inte för att dom ska vara inspirerade av Gud och ha profetiska gåvan, utan för att på ett logiskt och förnuftigt sätt kunna undersöka bibeln och sprida kunskapen vidare till andra människor genom den andlig mat som finns i litteraturen som har stöd i bibeln.

Korrekt. Oavsett vad enskilda vittnen kan komma fram till genom studium av bibeln, får de aldrig framföra andra tankar än de den styrande kretsen sanktionerat vare sig vid dörrarna eller i församlingen. Det skulke betraktas som avfällighet och renderar en snabb utslutning om inte omedelbar avbön görs. Det finns gott om exempel på vittnen som blivit uteslutna för att de framfört tankar som styrande kretsen anammat senare.
Citera
2017-04-23, 11:57
  #5558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det kommer inte att hända, budskapet i bibeln om att avhålla sig från blod är tydlig.

Men om det skulle ske, så skulle jag lyssna till argumenten, och om jag inte håller med, så kommer jag fortsätta att avhålla mig från blod i alla dess former.

Men ändå har JV gjort det till en samvetssak med vissa blodbeståndsdelar, men inte med andra. Det visar väl att Bibeln inte är så tydlig när det gäller att "avhålla sig från blod i alla dess former"?
Citera
2017-04-23, 11:58
  #5559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det är nåt de omöjligt skulle kunna göra, någonsin. De skulle bli stämda utav alla vars familjemedlemmar dött pga blodsvägran. Och bli av med alla sina rikedomar de samlat på hög. Så där sitter dom tyvärr fast. De skulle säkert vilja göra sig av med detta, det ser man på införandet av fraktioner. Men nej...kostar ju anseendet. Och pengar. Och pengarna är det viktigaste.

En möjlig väg är att godkänna alla fraktioner var för sig och kräva att transfusionen delas upp.
Citera
2017-04-23, 12:01
  #5560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det som är vrickat är att du och andra med en dåres envishet försöker framstå Jehovas vittnen som att dom är styrda i sina tankar.

Hur många citat från din egen kära litteratur vill du ha där det påminns om vikten av att "tillägna sig kristi sinne och tankesätt", "bringa sina tankar i linje med Guds vilja", "omforma sitt sinne", "iklä sig kristi sinne", "fostra sina tankar" etc?
Citera
2017-04-23, 12:03
  #5561
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men ändå har JV gjort det till en samvetssak med vissa blodbeståndsdelar, men inte med andra. Det visar väl att Bibeln inte är så tydlig när det gäller att "avhålla sig från blod i alla dess former"?

Det lustiga är ju att dessa fraktioner kan vara tagna ur helblod som är donerat av avfällingar. Undrar om det är nåt de funderat på.
Citera
2017-04-23, 12:04
  #5562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så kristna behöver inte en församling med andra kristna, där man hjälper varandra att förstå bibeln?

Hur kommer det sig då att bibeln är full med exempel på att man behöver hjälp att förstå bibeln och bibelns profetior?

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: ”Förstår du vad du läser?” – ”Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?” svarade mannen. "(Apg 8:30-31 Bibel2000)

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig."(Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Du menar alltså att du behöver bli vägledd av vakttornet för att förstå bibeln? En organisation som du sagt inte är ofelbar, har gjort misstag förr och rättar till saker i efterhand. Du anser att skadan är värre om du tolkat själv?
Citera
2017-04-23, 12:06
  #5563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Vad händer om du som JV inte följer det vakttornet säger du ska göra?

Det här blir sista frågan jag svarar till dig, eftersom du systematiskt ignorerar mina besvärliga frågor.

Om jag inte begår en synd enligt bibeln, så händer inget.
Citera
2017-04-23, 12:07
  #5564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det lustiga är ju att dessa fraktioner kan vara tagna ur helblod som är donerat av avfällingar. Undrar om det är nåt de funderat på.

Då måste de nästan sluta prata med sig själva...
Citera
2017-04-23, 12:07
  #5565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det här blir sista frågan jag svarar till dig, eftersom du systematiskt ignorerar mina besvärliga frågor.

Om jag inte begår en synd enligt bibeln, så händer inget.

Varför behövs då vakttornet?
Citera
2017-04-23, 12:08
  #5566
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
En möjlig väg är att godkänna alla fraktioner var för sig och kräva att transfusionen delas upp.

Jag tror dom är nära.

Och ja, det kan delas upp. Och nytt ljus för väntetiden mellan transfusionerna närmare och närmare varandra tills de till slut kan gå in samtidigt.
Citera
2017-04-23, 12:08
  #5567
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det här blir sista frågan jag svarar till dig, eftersom du systematiskt ignorerar mina besvärliga frågor.

Att ignorera obekväma frågor torde väl knappast vara något JV/du rimligen kan kritisera.
Citera
2017-04-23, 12:09
  #5568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Du menar alltså att du behöver bli vägledd av vakttornet för att förstå bibeln? En organisation som du sagt inte är ofelbar, har gjort misstag förr och rättar till saker i efterhand. Du anser att skadan är värre om du tolkat själv?

Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback