2022-12-26, 20:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det går inte att resonera förnuftigt med dig, du förvränger allt det du kan.

Dom som är intresserade av att objektivt undersöka saken, bör undersöka det från båda sidor, inte bara från avhopparnas sida. Dom som hörs i media är avhoppare, fundera på det, är man objektiv då?

Och du vågar själv påstå att du är objektiv?
Du vägrar ju själv att läsa om t.ex. rättsfallen i Australien, trots att du flera gånger uppmanats att göra det.
Ta hand om din egen objektivitet innan du klagar på andras bristande objektivitet. Annars är det bara dubbelmoral.
Och innan du hittar på att jag också är en som saknar objektivitet så vill jag passa på att påpeka att så inte är fallet. Jag läser båda sidor av en fråga just därför att jag värdesätter objektivitet, och jag kan ändra uppfattning om det är befogat (vilket faktiskt går att utläsa från vad jag skrivit i mina tidigaste inlägg här på Flashback jämfört med vad jag skriver idag).
Citera
2022-12-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du vågar själv påstå att du är objektiv?
Du vägrar ju själv att läsa om t.ex. rättsfallen i Australien, trots att du flera gånger uppmanats att göra det.
Ta hand om din egen objektivitet innan du klagar på andras bristande objektivitet. Annars är det bara dubbelmoral.
Och innan du hittar på att jag också är en som saknar objektivitet så vill jag passa på att påpeka att så inte är fallet. Jag läser båda sidor av en fråga just därför att jag värdesätter objektivitet, och jag kan ändra uppfattning om det är befogat (vilket faktiskt går att utläsa från vad jag skrivit i mina tidigaste inlägg här på Flashback jämfört med vad jag skriver idag).

Jag tror knappast att du har frågat Jehovas vittnen själva om olika sakfrågor, utan har läst vad andra skriver om vad Jehovas vittnen menar, vilket ofta är vinklat och klippt och klistrat. Det är inte att objektivt få båda sidors syn på det hela.

Visa mig vilken källa du använder för att få Jehovas vittnens syn på det hela. Jag är väldigt säker på att du använder dig av hjälpkällan eller andra liknande avhopparkällor.
Citera
2022-12-26, 20:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har fel, ursprunget till födelsedagsfirande kommer från Babylonierna, som lade stor tonvikt på stjärnorna, man menade att stjärnorna styrde människors liv. Och speciellt viktigt var det att veta den exakta födelsedagen, därför födelsedagsfirande. Judarna och dom första kristna firade inte födelsedagar eftersom det var hedniskt.

Ett av problemen med födelsedagsfirande är att man dyrkar det barnet som fyller år, och andra uppmärksammas inte, utan skuffas undan. Speciellt dom barn som ofta har sina födelsedagar på en lördag eller söndag, dom uppmärksammas inte lika mycket.

Och det är ofta att barn jämför med vad dom fick som födelsedagspresenter och julklappar, det finns alltid någon som fått något som är en bättre och dyrare julklapp, och det barnet får en högre status.

Det finns mycket som gör mänskliga förhållanden skeva när man har födelsedagsfiranden och julfiranden.

Du har fel.
Det finns ingen historiker som anser att fördelsedagsfirandet kommer från Babylonien. Det har ni vittnen bara hittat på.

"Scholars who study the Bible say that the earliest mention of a birthday was around 3,000 B.C.E. and was in reference to a Pharaoh’s birthday."

Sedan var romarna först med att fira födelsedagar för gemene man, men då var det för att fira att en man lyckats uppnå 50 års ålder. Att fira kvinnors födelsedagar är en relativt ny företeelse i och med att man började med det för mindre än 1000 år sedan.

Tron att man inom paganismen firade födelsedagar saknar grund i historien. Det man ansåg var att man det datum som man föddes hade en närmare kontakt med andarna för liv och död och att man behövde hålla koll på vilken dag som det var just därför att man den dagen var mer mottaglig för influenser från det goda (liv) eller det onda (död). Det hade alltså inget alls med att fira födelsedagen att göra, det har ni bara hittat på.
Citera
2022-12-26, 20:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tror knappast att du har frågat Jehovas vittnen själva om olika sakfrågor, utan har läst vad andra skriver om vad Jehovas vittnen menar, vilket ofta är vinklat och klippt och klistrat. Det är inte att objektivt få båda sidors syn på det hela.

Visa mig vilken källa du använder för att få Jehovas vittnens syn på det hela. Jag är väldigt säker på att du använder dig av hjälpkällan eller andra liknande avhopparkällor.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tror om mig eftersom det helt undatagslöst är felaktigt, vilket jag upprepade gånger påpekat för dig.
Du har själv gett mig flera källor och jag har länge levt med vittnen som både grannar och goda vänner, vilket jag också har nämnt här på Flashback ett par gånger, men kanske inte just till dig.
Vid ett flertal tillfällen så har jag också citerat från antingen Nya världens översättning eller från era andra skrifter.
Citera
2022-12-26, 21:10
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tror om mig eftersom det helt undatagslöst är felaktigt, vilket jag upprepade gånger påpekat för dig.
Du har själv gett mig flera källor och jag har länge levt med vittnen som både grannar och goda vänner, vilket jag också har nämnt här på Flashback ett par gånger, men kanske inte just till dig.
Vid ett flertal tillfällen så har jag också citerat från antingen Nya världens översättning eller från era andra skrifter.

Du är inte snäll, och du är inte objektiv när du diskuterar här, utan vrider och vränger ord och andras avsikter mästerligt, så som Trump och Putin. I det avseendet är du som avfällingarna.

Världen har blivit värre i det avseendet:

"Ja, alla som vill vara hängivna Gud som lärjungar till Kristus Jesus kommer att bli förföljda. Men onda människor och bedragare kommer att gå längre och längre i ondska. De både bedrar och blir själva bedragna." (2 Tim 3:12-13 Bibel2000)
Citera
2022-12-26, 21:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är inte snäll, och du är inte objektiv när du diskuterar här, utan vrider och vränger ord och andras avsikter mästerligt, så som Trump och Putin. I det avseendet är du som avfällingarna.

Världen har blivit värre i det avseendet:

"Ja, alla som vill vara hängivna Gud som lärjungar till Kristus Jesus kommer att bli förföljda. Men onda människor och bedragare kommer att gå längre och längre i ondska. De både bedrar och blir själva bedragna." (2 Tim 3:12-13 Bibel2000)

Har du inget att försvara dina påståenden med?
Är det därför som du istället inriktar dig på att skriva illa om personen som visat att du har dåligt underbyggda resonemang?
Citera
2022-12-26, 21:31
Medlem
Citat:
Har du inget att försvara dina påståenden med?
Är det därför som du istället inriktar dig på att skriva illa om personen som visat att du har dåligt underbyggda resonemang?

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du har att säga.
Citera
2022-12-26, 22:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag bryr mig inte ett dugg om vad du har att säga.

Nej, men i motsats till dig så citerade jag vad faktiska historiker hade att säga om födelsedagsfirande.

Kan du påvisa att det finns en historisk grund till ditt eget påstående att födelsedagsfirande kommer från Babylon? Det var det ju du själv som skrev, men kan du ge belägg för det eller är det bara fantiserande?
Citera
2022-12-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Finns ingen sanning i detta

Har du inte sett Anthony Morris köpa whiskey en söndagförmiddag under mötestiden?😁😎
Citera
2022-12-27, 08:36
Medlem
Citat:

Ok, vad säger du som JV om Royal Commission och de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien? Nu har du chansen att ge din och JVs syn.
Citera
2022-12-27, 15:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ok, vad säger du som JV om Royal Commission och de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien? Nu har du chansen att ge din och JVs syn.

Jo, det var ju just det jag påpekade om att han vill att andra ska vara objektiva men vägrar att visa att han själv kan vara det.
Men jag förstår honom. Objektivitet kan vara farligt för tron. Jag förlorade själv min tro när jag började att faktakontrollera scientologikyrkans egna påståenden, något som jag naturligtvis borde ha gjort tidigare, men internet fanns inte på den tiden.
Citera
2022-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det är en oskriven regel vi har, JV firar inte födelsedagar

Oskriven??

Gå på ett födelsedagsparty och invänta reaktionen från äldstebröderna så ska du få se.

Oskriven😁😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in