2022-08-24, 06:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad jag förstått så har mötena på riketssalarna börjat igen, men med usel närvaro. Äldste bröderna fick härom veckan uppdrag att "uppmuntra" medlemmarna, ( d v s utöva påtryckningar) att gå på fysiska möten.
Jag tro många JVn tyckt att det varit skönt att slippa mötena och sitta hemma vid datorn.
En viss förslappning av JV har skett i och med coronapandemin och nu njuter de av att sitta hemma och slippa sitta som en staty nere på Rikets Sal.
Citera
2022-08-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det beror helt på Jv-föräldern.

Ett väldigt bekvämt undvikande svar. Utveckla detta.
Vad säger organisationen om en fjortonåring som vill undvika JV-livet?
Citera
2022-08-26, 18:59
Medlem
Citat:
Du har fel, det som bibeln skriver är lag för Jehovas vittnen, att bibeln sedan stämmer överens med vad Jehovas vittnen som organisation säger är en annan sak.

Så bibeln säger i klartext att Jesus återkom osynligt år 1914?
Citera
2022-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Snälla ttsp, ”Vi har inte profeterandets gåva.”
Vet du hur många profetior har man skrivit om i Vakttotornet och Vakna sedan dess?

Citat:
Du "misstolkar", man har inte skrivit om nya profetior från Gud.

Man har undersökt/spekulerat/tolkat profetiorna i bibeln, men man har aldrig påstått sig vara inspirerade av Gud så som bibelskribenterna var.

Varför är det så svårt att förstå? Är det för att du illvilligt vill anklaga Jehovas vittnen för att vara falska profeter?

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
De har kanske inte använt ordet "profetia" men om man skriver något i Vakttornet som uttolkar bibeln då tror man på det som jehovas vittnen.

Folk har underkastat sina liv det som stått i Vakttornet, de lydde blint, som slavar gör.
Det som Vakktornet skriver är lag för jehovas vittnen.

Citat:
Du har fel, det som bibeln skriver är lag för Jehovas vittnen, att bibeln sedan stämmer överens med vad Jehovas vittnen som organisation säger är en annan sak.

Citat:
Så bibeln säger i klartext att Jesus återkom osynligt år 1914?

Profetior är aldrig skrivna i klartext på det sättet, profetior är skrivna i liknelser, ibland viss klartext när t.ex. Alexander den store och hans rike beskrivs med en bock med ett stort horn, och senare i klartext säger att det handlar om Grekland.
Kommer du inte ihåg detta när du var ett Jehovas vittne? Hur kan du ha glömt detta?

"Då såg jag en bock komma västerifrån och fara över hela jorden utan att vidröra marken. Den hade ett mäktigt horn i pannan." (Daniel 8:5 Bibel2000)

Men du kanske inte har glömt, utan är i verkligheten en avfälling som vill ljuga och förvränga allt som har med Jehovas vittnen att göra? Mår du bra av det? Var uppriktig nu!!!
Senast redigerad av ttsp 2022-08-26 kl. 20:19.
Citera
2022-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ett väldigt bekvämt undvikande svar. Utveckla detta.
Vad säger organisationen om en fjortonåring som vill undvika JV-livet?

Jag vet inte vad organisationen säger.
Men en syster som står nära min familj, har en son i 16 års åldern som kontaktade socialtjänsten för att han mått dåligt och menade att livet som JV påverkade hans mående negativt.

Socialen menade att pojken själv skulle få välja att stanna hemma från möten och tjänst, mamman tyckte att han inte skulle bestämma det själv då han ej är myndig.

Vad jag förstår så finns någon slags lag som träder in, så pojken fick som han ville, mamman har ej rätt till att tvinga med pojken och detta har hon accepterat.

Han följer med då och då när han själv vill och har lust.
Citera
2022-08-27, 00:40
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Profetior är aldrig skrivna i klartext på det sättet, profetior är skrivna i liknelser, ibland viss klartext när t.ex. Alexander den store och hans rike beskrivs med en bock med ett stort horn, och senare i klartext säger att det handlar om Grekland.
Kommer du inte ihåg detta när du var ett Jehovas vittne? Hur kan du ha glömt detta?

"Då såg jag en bock komma västerifrån och fara över hela jorden utan att vidröra marken. Den hade ett mäktigt horn i pannan." (Daniel 8:5 Bibel2000)

Men du kanske inte har glömt, utan är i verkligheten en avfälling som vill ljuga och förvränga allt som har med Jehovas vittnen att göra? Mår du bra av det? Var uppriktig nu!!!

Haha, jag är katolik som har träffat JV och tack vare internet kan man ta reda på saker som era gamla Vakttorn ,Vakna, etc.

och även om ni inte använt ordet "profetia" så har ni som ingen annan religion lovat en massa konkreta... saker och det har inte gjort vem som helst utan den styrande kretsen som säger sig ha en direkt kanal till Jehova och ingen annan religion har en sådan kanal.

På det sättet har den styrande kretsen skymfat Jehovas namn då man vittnat falskt...

Det är så typiskt amerikanskt att med skrikig reklam locka folk genom skrämselpropaganda.
Jesu återkomst skulle bli 1914 när det inte blev så då sade ni att han visst kom men osynligt för det mänskliga ögat, det var slugt då ingen kan ifrågasätta det.
Men vad gör man med den sista generationen...? de som "såg" Jesu återkomst 1914 trots att det var osynligt, de såg/upplevde det andligt.
Jo för att hålla folk i schack sade man först att de som var då 15 år kan räknas som de yngsta vittnen , då även i domstol vittnar 15 åringar, de var födda 1899.

Men tiden gick och man fick föryngra den gyllene generationen , nu räckte det att vara nyfödd år 1914 för att ändå kunna kallas vittne, då det handlade om det andliga ögat, fine!

Men tiden gick och Harmagedon vägrade infinna sig, Jesus verkade upptagen med annat än at bry sig om den styrande kretsens uträkningar.

I Bibeln står det tydligt att inte ge sig in på beräkningar, men har man hybris så har man.

JV brukar till sitt försvar säga att de studerar bibeln och att "ljuset blir större jo mer man öppnar dörren" men det är en sak att medan man tittar på något att detaljerna och färgerna blir alltmer framträdande och en annan sak om man under alla år tror sig se en stor bokhylla och sedan visar det sig vara en liten kattunge.

Därför alla bevis talar för att JV organisation är ett mänskligt påfund med alla dess brister och faktiskt värst av alla som kallar sig kristna religioner. Då ingen har på så kort tid och i vår moderna tid manipulerat/lurat sina medlemmar så som den styrande kretsen som ger ut Vakttornet.

PS

och sedan har man haft mage att säga att det var inte den styrande kretsen som lovade en snar Harmagedon när det är den styrande kretsen som ger ut Vakttornet och Vakna och som är den enda tillåtna litteraturen och den enda tillåtna tolkningen... av bibeln och där man håller sig till Vakttornet och Vakna med kadaver disciplin.
I en sådan stenhård toppstyrd organisation skulle lokala församlingar ha andra tolkningar av bibeln? Med all er byråkrati?
Det hade upptäckts på 5 minuter och äldsten i en sådan församling hade äldsten blivit utkastade om de kom med egna tolkningar, dessutom sådana som står i bjärt kontrast till vad cheferna i New York säger.
Senast redigerad av rex144 2022-08-27 kl. 00:54.
Citera
2022-08-27, 01:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Men en syster som står nära min familj, har en son i 16 års åldern som kontaktade socialtjänsten för att han mått dåligt och menade att livet som JV påverkade hans mående negativt.

Socialen menade att pojken själv skulle få välja att stanna hemma från möten och tjänst, mamman tyckte att han inte skulle bestämma det själv då han ej är myndig.

Vad jag förstår så finns någon slags lag som träder in, så pojken fick som han ville, mamman har ej rätt till att tvinga med pojken och detta har hon accepterat.

Fast det gällde ju att det berodde på de enskilda jv-föräldrarna, men det exempel som du gav ovan visar ju att socialtjänsten behövde gå emellan därför att föräldern inte ansåg att 16-åringen skulle kunna besluta om det (men om han hade velat döpa sig vid den åldern så hade han förmodligen ansetts vara myndig nog för det, det är bara ”felaktiga” beslut som omyndighet gäller för).
Senast redigerad av Smeso 2022-08-27 kl. 01:34.
Citera
2022-08-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers

Jo, precis. Här fick alltså en 16-åring vända sig till socialen för att få slippa JV-livet. Det är ju helsjukt
Min erfarenhet är att JV-föräldrar klär upp sina barn och släpar ut dem i tjänsten. Små barn kanske inte förstår vad de gör, men barn i skolåldern tycker ofta att detta är ett veritabelt helvete. Jag förstår att 16-åringen mått väldigt dåligt. Och idiot-JV-mamman fortsatte tvinga honom. Bra gjort av grabben att ta kontakt med myndigheter. Snart är han en fri man.😄
Citera
2022-08-27, 13:39
Medlem
Citat:

Om bibeln inte säger något i klartext är det en tolkning som du presenterar som en sanning som varje JV åläggs att tro på. Och denna tolkning (jag vet att JV hatar ordet tolkning) är gjord av människor.
Bibeln säger alltså inte att Jesus återkom osynligt 1914. Det är en tolkning, inget annat.
Det roliga var det att inför 1914 så skulle Jesus återkomma synnerligen synligt och med buller och bång år 1914. Sedan ändrades detta till 1915 och 1916. Det året dog Russel.
Efter 1:a världskrigets slut inleddes en ny kampanj, där det var 1925 som det skulle smälla till. Efter det fiaskot tappade organisationen närmare 70% av medlemmarna. De fick väl nog efter att ha blivit fintade 2 gånger.
Och ja, jag njuter av TTATT.😁
Citera
2022-08-27, 16:17
Medlem
Citat:
Om bibeln inte säger något i klartext är det en tolkning
Självklart, men du verkar inte förstå att man alltid måste göra en tolkning av en text (även det som sägs verbalt) mer eller mindre.

Även texter som du anser vara "klartext" kan tolkas på olika sätt.

Citat:
som du presenterar som en sanning
Varför skulle jag inte kunna presentera min tro, min tolkning som jag tror är sanning? Är du emot religionsfrihet?

Citat:
som varje JV åläggs att tro på.
Det stämmer inte, Jehovas vittnen är dom första att försvara varje människas rätt till att tro vad dom vill.
Sedan är det en annan sak om människors tro kan kombineras med ett medlemskap hos Jehovas vittnen. Man blir medlem frivilligt, och frivilligt binder man sig att följa bibelns normer, där en kristen församling och gemenskap ingår i paketet.

Nu kommer du att hävda att ditt medlemskap inte var frivilligt, utan blev tvingad, och det är fullt möjligt, det är inget som säger att alla Jehovas vittnen är exemplariska, utan fel och brister, det är möjligt t.o.m. att det existerar Jehovas vittnen med onda avsikter. Bibelns historia är full med exempel på Guds utvalda folk som t.o.m. är onda.

Men det berättigar inte dig att ljuga och förvränga om allt som handlar om Jehovas vittnen. Men som du säger, du njuter av det.

Citat:
Och denna tolkning (jag vet att JV hatar ordet tolkning) är gjord av människor.

Alla tolkningar är gjorda av människor, har du bevis på motsatsen?
Och kan du visa att Jehovas vittnen "hatar ordet tolkning"?

Citat:
Bibeln säger alltså inte att Jesus återkom osynligt 1914. Det är en tolkning, inget annat.

Jehovas vittnen påstår inte heller att det står i bibeln att "Jesus återkom osynligt 1914", däremot står det att hedningarnas tider skulle ta slut vid en viss tidpunkt, och vid en viss tidpunkt skulle Jesus kasta ut Satan från himlen till jordens närhet, som skulle innebära "ve över hela jorden, på den ena orten efter den andra". Jehovas vittnen anser att detta skedde 1914 och har skett sedan dess över hela jorden.

Citat:
Det roliga var det att inför 1914 så skulle Jesus återkomma synnerligen synligt och med buller och bång år 1914.

Man trodde att allting skulle ske 1914, även att Jesus skulle ingripa på jorden, men man insåg att ingripandet på jorden skulle ske senare, efter att Jesus kastat ned Satan och hans anhängare på jorden, och det skulle vara ett "ve på jorden" innan Jesus ingriper på jorden, detta ser man klart och tydligt nu i bibeln. Du kräver att människor ska vara fullkomliga och aldrig göra misstag, jag antar att du är fullkomlig och aldrig gör misstag?

Att man trodde att saker och ting skulle ske snabbare än man tänkt sig, tar inte bort det att Jehovas vittnen förstod många år innan(var det 40 år innan) att något stort skulle hända 1914, man annonserade det, och man varnade för det i bland annat gatupredikande. Och något stort hände verkligen, det första globala kriget i mänsklighetens historia, det är inte för intet att man kallar det kriget för 1:a världskriget.

Citat:
Sedan ändrades detta till 1915 och 1916. Det året dog Russel.Efter 1:a världskrigets slut inleddes en ny kampanj, där det var 1925 som det skulle smälla till. Efter det fiaskot tappade organisationen närmare 70% av medlemmarna. De fick väl nog efter att ha blivit fintade 2 gånger.Och ja, jag njuter av TTATT.

Sedan dess har Jehovas vittnen ökat tusentals procent, och då inte bara i USA, utan över hela världen. Så om du ska prata om procent, varför "glömmer" du detta?

Dina s.k. årtal kan diskuteras, och det har vi många gånger diskuterat, du/ni förvränger där ni kan förvränga.
Citera
2022-08-27, 17:02
Medlem
JV ökar i hela världen stadigt, statistiken talar sitt klara språk, det är tydligt att organisationen har Jehovas välsignelse annars skulle predikoverket inte ha denna framgång
Citera
2022-08-27, 17:02
Medlem
Citat:
Det har Jehovas vittnen inte heller påstått, jag hänvisar till citaten jag flera gånger gett er.

Det är inte sant det du påstår att Jv skulle anse att deras trossystem är Sanningen med stort S. Däremot anser Jv att bibeln är Sanningen med stort S:

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

Det stämmer inte. JV använder uttrycken " uppvuxen i sanningen" eller""jag jag fick sanningen som vuxen". Detta betyder uppvuxen inom JV eller blir Jv som vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in