2022-06-20, 15:17
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eller så är det du som blivit förd bakom ljuset. Jag har aldrig hört någon säga att man inte ska polisanmäla, tvärtom:

"Uppmuntra henne att polisanmäla våldtäkten, men låt henne själv fatta de avgörande besluten. Hon har just upplevt en situation då hon blev berövad all kontroll. Låt henne återfå en del av denna kontroll genom att fatta egna beslut."
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101993163#h=13
Jo, men nu hänvisar du till den OFFICIELLA linjen. Det har ju framgått att äldstebröder internt i församlingen gör något helt annat - oftast efter högre direktiv uppifrån
Citera
2022-06-20, 15:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Det är bara att gå igenom Australian Royal Commission och dess sammanfattning, som tog upp just om detta. Organisationen i sig har i alla år undvikit att rapportera till myndigheterna för att A) Inte ge organisationen dåligt rykte och B) För att de anser att alla myndigheter i grund och botten är styrda av satan.

Romarna 13:1,2: “Alla ska underordna sig myndigheterna, för det finns ingen myndighet som inte är från Gud. De existerande myndigheterna har inordnats av Gud i sina relativa ställningar. De som sätter sig upp mot myndigheterna gör alltså motstånd mot Guds anordning, och de som har gjort det drar dom över sig själva.”

Att anmäla intern pedofili till satans styre är dåligt. Att ta emot skattebidrag från satans styre är bra.
Citera
2022-06-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, men nu hänvisar du till den OFFICIELLA linjen. Det har ju framgått att äldstebröder internt i församlingen gör något helt annat - oftast efter högre direktiv uppifrån

Som sagt, jag blev döpt 1994, så jag var med om innan och efter Uppdrag Granskning. Och jag vet att det spreds en massa lögner om Jehovas vittnen.

En lögn var att man porträtterade gärningsmannen som vuxen, fastän det var ett barn, vilket programmet fälldes för i granskningsnämnden. Bara det borde få varningsklockorna ljuda om hur det hela presenteras.
Citera
2022-06-20, 16:44
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Som sagt, jag blev döpt 1994, så jag var med om innan och efter Uppdrag Granskning. Och jag vet att det spreds en massa lögner om Jehovas vittnen.

En lögn var att man porträtterade gärningsmannen som vuxen, fastän det var ett barn, vilket programmet fälldes för i granskningsnämnden. Bara det borde få varningsklockorna ljuda om hur det hela presenteras.
Som om det skulle vara en förmildrande omständighet. Inte desto mindre hölls han om ryggen. Och han var kanske barn när det började men sedan fortsatte han upp i vuxen ålder
Citera
2022-06-20, 17:18
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Som om det skulle vara en förmildrande omständighet. Inte desto mindre hölls han om ryggen. Och han var kanske barn när det började men sedan fortsatte han upp i vuxen ålder

Och var det inte så att hans syrra blivit utsatt hon med från nån gubbe/äldste i församlingen? Som erkände i telefonen. Orkar inte titta på programmet igen och det var ett tag sen nu.
Citera
2022-06-20, 17:28
Medlem
Citat:
Det är hörsägen och det är subjektivt vad som är att "pressa" eller inte.

Självklart tar man inte upp sexuella oegentligheter öppet, det gör man inte heller i samhället, så varför måste Jehovas vittnen göra det? Ni har hela tiden dubbla måttstockar, ganska typiskt.
Du läser ju som en kristen läser bamse ditt cp. Ska du som JV yttra dig om hörsägen och objektivitet, eller subjektivitet? På riktigt? Har du inte en enda liten gnutta självinsikt i kroppen?
Citera
2022-06-20, 17:31
Medlem
Citat:
Jag har varken sagt att det är okej eller inte, jag har bara konstaterat fakta.

Om du angriper Jehovas vittnen för att dom inte anmäler, så borde du mer intensivt angripa människor i resten av samhället, det sker tusentals procent fler sexuella övergrepp i samhället som inte anmäls, och som t.o.m. anmäls och går vidare i domstol där förövaren ändå frias eftersom det inte finns vittnen eller teknisk bevisning, så varför är du inte upprörd över det?
Gissa i vilken tråd du är och dividerar. Ett hett tips är att vi inte diskuterar oegentligheter i det stora Babylon, utan i en av de absolut värsta kamelsväljar-sekter vi har i sverige
Citera
2022-06-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var ingen nyhet, youdidwhat?
Nej, kanske inte, jag blev förvånad iallafall
Jag pratade med en ryss som var med i en ns organisation i Ryssland så jag frågade hur läget var där iom att jag hört att Putin är väldigt hård emot nationalister, men det stämde tydligen inte.
Citera
2022-06-20, 19:14
Medlem
Citat:
Som om det skulle vara en förmildrande omständighet.

Inte förmildrande omständighet, men det visar hur man arbetar.

Citat:
Inte desto mindre hölls han om ryggen.

Nej, han hölls inte om ryggen, dom inblandade hade all möjlighet att polisanmäla om man ville, men man gjorde det inte, inte ens efter att programmet sändes, och inte heller gjorde Janne Josefsson det. Man menar att dom äldste är skyldiga att polisanmäla, men det stämmer inte. Och om man jämför med präster så får inte präster polisanmäla.

Det är så förvrängt så det är inte sant.

Citat:
Och han var kanske barn när det började men sedan fortsatte han upp i vuxen ålder

Det började när inga av dom inblandade var Jehovas vittnen, och uppgifterna går isär när det upphörde, men man porträtterade det i programmet som att man: "lade barnet tillsammans med en man", när det i själva verket handlade om två barn, två kusiner där man sov över i samma säng.

Mamman hade väl ingen aning om detta på den tiden, att hennes underåriga son begick övergrepp på sin kusin, men mamman hade inte ens pratat med Jehova vittnen på den tiden, hon hade INGET med Jehovas vittnen att göra på den tiden. Sedan när alla blev Jehovas vittnen så tog offret upp detta med äldste, men han hade likagärna kunnat ta upp det med med en präst, eller skolkurator, eller polisen direkt. Offret var inte förbjuden att kontakta vem han ville, och äldste är inte skyldiga att polisanmäla, det anser man att dom inblandade själva ska få avgöra.

Enbart i skolan och sjukvården är dom skyldiga att polisanmäla, och som sagt, om han hade varit medlem i kyrkan, och han tagit upp det med en präst, så hade prästen varit förbjuden att polisanmäla och ens prata med någon annan.

Varför är ni inte upprörda över att präster inte ens är tillåtna att polisanmäla? Varför är äldste hos Jehovas vittnen tvungna att polisanmäla? Varför denna särbehandling?
Citera
2022-06-20, 19:29
Medlem
Citat:
Läser du ett enda ord jag skriver? Organisationen uppmanar INTE medlemmarna att inte anmäla sexuella övergrepp, fråga Torsus!!! Jag tror h*n är så pass objektiv???
Du har ju redan försvarat organisationer som gör så.

Ett väldigt konstigt agerande.
Citera
2022-06-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
I Sverige kan en tvist lösas om parterna är överens innan en dom har meddelats. Så du kan lägga ner ditt okunniga BS.
Enligt boken så blev parterna överens efter övertalan.

Och hur fan kommer man överens efter ett sexuellt övergrepp?

Sexuella övergrepp faller för övrigt under allmänt åtal. Vare sig du är JV eller inte.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-20 kl. 19:51.
Citera
2022-06-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Enligt boken så blev parterna överens efter övertalan.

Och hur fan kommer man överens efter ett sexuellt övergrepp?

Sexuella övergrepp faller för övrigt under allmänt åtal. Vare sig du är JV eller inte.
Vilken bok? Vilka kom överens?

Läste du inte att både jag och Paulus talar om tvister, inte om brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in