2022-09-20, 14:09
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
1. Ni påstår att ni aldrig har och aldrig kommer tigga eller be om pengar, ändå gör ni just det. Är inte detta att ljuga???
Citat:
Pengar från försäkringskassan kan man aldrig få ut om man inte ANSÖKER om det, är du med mig så långt?

Ah ok, du menar att om man ansöker om pengar, så tigger man om pengar?

Så du tigger alltså också om pengar från staten när du blir sjuk?
Citera
2022-09-20, 14:10
Medlem
Citat:
Du börjar göra mig riktigt arg nu!

Svara för fan på en enkel fråga!

1. Ni påstår att ni aldrig har och aldrig kommer tigga eller be om pengar, ändå gör ni just det. Är inte detta att ljuga???

Ta det lugnt...andas djupt. Tänk på hjärtat.😀

Det finns ingen som så ofta skiftar fokus som Broder Titsup. I hans värld gör JV alltid rätt oavsett vad de gör.

Intressant är dock att JV blev av med statsbidraget i Norge. Man blev avslöjad i den "teokratisk krigföringen". Man hävdade att rösta i val och ta emot blod är samvetsfrågor hos individen. Man "råkade glömma" att nämna att om samvetet inte är som JV säger renderar det i att personen ifråga betraktas som att genom sitt beteende lämnat tron och organisationen, och därmed blir förskjuten av församlingsmedlemmarna. Det intressanta är att man som en juridisk fint inte formellt utesluter personer som röstat eller tagit emot blod, utan formellt ser dessa personer som att de själva avsagt sig sitt medlemsskap. Detta p g a rättsfall i ett antal länder.
Det ska bli intressant att se hur det går i Sverige med statsbidraget. Man har argumenterat med halvsanningar som man gjorde i Norge, där bidraget rök.
Citera
2022-09-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ta det lugnt...andas djupt. Tänk på hjärtat.😀

Det finns ingen som så ofta skiftar fokus som Broder Titsup. I hans värld gör JV alltid rätt oavsett vad de gör.

Intressant är dock att JV blev av med statsbidraget i Norge. Man blev avslöjad i den "teokratisk krigföringen". Man hävdade att rösta i val och ta emot blod är samvetsfrågor hos individen. Man "råkade glömma" att nämna att om samvetet inte är som JV säger renderar det i att personen ifråga betraktas som att genom sitt beteende lämnat tron och organisationen, och därmed blir förskjuten av församlingsmedlemmarna. Det intressanta är att man som en juridisk fint inte formellt utesluter personer som röstat eller tagit emot blod, utan formellt ser dessa personer som att de själva avsagt sig sitt medlemsskap. Detta p g a rättsfall i ett antal länder.
Det ska bli intressant att se hur det går i Sverige med statsbidraget. Man har argumenterat med halvsanningar som man gjorde i Norge, där bidraget rök.

Du har givetvis rätt 😅 jag ska andas lite.

Egentligen är jag ändå glad, meningsutbytet med titties har stärkt mer än någonsin att det var helt rätt att gå en annan väg 👍

Intressant info btw, hade ingen aning om detta i Norge, stort tack 👌
Citera
2022-09-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ah ok, du menar att om man ansöker om pengar, så tigger man om pengar?

Så du tigger alltså också om pengar från staten när du blir sjuk?

Nej jag tigger inte, jag BER om pengar.

I er litteratur skriver ni att ni aldrig har eller kommer be om pengar.

Ooops va?
Citera
2022-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Min lön arbetar jag ihop och behöver inte skicka in en ansökan till min chef att få ut!

Ni begär att skattekollektivet ska förse er med pengar ni påstår att ni inte behöver samtidigt som ni påstår att ni inte alls ber om pengar utan allt kommer via frivilliga bidrag.

Ser du lögnen i ert sätt!?

En annan grej som egentligen är värre är att i vissa fall så får gamla och sjuka personer påstötningar om att testamentera sina kvarlåtenskap er till organisationen. I vissa fall har äldstebröder dykt upp med färdigskrivna testamenten och sett till att få dessa påskrivna. Andra har fått "hjälp" med att skriva över vissa av sina tillgångar på organisationen, t ex ett hus som en gammal person inte kan bo kvar i.
En del äldste har t o m haft fräckheten att tala om att inte lämna arv till Satan och hans hantlangare i fall där de gamlas arvingar inte är JVn
Citera
2022-09-20, 14:27
Medlem
Citat:
Du har givetvis rätt 😅 jag ska andas lite.

Egentligen är jag ändå glad, meningsutbytet med titties har stärkt mer än någonsin att det var helt rätt att gå en annan väg 👍

Intressant info btw, hade ingen aning om detta i Norge, stort tack 👌

Titties gör ett viktigt och bra jobb, fast inte på det sätt han tänkt sig. Denna tråd skulle kunna vara en guldgruva för religionspsykologena.

Min fasta övertygelse är dock att organisationen blöder pengar.
Intressant är också att JP Morgan Bank i a f för några år sedan var delägare i Sällskapet Vakttornet. Här finns mycket att gräva i.
Citera
2022-09-20, 14:35
Medlem
Citat:
Nej jag tigger inte, jag BER om pengar.

I er litteratur skriver ni att ni aldrig har eller kommer be om pengar.

Ooops va?

Så nu har du ändrat dig?

Du skrev "tigger" förut, oops.

Edit: man ber inte heller om pengar, man ansöker om pengar man är berättigad till.

På samma sätt ber man inte om sjukpenning, man ansöker om sjukpenning som man är berättigad till om man jobbar och betalar skatt.
Senast redigerad av ttsp 2022-09-20 kl. 14:39.
Citera
2022-09-20, 15:30
Medlem
Citat:
Så nu har du ändrat dig?

Du skrev "tigger" förut, oops.

Edit: man ber inte heller om pengar, man ansöker om pengar man är berättigad till.

På samma sätt ber man inte om sjukpenning, man ansöker om sjukpenning som man är berättigad till om man jobbar och betalar skatt.

Om du tittar riktigt riktigt ordentligt så ser du att jag i mitt citat från er artikel skrev tigger ELLER ber om pengar.

Tråkigt att ha fel va?

Jeezuz... du är verkligen ute på hal is nu, and i shall be under it when it breaks!

Jo man ber om pengar eftersom de pengar man ber om är belagda med krav, uppfyller man inte dem får man inga pengar. Att medlemmarna i en organisation betalat in sin skatt varje år räcker inte.

När ni alltså ANSÖKER, eller BER om bidrag kollar myndigheten av om ni är berättigade och kan sedan bevilja eller avslå.

Jag kan inte ansöka om sjukpenning och vara uppge att jag minsann jobbat och betalat skatt varje år, jag kan heller inte ansöka om föräldrapenning och ange som skäl att jag jobbar och betalar skatt.

Jag måste uppfylla de krav som ställs för att vara berättigad dessa bidrag dvs. lämna inkomstuppgifter, läkarintyg, ansöker jag om föräldrapenning måste jag vara registrerad vårdnadshavare m.m m.m inte nog med det, även om jag blivit beviljad ersättning en gång måste jag ansöka varje gång jag vill ha ersättning därefter.

Men sådant förstår väl inte du? Du använder argument du inte vet något om.

Så JO NI BER om pengar! Oavsett om ni anser att ni uppfyller kraven eller inte så BER ni om pengar!

Så varför uppger ni i er litteratur att ni inte ber om pengar utan att er verksamhet finansieras av frivilliga bidrag när ni BER om statligt stöd?
Citera
2022-09-20, 17:23
Medlem
Citat:
Om du tittar riktigt riktigt ordentligt så ser du att jag i mitt citat från er artikel skrev tigger ELLER ber om pengar.

Tråkigt att ha fel va?

Jeezuz... du är verkligen ute på hal is nu, and i shall be under it when it breaks!

Du är en riktig bråkmakare, jag har inte fel.

Citat:
Jo man ber om pengar eftersom de pengar man ber om är belagda med krav, uppfyller man inte dem får man inga pengar. Att medlemmarna i en organisation betalat in sin skatt varje år räcker inte.

När ni alltså ANSÖKER, eller BER om bidrag kollar myndigheten av om ni är berättigade och kan sedan bevilja eller avslå.

Jag kan inte ansöka om sjukpenning och vara uppge att jag minsann jobbat och betalat skatt varje år, jag kan heller inte ansöka om föräldrapenning och ange som skäl att jag jobbar och betalar skatt.

Jag måste uppfylla de krav som ställs för att vara berättigad dessa bidrag dvs. lämna inkomstuppgifter, läkarintyg, ansöker jag om föräldrapenning måste jag vara registrerad vårdnadshavare m.m m.m inte nog med det, även om jag blivit beviljad ersättning en gång måste jag ansöka varje gång jag vill ha ersättning därefter.

Men sådant förstår väl inte du? Du använder argument du inte vet något om.

Så du ber och tigger om sjukpenning?

Citat:
Så JO NI BER om pengar! Oavsett om ni anser att ni uppfyller kraven eller inte så BER ni om pengar!

Så varför uppger ni i er litteratur att ni inte ber om pengar utan att er verksamhet finansieras av frivilliga bidrag när ni BER om statligt stöd?

Nej, vi ansöker om pengar, och som jag har sagt, det är inte pengarna som är det viktiga, det är få samma status som andra trossamfund, att Jehovas vittnen ska bli behandlade som alla andra trossamfund och inte särbehandlas.
Senast redigerad av ttsp 2022-09-20 kl. 17:38.
Citera
2022-09-20, 17:38
Medlem
Citat:
Du är en riktig bråkmakare, jag har inte fel.

Så du ber och tigger om sjukpenning?

Nej, vi ansöker om pengar.

Du är verkligen dum på riktigt......riktigt jävla borta i skallen.....

Det är inte tigga som är detsamma som att be, det är ansöka som är detsamma som att be.

Att ANSÖKA är detsamma som att BE. Gör nu så här, sök på synonymer till ordet ansöka så kommer du se att ordet be dyker upp som en synonym.

Jag har rätt, du har fel, punkt fakking slut!
Citera
2022-09-20, 18:00
Medlem
Citat:
Du är verkligen dum på riktigt......riktigt jävla borta i skallen.....

Det är inte tigga som är detsamma som att be, det är ansöka som är detsamma som att be.

Du sade tidigare att Jehovas vittnen tiggde om pengar, nu försöker du mörka det.

Citat:
Att ANSÖKA är detsamma som att BE. Gör nu så här, sök på synonymer till ordet ansöka så kommer du se att ordet be dyker upp som en synonym.

Jag har rätt, du har fel, punkt fakking slut!

Du vet väl att en synonym inte alltid betyder exakt samma sak?

"En synonym (grekiska syn, 'samman' + onoma, 'namn') är ett ord, som har samma eller snarlik betydelse som visst annat ord." https://sv.wikipedia.org/wiki/Synonym

Att be om något man har rätt till, har inte samma innebörd som att ansöka om något som man har rätt till.

Att tigga om något man har rätt till, är väldigt tydligt att det inte har samma innebörd som att ansöka om något som man har rätt till.

Att be om något som man har rätt till är inte lika "illa" som att tigga om något som man har rätt till, men det har ändock inte samma innebörd som att ansöka om något som man har rätt till.

Oavsett, du verkar inte förstå eller ta till dig att det är inte pengarna som är det viktiga, det viktiga är att få samma status som andra trossamfund, att Jehovas vittnen ska bli behandlade som alla andra trossamfund och inte särbehandlas.

Om nu staten har bidrag för religiösa samfund, varför skulle inte Jehovas vittnen ansöka om det, eller "be" eller "tigga" om det, välj vilket ord du vill. Återigen, det är inte för att Jehovas vittnen har dåligt med pengar som man ansöker dessa pengar, lika lite som sjukskrivna ansöker om sjukpenning för att dom skulle har dåligt med pengar. Det finns miljonärer som också ansöker om sjukpenning, även om dom skulle klara sig väldigt bra med sina egna pengar, men miljonären har också rätt till sjukpenningen om han har arbetat och betalat skatt på arbetet.
Citera
2022-09-20, 18:07
Medlem
Citat:

Jag gjorde en sökning, det står:

Synonymer till ansöka
skriftligen anhålla, anhålla, söka, begära, be, hemställa, lägga in en ansökan
https://www.synonymer.se/sv-syn/ans%C3%B6ka

Jag är ganska säker på att du inte menar att "begära" och "be" har exakt samma betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in