2017-04-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det är väl bara bra, att världen är på väg bort från DIN "might-is-right"-teologi.

För du förväntar dig väl inte, att vi som inte är "might-is-right"-frälsta skulle operera med din underkastelses-attityd?

Sannolikt gör han det! Liksom de flesta fundamentalister. JV har ett och annat gemensamt med talibaner och IS
Citera
2017-04-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du, som ett före detta Jehovas vittne borde veta vad det handlar om, men tydligt är att du inte har förstått dom mest grundläggande frågorna hos Jv.

Jag ska undervisa dig igen:
Världen är på väg ifrån Guds lagar, man anammar och älskar allt som har med världen att göra, om det inte finns en motkraft,så kommer hela världen att stå inför det faktum som Sodom och Gomorra stod inför.

Om man bara ignorerar Guds förmaningar så kommer man att hamna i den breda/lätta vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den."(Matt 7:13-14 Bibel2000)

Vilken väg tillhör du? Den breda eller smala vägen?

Du måste verkligen balansera på gränsen för vad man tror vittnen kan hyckla om. Du lägger ut bibelcitat efter bibelcitat.

Du som sitter och tittar på möte med det okända. Det har ju till och med varit artiklar i Vakna om att man ska undvika allt som har med det övernaturliga att göra.

Vittnena sa att djävulen lurade människor med att det finns ett liv efter döden och att djävulen kunde se ens svagheter och att när man satt och tittade på sådana program föll man bort från Jehova.

Det finns verkligen inte mycket hos dig som ett jehovas vitten borde ha, skulle någon från din församling läsa allt du skrivit och att du tittar på occulta program. Om de rapporterade allt detta till de äldste, så hade du helt klart blivit utesluten.
Citera
2017-04-13, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JV har ett och annat gemensamt med talibaner och IS

Japp, dessa har en hel del gemensamt.
Citera
2017-04-13, 20:47
Medlem
Citat:
Nyss sade du ju att det bara var inställningen godheten det handlade om. Inte vilken tro man hade.Nu får du bestämma dig hur du ska ha det.
Sitter du förresten och knappar på telefonen under åminnelsen? Det var som fan!

Jag försöker gå den breda vägen......det kräver en del tillvänjning.....men det är angenämt. Rekommenderas varmt.

Och inte så aktiv vid sammankomsten i somras heller.
Tittar tydligen på 'Det okända' också.
Det är nog pga att han är lite offside som han tror att det räcker med att ha en bra hjärteinställning.
Citera
2017-04-13, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Världen är på väg ifrån Guds lagar, man anammar och älskar allt som har med världen att göra, om det inte finns en motkraft,så kommer hela världen att stå inför det faktum som Sodom och Gomorra stod inför.

Japp, enligt JVs bibel-efterrationalisering.

Men det finns ju många av oss, som är kritiska till denna och anser att den inte är objektiv. Så om du insinuerar att den ÄR objektiv: Belägg, tack (på relevante tråder).
Citera
2017-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Och inte så aktiv vid sammankomsten i somras heller.
Tittar tydligen på 'Det okända' också.
Det är nog pga att han är lite offside som han tror att det räcker med att ha en bra hjärteinställning.

Detta ska dock vara honom till heder. De flesta JVn är betydligt mer rigida och dogmatiska......i a f officiellt.
Citera
2017-04-15, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta ska dock vara honom till heder. De flesta JVn är betydligt mer rigida och dogmatiska......i a f officiellt.

Vad är en JV-propandist "till heder" om denna inte bara användar allmänt plockanda (och förvrångning) i filosofi, vetenskap och semantik och sen i teologi (som är den officiella JV-apologetik) som underlag, men sen på köpet är en intern JV-revisionist.

Tala om ankdams-käbblandeutan verklighets-relevans.
Citera
2017-04-17, 11:40
Medlem
JV tappar många medlemmar i västvärlden till stor del tack vare internet och alla utomordentligt bra youtube kanaler hos avhoppade ex jehovas som hjälper andra att jv att våga lämna sekten.

För eventuella JV som läser här, så kolla Jason Zelda, John Cedar eller Kristian and Katja...bara att lyssna på vad de säger.

JV sägs börjat döpa barn såpass unga som 8-11 års ålder nu för att hålla uppe medlemstalen i väst, men avhoppen har ökat drastiskt nu när "sanningen" rämnat
Citera
2017-04-21, 10:36
Medlem
Vad betyder deras namn egentligen

Är dom vittnen till Jehova? Vem är Jehova?

Komplicerat ja förstår inte

Hade vilja fråga en JW vittne om det

Hoppas att någon kan besvara
Citera
2017-04-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det menas väl att man inte ska äta blod? Eller är det även förbjudet för kvinnor att ha mens?

Jo kvinnor får ha mens, men man ska inte använda det blodet till att äta eller rädda liv, det ska kastas på samma sätt som blodet från djur ska kastas.

Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta.

Det står inte heller att blod får användas som färg på väggarna, det är underförstått att blodet ska kastas och inte användas till något.

Hur kan man "avhålla sig från blod" genom att spruta in det i kroppen?
Citera
2017-04-21, 11:44
Medlem
Citat:
Jo kvinnor får ha mens, men man ska inte använda det blodet till att äta eller rädda liv, det ska kastas på samma sätt som blodet från djur ska kastas.

Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta.

Det står inte heller att blod får användas som färg på väggarna, det är underförstått att blodet ska kastas och inte användas till något.

Hur kan man "avhålla sig från blod" genom att spruta in det i kroppen?
Det står ingenstans i bibeln att man inte får ge sina barn blodtransplantation. Det som borde vara underförstått, för en omtänksam människa, är att man försöker rädda sitt barn. Det skulle nog även Gud vilja, eller? Tror du inte Gud bill att vi människor räddar våra barn?
Citera
2017-04-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Vad betyder deras namn egentligen

Är dom vittnen till Jehova? Vem är Jehova?

Komplicerat ja förstår inte

Hade vilja fråga en JW vittne om det

Hoppas att någon kan besvara

Ja, Guds namn är Jehova, och dom är vittnen för Jehova:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jehova), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

"”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”"(Jes 43:10-11 NVÖ)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in