2023-10-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Varför svarar inte DU på mina frågor om de inte är svåra för dig att svara på?
Vilka frågor? Du byter bara ämne.
Citera
2023-10-17, 08:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Dert är en vanlig avledande taktik.
När det börjar brännas så ställer de någon fråga om något helt irrelevant och argumenterar sedan på lekskolenivå med "Svarar inte du på min fråga så svarar inte jag på din", som om de tror sig vinna någon sorts argumentationspoäng med det.
Citera
2023-10-17, 09:50
Medlem
Citat:

Kolla historiken. Jag försöker pratar om 1 ämne. Medans du kliver in i flera olika ämnen samtidigt. Därav låter jag bli att svara på allt du lägger fram. Det blir liksom en enda stor cirkus. Att du vänder på det emot mig genom att spela som att du inte ser mina frågor är ju intressant. Okey vi säger att det är jag som inte vill svara på dina frågor. Men varför vill du inte svara på mina frågor?
Citera
2023-10-17, 09:59
Medlem
Citat:
Kolla historiken. Jag försöker pratar om 1 ämne. Medans du kliver in i flera olika ämnen samtidigt. Därav låter jag bli att svara på allt du lägger fram. Det blir liksom en enda stor cirkus. Att du vänder på det emot mig genom att spela som att du inte ser mina frågor är ju intressant. Okey vi säger att det är jag som inte vill svara på dina frågor. Men varför vill du inte svara på mina frågor?
Allting jag skrivit handlar om Messias, om när han fick makten och blev smord till Gud. Luk 22, Ps 45 och 110. Du däremot ställer frågor om ALLA profetior om Jesus I GT. Om det är någon som breddar och byter ämne är det du!
Citera
2023-10-17, 10:07
Medlem
Citat:
Allting jag skrivit handlar om Messias, om när han fick makten och blev smord till Gud. Luk 22, Ps 45 och 110. Du däremot ställer frågor om ALLA profetior om Jesus I GT. Om det är någon som breddar och byter ämne är det du!

Du kommer med påståenden som jag ifrågasätter eftersom det du lägger fram inte går ihop då jag menar att det är profetior om framtiden gällande Jesus. Medans du påstår att det redan skett i himlen.
Citera
2023-10-17, 10:14
Medlem
Citat:
Du kommer med påståenden som jag ifrågasätter eftersom det du lägger fram inte går ihop då jag menar att det är profetior om framtiden gällande Jesus. Medans du påstår att det redan skett i himlen.
Kom med bevis då att det inte är som jag säger! Varför skulle Gud dröja med att göra honom till Messias och ge honom all makt när Gud gav honom ett uppdrag, att lägga alla fiender under sig, i Ps 110? Du hävdar att det handlar om framtiden utan minsta lilla bevis!

Givetvis har den som sitter på tronen makten från den stunden han sätter sig på tronen. Det gäller inte någon avlägsen framtid. Blev inte du döpt vid dopet?
Citera
2023-10-17, 10:16
Medlem
Citat:
Kom med bevis då att det inte är som jag säger! Varför skulle Gud dröja med att göra honom till Messias och ge honom all makt när Gud gav honom ett uppdrag, att lägga alla fiender under sig, i Ps 110? Du hävdar att det handlar om framtiden utan minsta lilla bevis!

Givetvis har den som sitter på tronen makten från den stunden han sätter sig på tronen. Det gäller inte någon avlägsen framtid. Blev inte du döpt vid dopet?

Det är inte enbart jag som påstår det. Jag tror den bredare grupp av teologer skulle instämma i dess mer än 300 profetior i gamla testamentet gällande Jesus. Att de handlar om framtiden. Så du tror inte att de 300 profetiorna om Jesus som nämns i gamla testamentet är framtiden?
Citera
2023-10-17, 10:24
Medlem
Citat:
Det är inte enbart jag som påstår det. Jag tror den bredare grupp av teologer skulle instämma i dess mer än 300 profetior i gamla testamentet gällande Jesus. Att de handlar om framtiden. Så du tror inte att de 300 profetiorna om Jesus som nämns i gamla testamentet är framtiden?
Jag pratar endast om de verser som visar att Jesus blev Messias när han smordes till Gud (Ps 45:7), och Ps 110 där han fick makten över Guds rike när han fick sätta sig på Guds tron. Förklara varför det skulle handla om framtiden. Så kung Charles är inte kung heller? Drottning Elizabeth är fortfarande britternas monark även om hon är död och någon annan sitter på tronen? I 1Kor 15:28 ska Messias underordna sig Fadern. Låter det som någon utan makt? Paulus hänvisar till Ps 110, stunden då Messias fick samma makt som Gud.
Citera
2023-10-17, 10:30
Medlem
Citat:
Att bli smord till Gud i Ps 45:7 är inte samma sak som att få Guds ande vid dopet. Ni blandar ihop allting.
Citera
2023-10-17, 10:42
Medlem
Citat:
När Jesus säger såhär:

När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Matt 25

Betyder inte att han inte sitter på Guds tron nu. Han gör bevisligen det i Upp när sigillen bryts, i Mark 16:19 strax efter himmelsfärden och på många fler ställen där det hänvisas till Ps 110.

Jesus talar specifikt om Domens dag.

Jesus svarade: »Sannerligen, vid världens återfödelse, när Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar. Matt 19

Här talar han specifikt om de tolv apostlarna som ska vara med och döma Israels tolv stammar. Visserligen en händelse I framtiden, men han är Gud ända sedan Gud sa till honom sätt dig på min högra sida i Ps 110, och Gud smorde honom till Gud i Ps 45:7
Citera
2023-10-17, 10:48
Medlem
Citat:
Jag pratar endast om de verser som visar att Jesus blev Messias när han smordes till Gud (Ps 45:7), och Ps 110 där han fick makten över Guds rike när han fick sätta sig på Guds tron. Förklara varför det skulle handla om framtiden. Så kung Charles är inte kung heller? Drottning Elizabeth är fortfarande britternas monark även om hon är död och någon annan sitter på tronen? I 1Kor 15:28 ska Messias underordna sig Fadern. Låter det som någon utan makt? Paulus hänvisar till Ps 110, stunden då Messias fick samma makt som Gud.

Psalm 110:1 som du refererar till när Jesus fick makten av Guds rike när han fick sätta sig på Guds tron som du säger är en framtida händelse som inte hände före Jesus död på jorden.

Psalm 45:7 är även den en framtida profetia.

Du får jätte gärna motbevisa mig men dina motbevis håller inte. Andra som är här inne i tråden får gärna kommentera och vara korrekta i frågan.
Citera
2023-10-17, 11:06
Medlem
Citat:
Psalm 110:1 som du refererar till när Jesus fick makten av Guds rike när han fick sätta sig på Guds tron som du säger är en framtida händelse som inte hände före Jesus död på jorden.

Psalm 45:7 är även den en framtida profetia.

Du får jätte gärna motbevisa mig men dina motbevis håller inte. Andra som är här inne i tråden får gärna kommentera och vara korrekta i frågan.
Som sagt, du hävdar att det gäller framtiden men du lägger inte fram något bevis från Bibeln.

Jag skrev att Johannes säger att han kom till det som var hans, vilket innebär att han redan hade makten över Guds rike i himlen, innan han sändes till jorden. David, Israels dåvarande kung, kallar honom adonai (Herre). Hur kan David göra det om Messias inte redan hade fått makten i Ps 110? I Luk 22 hänvisar Jesus själv till Ps 110. I många andra verser hänvisas till att han är på Guds högra sida, på Guds tron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in