Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, vi väljer inte, alla människor föds ofullkomliga:
Men det här " Därför ska man som människa påminna sig om att det är ett ofullkomligt tillstånd att man dödar och äter djur, " kan man ju lätt åtgärda. Eller är det skit samma vad man gör eftersom man ändå är född ofullkomlig?
Citat:
Nej, inte rättfärdig vrede:
"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. "(Rom 1:18 Bibel2000)
"Änkor och faderlösa får ni inte behandla illa. Om du behandlar dem illa och de ropar till mig, skall jag lyssna till deras klagorop. Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa."(2 Mose 22:22-24 Bibel2000)
Nej han var inte Gud, han var Guds son:
"När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”"(Matteus 3:16-17 Bibel2000)
"Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn."(Joh 20:31 Bibel2000)
Endast guds vrede är inte synd. Jesus är inte gud. Jesus är arg. Men hans vrede är inte synd.
Den här ekvationen går inte ihop.
Citat:
Ja fast det har inte funnits någon annan människa som har varit fullkomligt trogen Gud, utan att ha syndat.
Kan det ju ha gjort. Ingen har väl koll på vad alla människor haft för sig under 2000 år.