2017-04-22, 22:12
Medlem
ttsp: Vågar du inte svara på mina frågor? Trodde detta var en tråd om frågor om jehovas vittnen? Kom igen nu...släpp sargen
Citera
2017-04-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Förstår fortfarande inte varför det skulle vara mer respektfullt att kasta bort något ätbart. Speciellt som det bara är symboliskt.

Ok.

Citat:
Ni väljer alltså att vara i ett ofullkomligt tillstånd trots att det är så oerhört lätt att komma ur det?
Det verkar obegripligt för mig.

Nej, vi väljer inte, alla människor föds ofullkomliga:

"Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade. "(Rom 5:12 Bibel2000)

Citat:
Är inte vrede en synd? Som jag förstår var han ganska arg när han drev ut månglarna ur templet.

Nej, inte rättfärdig vrede:

"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. "(Rom 1:18 Bibel2000)

"Änkor och faderlösa får ni inte behandla illa. Om du behandlar dem illa och de ropar till mig, skall jag lyssna till deras klagorop. Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa."(2 Mose 22:22-24 Bibel2000)

Citat:
Dessutom var han ju gud och hur svårt kan någonting vara om man är gud?

Nej han var inte Gud, han var Guds son:

"När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”"(Matteus 3:16-17 Bibel2000)

"Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn."(Joh 20:31 Bibel2000)

Citat:
Ja, han blev torterad men det var han ju knappast ensam om. Korsfästning var inte helt ovanligt på den tiden. Och genom historien har många fått lida ännu värre.

Ja fast det har inte funnits någon annan människa som har varit fullkomligt trogen Gud, utan att ha syndat.
Citera
2017-04-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok.

"Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade. "(Rom 5:12 Bibel2000)

"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. "(Rom 1:18 Bibel2000)

"Änkor och faderlösa får ni inte behandla illa. Om du behandlar dem illa och de ropar till mig, skall jag lyssna till deras klagorop. Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa."(2 Mose 22:22-24 Bibel2000)

"När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”"(Matteus 3:16-17 Bibel2000)

"Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn."(Joh 20:31 Bibel2000)

Ja fast det har inte funnits någon annan människa som har varit fullkomligt trogen Gud, utan att ha syndat.

Det är i JESUS namn frälsning nås...inte Jehovas...och det behöver inte utföras handlingar utan tron allena räcker
Citera
2017-04-22, 22:22
Medlem
ttsp: Uppmuntrar vakttornet till kritiskt tänkande? Får ni dra egna slutsatser utifrån bibeln? Varför behöver ni vakttornets skrifter? Hur kan en bibelstudie vara att läsa vakttorns material och sedan svara på en fråga vars svar står i texten och sedan upprepa det..låter inte som studier mer som mind control
Citera
2017-04-22, 22:30
Medlem
ttsp: Du tror att Jesus dog på en påle ?
Citera
2017-04-22, 22:32
Medlem
Citat:
Det behövs både tro och gärningar, du ignorerar vissa skriftställen.

Står klart och tydligt att lösen redan är gjord av Jesus och tron är det enda som behövs. Det är bara att läsa. Du har tolkat gamla testamentet som överordnat nya testamentet
Citera
2017-04-22, 22:34
Medlem
Citat:
Det behövs både tro och gärningar, du ignorerar vissa skriftställen.

Kul att en JV nämner "ignorerar vissa skriftställen" kolla min fråga om ni tror att Jesus dog på en påle och kolla källan ni uppger i er egen bibel att det är en påle, när vakttornet "ignorerat" skriftställen
Citera
2017-04-22, 22:36
Medlem
ttsp: Uppmuntras JV medlemmar av vakttornet att själva utforska bibeln och komma fram till egna slutsatser?
Citera
2017-04-22, 22:38
Medlem
ttsp: Var nånstans i bibeln står det att en organisation ledd av 7 män i USA ska företräda Gud? Och var höll den organisationen då hus innan Jehovas vittnen grundades? Det är ett antal hundra år det gäller
Citera
2017-04-22, 22:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Men det här " Därför ska man som människa påminna sig om att det är ett ofullkomligt tillstånd att man dödar och äter djur, " kan man ju lätt åtgärda. Eller är det skit samma vad man gör eftersom man ändå är född ofullkomlig?

Citat:

Endast guds vrede är inte synd. Jesus är inte gud. Jesus är arg. Men hans vrede är inte synd.
Den här ekvationen går inte ihop.

Citat:
Kan det ju ha gjort. Ingen har väl koll på vad alla människor haft för sig under 2000 år.
Citera
2017-04-22, 22:58
Medlem
ttsp: Mer att bita i för din del

27Vad blir då kvar av vår stolthet? Ingenting. Vilken lag säger det, gärningarnas? Nej, trons lag. 28Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar. 29Eller är Gud bara judarnas Gud och inte hedningarnas? Jo, också hedningarnas, 30så visst som Gud är en, han som skall göra de omskurna rättfärdiga av tro och de oomskurna rättfärdiga genom tro. 31Upphäver vi då lagen genom tron? Inte alls! Vi befäster lagen.

Men kör du på gärningar...det skadar ju inte, men det för dig inte närmare frälsning för görandets skull
Citera
2017-04-22, 23:17
Medlem
Citat:
Man har bättre chans att vara frisk och att snabbare bli frisk om man avhåller sig från blodtransfusion och istället tar del av blodfri kirurgi. Det tycker jag inte är ett dåligt argument för att avstå blod.
Ja, fast inte som absolut regel. Ibland behövs blod. Det är det vi diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in