Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Om bibeln inte säger något i klartext är det en tolkning
Självklart, men du verkar inte förstå att man
alltid måste göra en tolkning av en text (även det som sägs verbalt) mer eller mindre.
Även texter som du anser vara "klartext" kan tolkas på olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
som du presenterar som en sanning
Varför skulle jag inte kunna presentera min tro, min tolkning som jag tror är sanning? Är du emot religionsfrihet?
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
som varje JV åläggs att tro på.
Det stämmer inte, Jehovas vittnen är dom första att försvara varje människas rätt till att tro vad dom vill.
Sedan är det en annan sak om människors tro kan kombineras med ett medlemskap hos Jehovas vittnen. Man blir medlem frivilligt, och frivilligt binder man sig att följa bibelns normer, där en kristen församling och gemenskap ingår i paketet.
Nu kommer du att hävda att ditt medlemskap inte var frivilligt, utan blev tvingad, och det är fullt möjligt, det är inget som säger att alla Jehovas vittnen är exemplariska, utan fel och brister, det är möjligt t.o.m. att det existerar Jehovas vittnen med onda avsikter. Bibelns historia är full med exempel på Guds utvalda folk som t.o.m. är onda.
Men det berättigar inte dig att ljuga och förvränga om allt som handlar om Jehovas vittnen. Men som du säger, du njuter av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Och denna tolkning (jag vet att JV hatar ordet tolkning) är gjord av människor.
Alla tolkningar är gjorda av människor, har du bevis på motsatsen?
Och kan du visa att Jehovas vittnen "hatar ordet tolkning"?
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Bibeln säger alltså inte att Jesus återkom osynligt 1914. Det är en tolkning, inget annat.
Jehovas vittnen påstår inte heller att det står i bibeln att "Jesus återkom osynligt 1914", däremot står det att hedningarnas tider skulle ta slut vid en viss tidpunkt, och vid en viss tidpunkt skulle Jesus kasta ut Satan från himlen till jordens närhet, som skulle innebära "ve över hela jorden, på den ena orten efter den andra". Jehovas vittnen anser att detta skedde 1914 och har skett sedan dess över hela jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Det roliga var det att inför 1914 så skulle Jesus återkomma synnerligen synligt och med buller och bång år 1914.
Man trodde att allting skulle ske 1914, även att Jesus skulle ingripa på jorden, men man insåg att ingripandet på jorden skulle ske senare, efter att Jesus kastat ned Satan och hans anhängare på jorden, och det skulle vara ett "ve på jorden"
innan Jesus ingriper på jorden, detta ser man klart och tydligt nu i bibeln. Du kräver att människor ska vara fullkomliga och aldrig göra misstag, jag antar att du är fullkomlig och aldrig gör misstag?
Att man trodde att saker och ting skulle ske snabbare än man tänkt sig, tar inte bort det att Jehovas vittnen förstod många år innan(var det 40 år innan) att något stort skulle hända 1914, man annonserade det, och man varnade för det i bland annat gatupredikande. Och något stort hände verkligen, det första globala kriget i mänsklighetens historia, det är inte för intet att man kallar det kriget för 1:a världskriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Sedan ändrades detta till 1915 och 1916. Det året dog Russel.Efter 1:a världskrigets slut inleddes en ny kampanj, där det var 1925 som det skulle smälla till. Efter det fiaskot tappade organisationen närmare 70% av medlemmarna. De fick väl nog efter att ha blivit fintade 2 gånger.Och ja, jag njuter av TTATT.
Sedan dess har Jehovas vittnen ökat tusentals procent, och då inte bara i USA, utan över hela världen. Så om du ska prata om procent, varför "glömmer" du detta?
Dina s.k. årtal kan diskuteras, och det har vi många gånger diskuterat, du/ni förvränger där ni kan förvränga.