Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Det är inte enbart jag som påstår det. Jag tror den bredare grupp av teologer skulle instämma i dess mer än 300 profetior i gamla testamentet gällande Jesus. Att de handlar om framtiden. Så du tror inte att de 300 profetiorna om Jesus som nämns i gamla testamentet är framtiden?
När Jesus säger såhär:
När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Matt 25
Betyder inte att han inte sitter på Guds tron nu. Han gör bevisligen det i Upp när sigillen bryts, i Mark 16:19 strax efter himmelsfärden och på många fler ställen där det hänvisas till Ps 110.
Jesus talar specifikt om Domens dag.
Jesus svarade: »Sannerligen, vid världens återfödelse, när Människosonen sätter sig på härlighetens tron, skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar. Matt 19
Här talar han specifikt om de tolv apostlarna som ska vara med och döma Israels tolv stammar. Visserligen en händelse I framtiden, men han är Gud ända sedan Gud sa till honom sätt dig på min högra sida i Ps 110, och Gud smorde honom till Gud i Ps 45:7