Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-24, 15:18
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd. Matt 26:52

Vi ska inte försvara oss med vapen. Han menade Andens svärd - Guds ord (Upp 1:16).

och grip frälsningens hjälm och Andens svärd, som är Guds ord. Ef 6:17

Det är inte ditt jobb att utrota alla onda människor.

(Överheten) står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda. Rom 13:4

Precis som NT (Rom 12:19) och svensk lag säger får du inte ta lagen i egna händer, och får du inte döda ens en seriemördare. Sverige har inte dödsstraff.

Du kan inte din bibel. Nej, det handlade inte om andliga svärd. Apostlarna sa till Jesus att de har två svärd ihop när Jesus sa att de skulle skaffa svärd. Då sa Jesus att det räcker med två, just för att han inte ville att de skulle beväpna sig som en arme som kom för att erövra städerna med våld. Två svärd skulle räcka mer än nog för att försvara sig mot alla hot. Simon Petrus hade även svärdet till hands när han skar av örat på slaven som var med att arrestera Jesus. Orsaken till att Jesus blev arg var för att han sagt till apostlarna att detta måste ske och att de inte kan stå i vägen för profetian att uppfyllas.

Ja, Sverige är mesigt när det kommer till sånt. Men å andra sidan så skulle ett eventuellt fängelsestraff i Sverige knappast kännas som ett straff heller, snarare en spa semester. Ett straff många skulle ta med glädje så länge deras familjer var oskadda. Som tur är så gäller detta inte i alla länder.

En kristen ska inte döda andra vid första bästa tillfälle men finns det inget annat val så har man rätt att se till att oskadliggöra hot.
Citera
2023-10-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Du kan inte din bibel. Nej, det handlade inte om andliga svärd. Apostlarna sa till Jesus att de har två svärd ihop när Jesus sa att de skulle skaffa svärd. Då sa Jesus att det räcker med två, just för att han inte ville att de skulle beväpna sig som en arme som kom för att erövra städerna med våld. Två svärd skulle räcka mer än nog för att försvara sig mot alla hot. Simon Petrus hade även svärdet till hands när han skar av örat på slaven som var med att arrestera Jesus. Orsaken till att Jesus blev arg var för att han sagt till apostlarna att detta måste ske och att de inte kan stå i vägen för profetian att uppfyllas.

Ja, Sverige är mesigt när det kommer till sånt. Men å andra sidan så skulle ett eventuellt fängelsestraff i Sverige knappast kännas som ett straff heller, snarare en spa semester. Ett straff många skulle ta med glädje så länge deras familjer var oskadda. Som tur är så gäller detta inte i alla länder.

En kristen ska inte döda andra vid första bästa tillfälle men finns det inget annat val så har man rätt att se till att oskadliggöra hot.
Det talar emot vad Jesus säger i Matt 26:52, så antagligen en förfalskning, och Matt version är rätt. Herren skyddar, så vi behöver inga vapen för att försvara oss.

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:6

Likadant med Jesus.

Jesus svarade: »Du skulle inte ha någon makt över mig om du inte hade fått den från ovan. Därför har den som överlämnade mig åt dig större skuld.« Joh 19:11

Dödar du blir det din död enligt Jesus.

Sedan sade Jesus till sina lärjungar: »Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Matt 16

Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Alltså räcker inte Jesus offer för att köpa tillbaka ditt liv. Lagen säger också:

Sker skada, skall du ge liv för liv, 2Mos 21:23

Men just du tror att du får leva när du tar ett liv? Du måste vara galen!
Citera
2023-10-24, 18:59
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det talar emot vad Jesus säger i Matt 26:52, så antagligen en förfalskning, och Matt version är rätt. Herren skyddar, så vi behöver inga vapen för att försvara oss.

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:6

Likadant med Jesus.

Jesus svarade: »Du skulle inte ha någon makt över mig om du inte hade fått den från ovan. Därför har den som överlämnade mig åt dig större skuld.« Joh 19:11

Dödar du blir det din död enligt Jesus.

Sedan sade Jesus till sina lärjungar: »Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Matt 16

Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv? Alltså räcker inte Jesus offer för att köpa tillbaka ditt liv. Lagen säger också:

Sker skada, skall du ge liv för liv, 2Mos 21:23

Men just du tror att du får leva när du tar ett liv? Du måste vara galen!

Om du kallar bibeln för en förfalskning så kan vi lika gärna sluta diskussionen här. Du är alldeles för emotionell.

Vi får inte mörda, aldrig, och vi får inte döda någon pga ilska, hämnd eller att man har nåt att vinna på det, finansiellt sett. Jesus var den som sa åt apostlarna att ha med sig svärd, just för självförsvar. De tog inte med sig två svärd för att skära upp bröd eller fisk, svärd är till för att skada och döda.
Som sagt, andra moseboken är tydlig med att döda i självförsvar bär ingen blodsskuld. Precis som GT säger att vi ska inte mörda.

Utan blodsskuld innebär tex att man oskadliggör en inbrottstjuv som kommer in mitt i natten i ens hem. Mord innebär att man letar upp tjuven som stulit något från en dagen efter och mördar den som hämnd. Hämden tillhör Gud och endast Gud.
När Jesus sa att man ska vända andra kinden till så handlade det om förolämpningar, inte våld med risk för ens liv.
Citera
2023-10-24, 19:17
Medlem
Citat:
Om du kallar bibeln för en förfalskning så kan vi lika gärna sluta diskussionen här. Du är alldeles för emotionell.

Vi får inte mörda, aldrig, och vi får inte döda någon pga ilska, hämnd eller att man har nåt att vinna på det, finansiellt sett. Jesus var den som sa åt apostlarna att ha med sig svärd, just för självförsvar. De tog inte med sig två svärd för att skära upp bröd eller fisk, svärd är till för att skada och döda.
Som sagt, andra moseboken är tydlig med att döda i självförsvar bär ingen blodsskuld. Precis som GT säger att vi ska inte mörda.

Utan blodsskuld innebär tex att man oskadliggör en inbrottstjuv som kommer in mitt i natten i ens hem. Mord innebär att man letar upp tjuven som stulit något från en dagen efter och mördar den som hämnd. Hämden tillhör Gud och endast Gud.
När Jesus sa att man ska vända andra kinden till så handlade det om förolämpningar, inte våld med risk för ens liv.
Ja, jag blir alldeles emotionell! Jag skrattar åt din dumhet!

Det måste vara en förfalskning för att Matt 26 säger raka motsatsen.

Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd. Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? Matt 26

Jesus är tydlig. Inga vapen till självförsvar pga risken att du dödar någon, och vi får skyddsänglar.

Som sagt, varför skulle Gud förlåta dig för mord när du inte förlåter en tjuv? Läs på om proportionalitetsprincipen. Du har inte rätt att döda någon för stöld, vilket också Moses lag säger = lika för lika. Liv för liv, öga för öga, tand för tand osv. Inte heller svensk lag dömer en tjuv till döden, så det borde bli minst vållande till annans död när du dödar en tjuv.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-24 kl. 19:22.
Citera
2023-10-24, 21:00
Medlem
Citat:
Att döda en annan människa är ingen "vanlig" synd, det är en dödssynd. Att du inte begriper skillnaden är häpnadsväckande!

Om någon ser sin broder begå en synd som inte är en dödssynd skall han be, och han skall ge liv åt honom, åt dem som inte begår någon dödssynd. Det finns synd som leder till döden. Det är inte sådan synd jag menar när jag säger att man skall be. Varje orätt är en synd, men det finns synd som inte är dödssynd. 1Joh 5

Vi ska inte be för folk som begår en dödssynd, men du tror att du får leva ändå?

Du har läst vad Herren Jesus sa. Den som försöker rädda sitt liv skall mista det. Någon råkar inte oavsiktligt bli spetsad på en kniv. Det är en medveten handling i syfte att rädda ditt liv, och då mister du ditt liv enligt Jesus. Varför skulle Gud förlåta dig när du inte förlåter den som försöker döda dig? Luk 23:34, Jak 4:17.

Du vet att den som inte syndar får en uppståndelse. Du dödar inte någon utan vilja. Du VILL rädda ditt liv, därför dödar du någon annan. Det är varken oplanerat eller oavsiktligt, det är premeditated för att du redan har tänkt ut en ond plan (Sak 8:17), förberett dig genom att bära vapen och/eller tränat så du är beredd och vet hur du ska döda. Kristna ska inte bära vapen eller övas för krig (Jes 2:4).

1 Joh 5:16-17 hänvisar Johannes till skillnaden mellan synder som leder till andlig död dödssynder och synder som inte gör det. Exakt vad som utgör dödssynder är inte tydligt förklarat i Bibeln om jag inte har fel dvs men jag tror att det refererar generellt till allvarliga och medvetna överträdelser av Guds bud som en person inte ångrar.
Citera
2023-10-24, 22:47
Moderator
Kyrpators avatar
Kivens icke på vägen. Kan vi försöka hålla en hyfsad ton och föra en civiliserad diskussion i den här tråden utan att råka i luven på varandra? Ett antal tjafsiga inlägg har raderats, och vi får hoppas att det inte blir fler.

/Mod.
Citera
2023-10-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Kivens icke på vägen. Kan vi försöka hålla en hyfsad ton och föra en civiliserad diskussion i den här tråden utan att råka i luven på varandra? Ett antal tjafsiga inlägg har raderats, och vi får hoppas att det inte blir fler.

/Mod.

Kan nog hålla med.
Citera
2023-10-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
1 Joh 5:16-17 hänvisar Johannes till skillnaden mellan synder som leder till andlig död dödssynder och synder som inte gör det. Exakt vad som utgör dödssynder är inte tydligt förklarat i Bibeln om jag inte har fel dvs men jag tror att det refererar generellt till allvarliga och medvetna överträdelser av Guds bud som en person inte ångrar.
Andlig död? Nej, död död som i den andra döden. Det är bara att läsa sig till vad som är dödssynder i Upp.

Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.

Aldrig skall något orent komma in där och inte heller någon som handlar skändligt eller lögnaktigt utan bara de som Lammet har skrivna i livets bok. Upp 21

Så nu vet du. Mördare kommer inte in i Guds rike. Mord är en dödssynd.
Citera
2023-10-25, 00:02
Medlem
Citat:

Svara på en fråga. Vad har du att vinna finansiellt på att döda en tjuv? Du är en lögnare som förnekar Jesus.
Citera
2023-10-25, 09:41
Medlem
Citat:
Andlig död? Nej, död död som i den andra döden. Det är bara att läsa sig till vad som är dödssynder i Upp.

Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.

Aldrig skall något orent komma in där och inte heller någon som handlar skändligt eller lögnaktigt utan bara de som Lammet har skrivna i livets bok. Upp 21

Så nu vet du. Mördare kommer inte in i Guds rike. Mord är en dödssynd.

1 Johannes 1:9 säger: "‭‭Men om vi bekänner våra synder, är han [Gud] trofast och rättfärdig så att han [Gud] förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Det bör ju betyda att kristna tror på möjligheten till förlåtelse för alla synder, inklusive mord, om man ångrar sig uppriktigt och vänder sig till Gud. Annars fyller väl Guds förlåtelse ingen funktion. Du får inte glömma att vi inte befinner oss i det gamla förbundet längre.
Citera
2023-10-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
1 Johannes 1:9 säger: "‭‭Men om vi bekänner våra synder, är han [Gud] trofast och rättfärdig så att han [Gud] förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Det bör ju betyda att kristna tror på möjligheten till förlåtelse för alla synder, inklusive mord, om man ångrar sig uppriktigt och vänder sig till Gud. Annars fyller väl Guds förlåtelse ingen funktion. Du får inte glömma att vi inte befinner oss i det gamla förbundet längre.
Det är Jesus som talar i Upp. Och han säger att mördare inte kommer in i himmelriket. Vi kan lära oss av Moses lag hur Jesus dömer. Varför tror du inte på vad Jesus säger? Du tror att Gud förlåter synder, men inte att han dömer syndare. Den här världen, som tillåter mord (abort) har förblindat dig.
Citera
2023-10-25, 10:39
Medlem
Citat:
Det är Jesus som talar i Upp. Och han säger att mördare inte kommer in i himmelriket. Vi kan lära oss av Moses lag hur Jesus dömer. Varför tror du inte på vad Jesus säger? Du tror att Gud förlåter synder, men inte att han dömer syndare. Den här världen, som tillåter mord (abort) har förblindat dig.

Jag tror att du blandar ihop päron och äpplen här. Jesus talar om de som inte vill omvända sig alls. Sådana som är av världen och som aldrig kommer till tro inkl sådana som avfaller från tron. Du behöver lära dig urskiljning hör jag. Att vända sig från synden men ändå syndar fast den egentligen inte vill det. Vi frestas ibland och vi kan fortfarande falla för frestelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in